ایران‌هراسی؛ رویکرد دوباره آمریکایی‌ها


کارشناس مسائل غرب آسیا گفت : آمریکایی ها درپی ایجاد اجماع منطقه ای و بین المللی ایران هراسی هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما ، سید رضا صدر الحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو سیما افزود: با توجه به شرایطی که آمریکایی ها در منطقه به بن بست قابل توجه و قابل شناسایی در حوزه های مختلف رسیدند دوباره رویکرد آن ها به سمت ایران هراسی شده است.
وی افزود : اینکه آن ها در موضوع حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی انگشت اتهام را به سمت جمهوری اسلامی بلند کردند مربوط به مسئله ایران هراسی است و آن ها درپی ایجاد اجماع منطقه ای و بین المللی است.
آقای صدرالحسینی گفت: همچنین با توجه به خرید تسلیحات قابل توجه عربستان از آمریکا برای آن ها بسیار دشوار است که از مجموعه کوچکی مانند انصارالله شکست خوردند .
وی افزود: قرار بود حداکثر در مدت یک ماه، مسئله یمن توسط ائتلاف، حل و فصل شود اما این گونه نشد.
وی ادامه داد: اگر آن ها انگشت اتهام را به سمت جمهوری اسلامی نشانه نروند و فرافکنی نکنند مجبورند که اقرار کنند از یک مجموعه کوچک شکست خوردند بنابراین در مقابل خودشان می خواهند یک کشور مقتدر، صاحب نفوذ و صاحب امکانات دفاعی را مطرح کنند تا شاید از این دردی که به استخوان آن ها وارد شده است را کاهش دهند.


در ادامه آقای حسین رویوران کارشناس مسائل منطقه درباره نشست خبری سخنگوی ائتلاف سعودی گفت: عملیاتی که انجام شد فقط نظامی بود اما در چند روز گذشته صدها خبر مخابره شد که فقط به بحث های سیاسی و اقتصادی می پردازد این موضوع مهمی است عربستان که صدها میلیارد دلار تسلیحات خریده است کجاست و چرا جلوی این حمله را نتوانست بگیرد؟
وی ادامه داد : این نشان می دهد آن ها نمی توانند پاسخ های مربوط به بعد نظامی را بدهند سخنگوی وزارت دفاع عربستان فقط آهن پاره هایی را نشان داد و به ایران اتهام وارد کرد.
آقای رویوران با اشاره به اینکه عربستان پیش از 4 سال و نیم در حال حمله به یمن و کشتار مردمش است گفت: او به شهادت سازمان های بین المللی جنگی مرتکب جنایت جنگی شده است اما آن ها این موضوع را می پوشانند و بحث ایران را مطرح می کنند.
آقای رویوران افزود: آن ها می خواهند ناتوانی سلاح آمریکا در مقابل حمله را توجیه کنند.


