شورای مردمی حفاظت از منطقه اورامانات تشکیل می‌شود


شورای مردمی حفاظت از منطقه اورامانات تشکیل می‌شود

کرمانشاه - ایرنا - معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: در راستای حفاظت و صیانت از مواریث منطقه اورامانات شورای مردمی متشکل از استان‌های کرمانشاه و کردستان تشکیل می‌شود.

محمد حسن طالبیان روز جمعه در جریان سفر خود به کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: در جلسه با استاندار کرمانشاه و نمایندگان، شرایط ثبت جهانی اورامات با حضور مشاور یونسکو و برخی از اعضای ستاد مرکزی مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: مقرر گردید با حمایت استاندار کرمانشاه و با اعتبار بنیاد مسکن در منطقه اورامانات زیرساخت‌های خدماتی و گردشگری مرمت و ساماندهی منطقه و با نظارت میراث فرهنگی در دستور کار قرار گیرد.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین اظهار کرد: استاندار کرمانشاه قول مساعد دادند در اسرع وقت این اقدامات انجام شود.

طالبیان اضافه کرد: به زودی جلسات مختلفی با مردم و شوراهای محلی استانهای کرمانشاه و کردستان برای آگاهیبخشی چگونگی مدیریت منابع آب، خاک، پوششهای گیاهی، میراث طبیعی، مناطق حفاظتی و به ویژه میراث ناملموس برگزار میشود.

وی گفت: امروز بیش از هر زمان دیگر نیاز به برنامه و مدیریت جامع داریم که مردم در حوزههای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مشارکت داشته باشند.

وی اضافه کرد: مدیران کل استان‌های کرمانشاه و کردستان با جدیت در حال پیگیری این موضوعات هستند.

معاون وزارت میراث فرهنگی در خاتمه خاطرنشان کرد: استان‌های کرمانشاه و کردستان بسیج شده‌اند تا با تخصیص منابع اعتباری لازم، بهسازی، آماده‌سازی و ساماندهی منطقه اورامانات و همچنین ایجاد تمام زیرساخت‌های خدماتی و گردشگری مورد نیاز گردشگران را با جدیت دنبال کنند.

اورامانات به منطقه ای در شمال غربی استان کرمانشاه شامل شهرستان‌های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی اطلاق می‌شود که حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

بخشی از اورامانات نیز در شهرستان‌های مریوان، سروآباد و کامیاران استان کرمانشاه واقع شده و بخش دیگری از آن نیز در استان حلبچه عراق واقع می‌باشد.

به گفته مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات، ۲۹۵ اثر ثبت شده ملی در این منطقه و در شهرستان‌های ثلاث باباجانی، روانسر، پاوه و جوانرود وجود دارد که بیشترین آثار ثبت شده گردشگری ملی با ۲۰۰ اثر در شهرستان ثلاث باباجانی واقع شده است.

چهار هزار و ۲۰۰ آثار تاریخی در استان کرمانشاه تاکنون شناسایی شده و از این تعداد بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ اثر در فهرست آثار ملی و یک مجموعه نیز در فهرست آثار جهانی(بیستون) به ثبت رسیده است که این آمار با توجه به کشفیات جدید هر روز در حال افزایش است.

بیستون و طاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت، آبشار پیران و ... از مهمترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۲ هزار و ۶۲۲ روستا و ۳۴ شهر دارد.

۷۴۴۷/۳۰۳۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس