تحریم؛ فرصتی برای فرموله کردن ضد کف‌های مورد نیاز صنایع غذایی ایران


تحریم؛ فرصتی برای فرموله کردن ضد کف‌های مورد نیاز صنایع غذایی ایران

تهران- ایرنا- یک شرکت دانش بنیان فعال در صنعت غذایی با توجه به تحریم‌ها، فرموله کردن ضد کف مورد نیاز صنایع غذایی را در دستور کار خود قرار داد طوری که در حال حاضر دو ضد کف مورد نیاز برای صنعت پنیر و صنعت قند را فرموله و تولید کرده و فرموله کردن ضد کف برای نوشیدنی‌ها و صنایع تخمیری را در دست اجرا دارد.

کف در بعضی فرآیندهای شیمیایی از جمله بسته‌بندی محصولات غذایی بوجود می‌آید و موجب می‌شود مواد داخل ظرف در واکنش به بیرون ریخته شود و سبب ایجاد مشکلاتی حین تولید و بسته‌بندی کند. به‌علاوه موجب هدر رفتن مواد اولیه می‌گردد.

برای از بین بردن این مشکلات از مواد ضد کف و کف زداهای متعددی استفاده می‌شود، کف‌زادها ترکیباتی هستند که کف تولید شده حین فرآیند را از بین می‌برند در حالی که ضد کف، مانع تشکیل کف از طریق کاهش کشش سطحی، تخریب عوامل تثبیت کننده سطوح بیرونی حباب‌ها و یا ترکاندن حباب‌ها به صورت موضعی می‌شود.

متاسفانه تا پیش از تحریم‌ها محصول ضد کف ایرانی در کشور وجود نداشت و ضد کف‌ها همه از خارج کشور برای استفاده در صنایع مختلف استفاده می‌شد، اما خوشبختانه در حال حاضر ضد کف ایرانی توسط شرکت دانش بنیان شوکا شیمی اسپادانا در کشور بر اساس نیاز صنایع مختلف فرموله می‌شود.

مهرو سادات میرمحمدی، دکتری شیمی و مدیر عامل شرکت تولیدی دانش بنیان شوکا شیمی اسپادانا درخصوص فرموله و تولید ضد کف ایرانی در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: در بسیاری از صنایع، کف مشکل آفرین است مانند صنایع لبنیات، صنایع نوشیدنی و تخمیری و قند. کف موجب مشکلات و در برخی موارد اختلال در روند تولید می‌شود.

وی بیان کرد: شرکت تولیدی شوکا شیمی اسپادانا از سال ۹۴ فعالیت‌های تحقیقاتی خود را در خصوص تولید انواع امولسیفایر و ضد کف با رویکرد مصرف در صنایع غذایی شروع کرده و از سال ۹۶ همراه با اخذ مجوز دانش بنیان وارد مرحله تولید صنعتی شده است. تولید آنتی فوم و امولسیفایرهای لازم برای صنایع غذایی بر پایه دانش فنی و مطابق با استانداردهای مورد تایید سازمان‌های معتبر غذایی همراه با قیمت مناسب دستاورد تلاش‌های گروهی مجموعه‌ای از متخصصین در این مجموعه است.

میرمحمدی اظهارکرد: وجود کف بر روی سطح پنیر در تولید پنیرهایuf باعث می‌شود که سطح پنیر ناصاف شود و قوطی پنیر نیز کامل پر نشود، یا در صنعت قند نیز کف نمی‌گذارد فرآیند کامل انجام شود.

وی ادامه داد: در کل صنایع تخمیری مثل صنعت پخت کیک یا خمیر مایه و حتی الکل سازی، نوشابه، کنسانتره و نوشیدنی‌ها، کف مشکل ایجاد می‌کند و موجب می‌شود محصول از قوطی هنگام پر کردن بیرون بریزد که در بعضی موارد ادامه فرآیند را مختل می‌کند.

میر محمدی با بیان اینکه برای هر صنعتی فرمولاسیون ضد کف خاص خود لازم است، یادآور شد: اینطور نیست که ما یک ضد کف برای همه صنایع تولید کنیم، ما برای اولین بار زمانی که تحریم‌ها شروع شد به فکر این افتادیم که ضد کف را برای صنعت پنیر فرموله کنیم، چیزی که در ایران نبود و کاملا وارداتی بود.

وی اظهارکرد: خوشبختانه در این امر موفق شدیم و صنایع لبنیات استقبال کردند و این ضد کف ایرانی را تست کرده و تایید نهایی را دادند که این محصول ایرانی کیفیت لازم را دارد. بعد از آن سراغ صنایع دیگر رفتیم و دومین ضد کفی که تولید کردیم برای صنعت قند بود. با همکاری کارخانه‌های قند، ضد کفی که می خواستند و نیاز این صنعت بود را فرموله کردیم. خوشبختانه در این صنعت نیز تایید شد و در حال حاضر با چند کارخانه قند قرارداد بسته‌ایم و ضد کف ایرانی استفاده می کنند.

میرمحمدی افزود: در حال حاضر چند پروژه دیگر نیز در زمینه فرموله کردن ضد کف برای صنایع مختلف در دست داریم و در حال انجام است. اکنون فرموله کردن ضد کف برای صنعت آبمیوه و نوشابه و ضد کف برای صنایع تخمیری از قبیل نان و خمیر مایه در دست اجرا است که به نتایج مطلوبی نیز رسیده ایم و کارخانه‌هایی نیز برای آزمایش این ضد کف‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان افزود: پیش از تحریم ضد کف اغلب از کشورهای آلمان، دانمارک و اخیرا نیز به واسطه تحریم‌هایی که وجود دارد از مسیر شرکت‌های ترکیه‌ای وارد کشور می‌شود و اما بسیاری از کارخانجات تمایل به استفاده از محصول ایرانی دارند.

وی در خصوص واردات و ارز بری ضد کف‌های خارجی افزود: در برآوردی که از یک کارخانه صورت گرفته، فقط برای یک پارت خرید کارخانه ۳۵ هزار یورو در حوزه صنایع تخمیری هزینه می‌کنند که اگر این محصول در داخل کشور با کیفیتی که کارخانجات می‌خواهند تولید شود، این هزینه به یک پنجم می‌رسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گیتی آذرپی درگذشت