در ادامه آقای مهدی محمدی کارشناس مسائل سیاسی هم در ارتباط تلفنی با این برنامه با اشاره به اهداف آمریکایی ها گفت: هدف نخست آن ها این است که حملات انجام شده به تاسیسات سعودی را از چارچوب جنگ یمن خارج کنند و بگویند این بخش از درگیری بزرگتر در منطقه و درگیری ایران و آمریکاست و ایران در یمن به آمریکا پاسخ داد. به همین علت دائم پای ایران را وسط می کشند در حالی که واقعیت این است که مردم یمن و انصارالله به نمایندگی از مردم یمن پس از چند سال آسیب هایی که دریافت کردند اکنون به مرحله ای رسیده اند که از خودشان دفاع موثر می کنند و آمریکایی ها نمی خواهند این موضوع را بپذیرند و تحولات را در چارچوب دیگری تفسیر می کنند.
وی ادامه داد: کابوس آمریکا و متحدانش این است که انصارالله خودش به توانمندی و انجام این عملیات پیچیده دست یافته است و این موضوع برای آن ها نگران کنندتر است.
این کارشناس مسائل سیاسی افزود: بنابراین برای اینکه انکار کنند و خود را از این کابوس خلاص کنند تلاش می کنند که پای ایران و حتی عراق را به این بازی باز کنند اما موفق نخواهند شد.
آقای محمدی اضافه کرد: براساس حقایق موجود پمپئو وزیر خارجه آمریکا در سفر اخیر خود به عربستان سعودی گفت اگر می خواهید درگیری جدیدی را در منطقه آغاز کنید باید پیش قدم شوید و ما در این درگیری از تو حمایت و پشتیبانی کنیم .
وی گفت: عربستان سعودی برای چند دهه هزینه گزاف حضور نظامی آمریکا را در منطقه پرداخته است برای روزی آمریکا در جبهه عربستان سعودی و به جای او بجنگد اما اکنون آمریکایی ها جا را خالی کرده اند.
آقای محمدی اضافه کرد: این موضوع نشان می دهد، آمریکا، سعودی و امارات متحده عربی را خارج از ضمانت نظامی خود قرار داده است و به هیچ وجه حاضر نیست از گزینه نظامی برای حمایت از متحدان خود در منطقه استفاده کند.
وی ادامه داد: موضوع ساقط شدن پهپاد آمریکایی نشان داد که آمریکا حتی برای دفاع از خود قادر به استفاده از گزینه نظامی نیست زیرا اساساً این گزینه وجود خارجی ندارد و هر گونه حمله محدود به درگیری نامحدود منجر خواهد شد و دولت آمریکا اراده سیاسی و آمادگی نظامی مقابله با آن را ندارد.
آقای محمدی تاکید کرد: زمان بازی با گزینه نظامی به پایان رسیده است و استفاده از این عملیات حتی مصرف روانی خود را از دست داده است و متحدان آمریکا هم متوجه آن شده اند.
این کارشناس مسائل سیاسی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آخرین حرف مقامات آمریکایی این است که تلاش می کنند اتفاقی را که چند روز گذشته در منطقه افتاده است را به مقدمه ای برای معامله با ایران در نیویورک تبدیل کنند.
آقای محمدی افزود: شواهد ما نشان می دهد آمریکا تلاش می کند زمینه و شرایطی را آماده و دیگران از حمله اروپایی ها را با خودش همراه کند تا به ایران فشار آورند تا در نیویورک معامله ای را بپذیرد که در چارچوب آن، هم گام های ایران در کاهش تعهدات هسته ای به قبل برگردد و هم اقدامات منطقه ای ایران، متوقف شود.
وی اضافه کرد: نهایتاً امید آمریکا به گزینه دیپلماسی و سازش از ناحیه برخی جریانات در داخل ایران است و در شرایط نبود گزینه های دیگر مانند تحریم و حمله نظامی، امید دارند که در روزهای آینده معامله غیر منتظره را با ایران انجام دهند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی : ایران مذاکره ای با آمریکا در هیچ موضوعی ندارد.


سیدحسین نقوی حسینی در ادامه برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما در ارتباط تلفنی با این برنامه افزود: ناکامی های مکرر آمریکایی ها در منطقه موجب شده است تا آن ها فرافکنی کنند و بخواهند ایران را تحت محاصره تبلیغاتی و رسانه ای قرار دهند تا به اهداف بلندمدت خود برسند.
وی ادامه داد: آمریکایی ها در سوریه، عراق و یمن به اهداف خود نرسیدند و یمنی ها توانستند بر روی پای خود بایستند و خود را مسلح کنند و عربستان را تحت حملات شدیدی قرار دهند.
آقای نقوی حسینی اضافه کرد: آن ها برای توجیه ناکامی های خود، جمهوری اسلامی را متهم می کنند در حالی که اکنون با امکانات امروزی و رادارها نمی شود چنین اتهاماتی را وارد کرد.
وی افزود: آمریکایی ها به هیچ وجه در موقعیتی نیستند که بتوانند عملیات نظامی را در منطقه به ویژه علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دهند زیرا خود آن ها در موقعیت عملیات نظامی در منطقه نیستند و این یعنی آتش زدن به منافع آمریکا و هم پیمانان او در منطقه.
آقای نقوی حسینی ادامه داد: آن ها همچنین پاسخ و واکنش های جمهوری اسلامی ایران را از جمله در ساقط شدن پهپادشان مشاهده کردند و درس خوبی گرفتند که ایران به هر اقدامی واکنش دندان شکن و پشیمان کننده خواهد داد.
او افزود: بنابراین دمیدن آن ها بر عملیات نظامی، پروپاگاندا و حرکت رسانه ای، بیشتر نیست.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ایران به هیچ وجه هیچ نوعی مذاکره ای در هیچ نوع موضوعی ندارد، گفت: آمریکایی ها برای اینکه ایران را وارد مذاکره کنند سه سناریو را بازی کرده اند که هر سه با شکست مواجه شد. تهدید نظامی و تحریم اقتصادی و ترغیب اروپایی ها به میانجی گری سه سناریویی بود که نتیجه بخش نبود.
آقای نقوی حسینی افزود: همان گونه که مقام معظم رهبری، صریح و شفاف اشاره کردند هیچ نوع مذاکره ای در هیچ سطحی و در هیچ موضوعی با آمریکایی ها وجود ندارد بنابراین اگر آمریکایی ها با تهدید نظامی و ایجاد سایه جنگ بخواهند ایران را پای میز مذاکره بنشانند این راه را قبلاً رفتند و شکست خوردند و اکنون هم اعلام می کنیم که قطعاً این مسیر هم شکست خورده است.


