تپه سیکوند نورآباد


تپه سیکوند نورآباد مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است و در شهرستان دلفان، روستای سیکوند واقع شده است. تپه سیکوند در تاریخ 25 اسفند 1379 با شمارهٔ ثبت 3052 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. تا قبل از سال 1356 خانه‌های مردم روستای سیکوند به صورت مارپیچی روی […] نوشته تپه سیکوند نورآباد اولین بار در جامع ترین پایگاه معرفی...

تپه سیکوند نورآباد مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است و در شهرستان دلفان، روستای سیکوند واقع شده است. تپه سیکوند در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۰۵۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. تا قبل از سال ۱۳۵۶ خانه‌های مردم روستای سیکوند به صورت مارپیچی روی تپه سیکوند واقع شده بود که به منظور حفاری و اکتشافات باستان‌شناسی در این سال از سکنه خالی شد. برخی تپه سیکوند را بقایای دژ سیک ی ووتیش که در سنگ‌نبشته بیستون به آن اشاره شده است می‌دانند.

تپه سیکوند نورآباد

در شمال غرب استان لرستان سرزمین بنا شده است به نام دلفان با تاریخی به قدمتی به بلندای تاریخ. شاید بیشتر دلفان را با نام سرزمین مفرغ بشناسیم چرا که تمدن مفرغ از این دیار ظهور کرده و به کل عالم گسترش یافته است اما آنچه که دلفان را به عنوان یک سرزمین ممتاز از نظر باستانی متمایز می کند وجود تپه های باستانی در این شهرستان است که خود گواه از قدمت چندین هزار ساله این سرزمین دارد.
بنابر اعلام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تا کنون حدود ۴۵ تپه باستانی در شهرستان دلفان شناسایی شده است. وجود ۴۵ تپه باستانی در سرزمین دلفان حکایت از تمدنی به قدمت چندین هزار ساله در این دیار را دارد. محققان اعتقاد دارند وجه تسمیه تپه سیکوند که در روستایی به همین نام واقع شده اشاره به حضور قوم سکاها در این سرزمین دارد. قدمت این تمدن به گواه تاریخ به ۱۷۰۰ سال قبل از میلاد بر می گردد.
منابع:شبکه اطلاع رسانی دانا-ویکیپدیا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عجیب ترین لباس الناز شاکردوست در اکران جدیدترین فیلم ! / این استایل بعید بود !