انتقال آب خزر به سمنان گزینه آخر تامین منابع آبی است


انتقال آب خزر به سمنان گزینه آخر تامین منابع آبی است

رئیس مرکز تحقیقات پژوه آب گستر گفت: اگر امکان استفاده از منابع داخلی نباشد به راه حل‌های دیگری مانند انتقال آب باید فکر کنیم.

انتقال آب خزر به سمنان گزینه آخر تامین منابع آبی استهدایت فهمی معاون سابق آبفای وزارت نیرو و رئیس مرکز تحقیقات پژوه آب گستر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با انتقال آب خزر به سمنان اظهار کرد: وزارت نیرو برای تامین آب منطقه سمنان باید حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب حجم آب از طریق نمک زدایی آب دریای مازندران مجوز صادر می‌کرد.

وی افزود: مساله شیرین سازی آب دریا باید از دو منظر ایجاد حقابه سازی برای دریا‌ها و دریاچه‌های مشترک و بررسی جنبه‌های زیست محیطی و اثرات آن بر منطقه مبدا و مقصد را باید مورد توجه قرار داد.

فهمی گفت: دیدگاه متخصصان و کارشنان حوزه محیط زیست در خصوص تامین پایدار آب در هر حوزه آبی این گونه است که از منابع داخلی خود حوزه آبی و استان استفاده شود در صورتی که این امکان وجود نداشته باشد به راه حل‌های دیگر مانند انتقال آب آن هم برای مصارف شرب و در برخی موارد به صنعت فکر کنیم و انتقال آب باید گزینه آخر باشد.

بیشتر بخوانید: اما و اگرهای انتقال آب دریای خزر به کویر سمنان/ کارشناسان چه می‌گویند؟

وی بیان کرد: میزان آب مصرفی در استان سمنان در بخش مصارف شرب حدود ۹۹ تا ۱۰۰ میلیون متر مکعب، در بخش کشاورزی یک میلیارد و ۱۳۴ میلیون متر مکعب که در مجموع بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب وآب برگشتی از مصارف ۳۸۰ میلیون متر مکعب است.

رئیس مرکز تحقیقات پژوه آب گستر در ادامه گفت: در استان سمنان حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب مصرف می‌شود و مجموع آب تجدید پذیر منطقه کمتر ۹۰۰ میلیون متر مکعب است در حالی که مصارف استان بیش از این ارقام است که این نشان دهند ناپایداری در مصرف است.

وی افزود: براساس برنامه تنظیم وزارت نیرو، برنامه آب مصرفی در استان سمنان باید حدود ۷۳۳ میلیون متر مکعب باشد، اما در این استان حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب بیشتر آب مصرف می‌شود.

فهمی تصریح کرد: استفاده از منابع داخلی، کاهش مصارف غیر ضروری و مدیریت تقاضای آب می‌تواند کم هزینه‌تر و پایدارتر از انتقال آب باشد.

وی بیان کرد: هر گونه انتقال آبی تنها تقاضا را افزایش می‌دهد و این موضوع منجر به ناپایداری بیشتر منابع در منطقه می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات پژوه آب گستر گفت: اگر مجبور به انتقال آب هم شدیم باید با رعایت جنبه‌های زیست محیطی این کار انجام شود چرا که این اقدام تبعات زیست محیطی و اجتماعی و اقتصادی خواهد داشت.

انتهای پیام/

۹۰۰ میلیون متر مکعب آب در استان سمنان مصرف می‌شود

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات