پایتخت فوتبال انگلیس کجاست؟


پایتخت فوتبال انگلیس کجاست؟

لندن، منچستر یا لیورپول؟

لندن، منچستر یا لیورپول؟

به گزارش وبسایت نود، این هفته لندن میزبان جدال های بزرگی در لیگ برتر انگلیس است.

در هفته ششم لیگ برتر انگلیس، لندن میزبان دو بازی مهم است. وستهم یونایتد در استادیوم لندن میزبان منچستریونایتد است و چلسی در استمفوردبریج به مصاف لیورپول می رود. البته بازی های مهم دیگری نیز در انگلیس در این هفته برگزار می شود، آرسنال در لندن میزبان استون ویلا است و منچسترسیتی در شهر منچستر به مصاف واتفورد می رود. اما کدام شهر را می توان پایتخت فوتبال انگلیس نامید؟

شاید اکنون ادعای درستی باشد که منچستر را پایتخت فعلی فوتبال انگلیس نامید، قهرمان دو فصل گذشتۀ لیگ برتر از شهر منچستر بوده است؛ منچسترسیتی. و البته اگر به گذشته هم برگردیم، سلطه شهر منچستر بر فوتبال انگلیس، برجسته بوده است. در 27 دوره گذشته لیگ برتر، فقط 3 شهر دیگر به جز منچستر میزبان جام قهرمانی لیگ برتر بوده اند. لستر، لندن و بلکبرن.

پایتخت فوتبال انگلیس کجاست؟

در این میان سهم منچستر با 17 قهرمانی بیش از سایرین بوده است. منچستریونایتد 13 جام از این 17 جام را به نام خود ثبت کرده است. 8 جام نیز به تیم های لندنی رسیده است. 5 جام برای چلسی و 3 عنوان برای آرسنال. لسترسیتی و بلکبرن راورز نیز دو شگفتی ساز تاریخ لیگ برتر به حساب می آیند که به قهرمانی در این رقابت رسیده اند.

اما این آمار فقط معطوف به لیگ برتر می شود و اگر از ابتدا به تاریخچه لیگ انگلیس نگاه بیندازیم، اوضاع خیلی فرق می کند. از سال 1888 و از زمان برگزاری رقابت های لیگ انگلیس، تیم های منطقه مرسی ساید با کسب 27 جام لیگ، پرافتخارترین بوده اند. در این آمار، منچستر در رده دوم قرار دارد که 26 جام نصیب تیم های شهر منچستر شده است. تیم های لندنی هم با 21 عنوان لیگ در رده سوم هستند.

پایتخت فوتبال انگلیس کجاست؟

تیم های منطقه وست میدلند (تیمهایی چون وست برومویچ، استون ویلا، بیرمنگام، و وولوز) 11 قهرمانی کسب کرده‌اند. منطقه شمال شرق انگلیس معروف به Tyne and Wear با حضور تیم های شاخصی چون نیوکاسل و ساندرلند، روی هم رفته 10 عنوان کسب کرده اند. بنایراین به جز لندن که در بخش جنوبی انگلیس قرار دارد. کفه ترازو قهرمانی های لیگ به سمت تیم های نیمه شمالی سنگین است. و شمال غرب با حضور تیم های مرسی ساید و منچستر، با اختلااف پرافتخارترین‌ها محسوب می شوند.

با این حال هنوز هم میتوان از جنبۀ دیگری موضوع را بررسی و به نتیجه متفاوتی رسید. اگر معیار را تمام جام های کسب شده در نظر بگیریم، آنوقت لندن بر بام فوتبال انگلیس می ایستد! منظور از تمام جامها: لیگ انگلیس از سال 1888، جام حذفی از سال 1872، جام اتحادیه، لیگ اروپا (جام یوفا)، لیگ قهرمانان اروپا (جام باشگاه های اروپا) و جام برندگان اروپا است.

پایتخت فوتبال انگلیس کجاست؟

چنان که در نقشه انگلیس مشاهده می‌کنید، تیم های لندنی با کسب 85 جام از سال 1872 صدرنشین هستند. شهر منچستر و لیورپول با 68 و 61 جام در رده بعدی قرار گرفته اند. رده بعدی به وست میدلند اختصاص دارد که مجموعاً 41 جام برده اند. یکی از دلایل صدرنشینی لندن در این لیست، تعدد تیمها در شهر لندن است. به طور مثال در فصل کنونی لیگ برتر، 6 تیم از لندن حضور دارند. اما اگر درون همین آمار هم ریز شویم، باز تردیدهایی باقی می ماند. برای مثال لندن با وجود 85 جام کسب شده، تنها یک بار فاتح لیگ قهرمانان اروپا شده است. سال 2012 که چلسی قهرمان شد. اما شهر لیورپول سردمدار افتخارات ارزشمند اروپایی است. تعداد افتخارات تیم های لندنی در لیگ قهرمانان/جام باشگاه های اروپایی به اندازۀ افتخارات منطقه وست میدلند است و حتی کمتر از ناتینگام که به لطف کلاف، 2 بار قهرمان جام باشگاه ها شد.

پایتخت فوتبال انگلیس کجاست؟

در جدول لیست افتخارات اروپایی تیم های انگلیسی قابل مشاهده است. لیورپول با 6 قهرمانی در لیگ قهرمانان /جام باشگاه های اروپا و 5 قهرمانی در جام یوفا، با فاصله پرافتخارترین تیم است. چلسی، منچستریونایتد و تاتنهام هر سه با 5 قهرمانی در اروپا در رده بعدی هستند، هرچند که عناوین آنها از نظر ارزش قابل مقایسه نیست. در این لیست حضور تیم هایی چون ایپسویچ، ناتینگام و استون ویلا جالب توجه است. تیم هایی که از سطح نخست فوتبال جزیره فاصله گرفته‌اند.

پایتخت فوتبال انگلیس کجاست؟

فصل گذشته شاهد رقابت جالبی در جدال بین شهرهای انگلیس بودیم و این رقابت این فصل هم ادامه خواهد داشت. دو تیم لندنی در فینال لیگ اروپا به مصاف هم رفتند. رقابت در فینال لیگ قهرمانان بین دو شهر لیورپول و لندن بود و جدال در لیگ برتر تا آخرین لحظات بین دو شهر منچستر و لیورپول ادامه داشت. واضح است که فعلاً قدرت در فوتبال جزیره بین سه کلان شهر لیورپول، لندن و منچستر تقسیم شده است. اما تصور می کنید کدام یک پایتخت فوتبال انگلیس است؟

1878

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی کراش ترین بازیگر سریال دلدادگان / سامان صفاری کیست؟