آقای صدرالحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا هم با بیان اینکه آمریکایی ها شناخت دقیقی از جریان های جدید به وجود آمده در منطقه از جمله یمن ندارند، افزود: آن ها می خواهند اطلاعات ناقص خود را به جای اطلاعات جامع به افکار عمومی بقبولانند .
وی با اشاره به اینکه انصارالله 300 نقطه آسیب پذیر عربستان را برای حمله شناسایی کرده است، ادامه داد: انصارالله اگر اراده کند در کمتر از 48 ساعت پس از انجام عملیات علیه تاسیسات نفتی سعودی می توانست عملیات بزرگتری را انجام دهد.
آقای صدرالحسینی افزود: انصارالله هم این اقدام را برای دفاع مشروع انجام می دهد.در طول این ایام، مجموعه مقاومت به جایگاهی رسیده است که امروز موضوع تئوری های نظامی برای غلبه بر اراده مردم و مقاومت، ساختار و بُرّندگی خود را ندارد.
این کارشناس مسائل منطقه گفت: در عربستان بیش از 5 میلیون نفر یمنی وجود دارند لذا انصارالله سازمان و اطلاعات دارد و عملیات علیه تاسیسات نفتی سعودی ها را با اطلاعات حساب شده انجام داده است و این عملیات نوعی تحول نظامی بود.
او افزود: آمریکایی ها و عربستان باید بدانند که اگر جمهوری اسلامی در عملیات اخیر انصارالله شریک بود چیزی از آرامکو باقی نمی ماند که قابل اصلاح و یا ساخت دوباره باشد.
وی تاکید کرد: واقعیت این است که یک مجموعه کوچک تحت تاثیر انقلاب اسلامی و در چارچوب مقاومت برای هویت و استقلال خود تلاش می کند.
آقای صدرالحسینی با بیان اینکه آمریکایی ها به خوبی توانمندی های ما را می دانند، گفت: آن ها آماده جنگ طولانی با جمهوری اسلامی نیستند و می دانند کوچکترین اقدام نظامی علیه ما مساوی است با حداقل یکسال جنگ مداوم و آمریکایی ها توان اقتصادی ، نظامی و سیاسی برای مدیریت این جنگ را ندارند.
او افزود: نزدیک ترین نقطه یمن به آرامکو 900 کیلومتر است و در طول همه این مسیر که 10 پهپاد حرکت کردند ده ها نوع پدافند وجود دارند که کوچکترین پرنده ها را شناسایی و معدوم می کنند . همچنین همزمان در 3 نقطه عملیات انجام شده است که فاصله یکی از نقاط تا آرامکو 200 کیلومتر است. مدیریت این عملیات ها توسط انصارالله نشان می دهد به بلوغ نظامی رسیده است و توانمندی طرح ریزی عملیات و اشراف اطلاعاتی دارد.
آقای صدرالحسینی اضافه کرد: بنابراین تغییر موازنه راهبردی پس از عملیات اخیر یمنی ها، مسلّم است و اکنون مقاومت در بهترین شرایط خود است.
آقای رویوران کارشناس مسائل سیاسی هم گفت : عملیات انصارالله، منطقه را از جنگ دور کرد اما تبلیغاتی که در زمینه جنگ می شود ابعاد سیاسی دارد نه نظامی .
وی ادامه داد: آمریکا تلاش می کند از هر بحرانی در منطقه استفاده کند و ایران را ناامن کننده جلوه دهد و به گونه ای متحدان ایران را هم مورد اتهام قرار دهد.
آقای رویوران افزود: این نشان می دهد آمریکا در مقابل محور مقاومت با مشکل مواجه شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) هشت حقیقت جالب در مورد اژد‌های کومودو