کوفته زرشک و زردآلو


کوفته زرشک و زردآلو یک غذای ایرانی و واقعا لذیذ است که بر خلاف تصورات نادرستی که هست، خیلی آسان و سریع آماده می شود. با وجود این همه غذاهای جور و واجور جدید که این روزها اسمشان را می شنویم و گاهی از اسم های عجیب و غریب شان تعجب می کنیم، غذاهای اصیل […] نوشته کوفته زرشک و زردآلو اولین بار در جامع ترین پایگاه معرفی جاهای دیدنی ایران - سیری در...

کوفته زرشک و زردآلو یک غذای ایرانی و واقعا لذیذ است که بر خلاف تصورات نادرستی که هست، خیلی آسان و سریع آماده می شود. با وجود این همه غذاهای جور و واجور جدید که این روزها اسمشان را می شنویم و گاهی از اسم های عجیب و غریب شان تعجب می کنیم، غذاهای اصیل حس خاصی دارند که در هیچ یک از آن ها نمی شود پیدایش کرد.یکی از گیاهان دارویی پرمصرف، زرشک است. میوه‌های قرمز کوچک این گیاه در سفره‌های بیشتر مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد. سابقه مصرف زرشک به دوره مصر باستان می‌رسد، زمانی که فراعنه و ملکه‌ها، این گیاه را با تخم رازیانه به منظور درمان طاعون مصرف می‌کردند. درباره خواص درمانی زرشک مطالب زیادی بیان شده است، به عنوان مثال سرخ‌پوستان آمریکا زرشک را برای بیماری‌های خونی، سل، بی‌اشتهایی، بیماری‌های کلیوی، رماتیسم، زخم‌ها و جراحت‌ها به کار می‌بردند.

برگ‌های گیاه زرشک سرشار از ویتامین C است و خاصیت داروی ملین را دارد، میوه‌های آن ادرارآور و خلط‌آور است و برای خوشبو شدن دهان نیز استفاده می‌شود. پوسته، ریشه و ساقه آن تقویت‌کننده، ضدعفونی‌کننده، صفراآور، مدر و ملین است.
زردآلو منبع غنی بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A ) است. زردآلوهایی که رنگ نارنجی تیره دارند، حاوی بتاکاروتن بیشتری هستند. مواد غذایی حاوی بتاکاروتن باعث کاهش خطر بروز بیماری های قلبی، سکته ، آب مروارید و بعضی سرطان ها می شوند. مقادیر بالای بتاکاروتن و لیکوپن موجود زردآلو باعث می شود غذای مفیدی برای حفظ سلامتی قلب باشد. این دو ماده بعنوان آنتی اکسیدان، از اکسیداسیون LDL- کلسترول و بروز بیماری قلبی جلوگیری می کنند.
بتاکاروتن در بدن ، به ویتامین A تبدیل می شود . پس می توان گفت زردآلو منبع غنی ویتامین A است که در حفظ بینایی چشم موثر است و بعنوان یک آنتی اکسیدان قوی جلوی تخریب سلول ها توسط رادیکال های آزاد را می گیرد. زردآلو منبع غنی بتاکاروتن است. لذا در تقویت بینایی چشم ، جلوگیری از بروز بیماری های قلبی و آب مروارید موثر است.

کوفته زرشک و زردآلو

مواد لازم کوفته زرشک و زردآلو :
زردآلو متوسط ۳-۴ عدد
گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
برنج پخته ۱ پیمانه
لپه‎ نیم پز آسیاب شده ۴ قاشق سوپخوری
تخم مرغ کامل ۱ عدد
سفیده تخم مرغ ۱ عدد
پیاز رنده شده ۱ عدد
زرشک ۲ قاشق سوپخوری
گردو خردشده ۲-۳ قاشق سوپخوری
سبزی معطر (ریحان و مرزه) ۳ قاشق سوپخوری
پیاز داغ ۲-۳ قاشق سوپخوری
رب گوجه ‌فرنگی ۳ قاشق سوپخوری
روغن مایع به مقدار لازم
نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
طرز تهیه کوفته زرشک و زردآلو :
زردآلوها را خرد کنید و داخل ظرف مناسبی بریزید. پیازداغ، زرشک شسته شده و گردوی خرد شده را هم بریزید. مواد را خوب با هم مخلوط کنید تا مایه وسط کوفته ها آماده شود، سپس آن را کنار بگذارید.
در ظرف دیگری گوشت چرخ کرده، پیاز رنده شده، سبزی معطر، تخم مرغ کامل، سفیده تخم مرغ اضافه، لپه، برنج، نمک، فلفل و زردچوبه را مخلوط کنید و حدود ۵ دقیقه ورز دهید تا مواد چسبندگی لازم را پیدا کنند.
مقداری از مخلوط گوشت را بردارید و آن را گود کنید، سپس مقداری از مخلوط زردآلو داخل آن بریزید. دست تان را آغشته به آب سرد کنید و به آرامی کوفته ها را گرد کنید. وزن تقریبی هر کوفته باید حدود ۲۰۰ گرم شود.
در قابلمه مناسبی روغن و رب را کمی تفت دهید، سپس ۳ لیوان آب اضافه کنید و صبر کنید تا جوش بیاید. حرارت را کم کنید و کوفته ها را به آرامی داخل قابلمه قرار دهید. دقت کنید که نباید درِ قابلمه را بگذارید چون کوفته ها بلافاصله ترک می خورند.
زمانی که یک طرف کوفته ها خودشان را گرفتند، به آرامی آن ها را بر گردانید و بگذارید طرف دیگرشان هم بپزد. اگر کوفته ها به آب بیشتری نیاز داشتند، کمی آب گرم اضافه کنید تا کاملا بپزند. صبر کنید تا کوفته ها آماده شوند و سس غلیظی حاصل شود.
کوفته ها را داخل ظرف مورد نظرتان بریزید و سرو کنید.
منبع:بیتوته

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید