لزوم شفافیت مالی فعالیت‌های قرآنی/ ارائه گزارش تدوین شاخص‌های ملی توسعه فرهنگ قرآن


لزوم شفافیت مالی فعالیت‌های قرآنی/ ارائه گزارش تدوین شاخص‌های ملی توسعه فرهنگ قرآن

بیست و ششمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر شفافیت مالی فعالیت‌های قرآنی، طرح عضویت کمیته امداد امام خمینی(ره) در کمیسیون توسعه تبلیغ و ترویج قرآن کریم و ارائه گزارش تدوین شاخص‌های ملی توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف: بیست و ششمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

دکتر عاملی در ابتدای این جلسه طی سخنانی گفت: در ابتدای جلسه لازم است از اتحادیه‌های قرآنی به دلیل همراهی با موضوع ادغام این اتحادیه‌ها تشکر کنم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: خوشبختانه در سند نقشه مهندسی فرهنگی نسبت به موضوع قرآن توجه مناسبی شده است و شورای توسعه فرهنگ قرآنی هم در این سند جایگاه مستحکمی دارد.

دکتر عاملی با اشاره به تشکیل جلسات ستاد راهبری و هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی گفت: در این دو جلسه مصوبات خوبی تصویب شد و از جمله در جلسه دوم لزوم تلفیق این سند با برنامه‌های 5 ساله و قوانین سالانه بودجه به تصویب رسید.

وی افزود: به همین منظور یک کمیته تلفیق به با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، معاون فرهنگی اجتماعی سازمان برنامه‌وبودجه و رئیس دستگاه مربوطه تشکیل می ­شود.

دکتر عاملی ادامه داد: با توجه به این موضوع که 5 سال از ابلاغ سند نقشه مهندسی فرهنگی گذشته است این سند نیاز به بازنگری و به‌روزرسانی دارد.


لزوم شفافیت مالی فعالیت‌های قرآنی/ ارائه گزارش تدوین شاخص‌های ملی توسعه فرهنگ قرآن

نقشه جامع علمی هم باید به برنامه‌های 5 ساله و قوانین سالانه بودجه متصل شود

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: این خلأ در نقشه جامع علمی کشور هم وجود دارد و باید این سند هم برای اجرای بهتر به برنامه‌های 5 ساله و قوانین سالانه بودجه متصل شود.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از سخنان دکتر عاملی و در بخش پیش از دستور نماینده پیشنهادی سازمان تبلیغات اسلامی جهت عضویت در هیئت هماهنگی صدور مجوز مؤسسات قرآنی مردمی به تصویب شورا رسید.

عضویت کمیته امداد امام خمینی «ره» در کمیسیون توسعه تبلیغ و ترویج قرآن کریم

همچنین عضویت کمیته امداد امام خمینی «ره» در کمیسیون توسعه تبلیغ و ترویج قرآن کریم هم به تصویب اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی رسید.

پس از تصویب این مصوبات، گزارش تدوین شاخص‌های ملی توسعه فرهنگ قرآنی ارائه شد.

در این گزارش با اشاره به الگوی به کار گرفته شده در این زمینه برخی آمارهای تدوین شده بر اساس این آمارها هم تشریح شد.


لزوم شفافیت مالی فعالیت‌های قرآنی/ ارائه گزارش تدوین شاخص‌های ملی توسعه فرهنگ قرآن

حجت‌الاسلام‌والمسلمین واعظی: شاخص‌های منشور توسعه فرهنگ قرآنی جایگاه یکسانی ندارند

پس از ارائه این گزارش، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر احمد واعظی در سخنانی گفت: باید شاخص‌ها به تفکیک نمره و ضریب بگیرند.

وی افزود: این به آن معناست که شاخص‌های مورد اشاره در منشور توسعه فرهنگ قرآنی جایگاه یکسانی ندارند که این موضوع نیازمند یک کار مطالعاتی سخت است.

پس از سخنان حجت‌الاسلام دکتر واعظی، اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که اهم آن به شرح ذیل است: اهمیت چارچوب نظری تدوین شاخص‌ها، ارتباط شاخص‌ها با سند نقشه مهندسی

فرهنگی و سبک زندگی اسلامی، گنجانیدن مقالات قرآنی در فهرست مقالات علمی، سنجش میزان تأثیر شاخص‌ها در انس جامعه با قرآن کریم، لزوم عملیاتی شدن شاخص‌ها و تأثیرگذاری این شاخص‌ها در فعالیت‌های قرآنی.


لزوم شفافیت مالی فعالیت‌های قرآنی/ ارائه گزارش تدوین شاخص‌های ملی توسعه فرهنگ قرآن

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قمی: برخی شاخص‌های منشور توسعه فرهنگ قرآنی بسیار گسترده هستند
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی هم در این زمینه گفت: برخی از شاخص‌ها بسیار گسترده هستند و این گستردگی موجب هم‌پوشانی میان شاخص‌ها شده است.

وی افزود: کلیدواژه‌های مندرج در این شاخص‌ها باید به وقت تعریف شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی هم در این زمینه طی سخنانی گفت: برای تکمیل این شاخص‌ها از دستگاه‌های مرتبط نظرخواهی می‌شود.

دکتر عاملی: دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی نظرات همه متخصصان را جمع‌آوری کند/تصویب کلیات طرح شاخص های فرهنگ قرآنی

وی افزود: به نظر می‌رسد کلیات موضوع مورد پذیرش است و جزئیات هم در آینده بررسی می‌شود.

دکتر عاملی نیز هم در جمع‌بندی مباحث مطرح شده گفت: در صورت موافقت اعضا کلیات شاخص‌ها، در شور اول تصویب شود و بررسی جزئیات به شور دوم محول می‌شود که با رای اکثریت اعضاء کلیات به تصویب رسید.

وی افزود: تدوین شاخص‌ها یک کار تخصصی است و به لحاظ تأثیرگذاری شاخص و... تبیین دقیق مدل نظری مهم است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنیگی ادامه داد: برخی روش های تحقیق منجر به هزینه های زیاد می شود و برآیند علمی موثر ندارد. مثلا جامعه نمونه برای پژوهش های کمی اگر توزیع جغرافیایی استاندار داشته باشد؛ با هزار نمونه برای برآورد وضعیت ملی و با 16 هزار نمونه برای تصویر وضعیت ملی به تفکیک استان کافی است. حال اگر سازمانی نمونه 200 هزار تایی یا مثلا 80 هزارتایی بگیرید، نشان می دهد با منطق روشی مطالعات کمی آشنا نیست.

آمار عددی نمی‌تواند در برخی مسائل اجتماعی گویا باشد

رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: باید دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی نظرات همه متخصصان را در حوزه شاخص های فرهنگ قرآنی جمع‌آوری کند.

وی با اشاره به برخی روش‌های رایج تحقیق افزود: غلبه کمیت گرایی و میل به آمار عددی نمی‌تواند در برخی مسائل اجتماعی گویا باشد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: حدود 40 روش تحقیق در زمینه مسائل اجتماعی و فرهنگی وجود دارد که بیشتر به کیفیت توجه دارند و باید در کنار رویکرد کمیت گرا این روش‌ها هم مورد توجه قرار گیرند تا فهم اجتماعی عمق بیشتری پیدا کند.

دکتر عاملی گفت: گستردگی شاخص‌ها موجب کاهش کیفیت کار می‌شود.

وی افزود: در مطالعات مربوطه به میزان اعتقادات مذهبی گام اول مطالعه اعتقادات اختصاص دارد و گام دوم هم به اعمال و کردارهای دینی اختصاص دارد و گام سوم مطالعه محرمات دینی است. بعد دیگر آن که کمتر مورد توجه قرار می گیرد، تجربه دینی در مسیر زندگی است که اهمیت بسیار زیادی دارد. ما دریک مطالعه در استان تهران، موفق شدیم علاوه بر سه بعد اعتقادات، اعمال دینی و محرمات دینی به تجربه دینی را هم مورد مطالعه قرار دهیم و نزدیک به 30 مولفه قابل سنجش تعریف کردیم.

لازم است از روش های ترکیبی استفاده کنیم تا هم شاخص های کمی را اندازه گیری کنیم و هم فهم عمیقی از چرائی ها و چگونگی ها داشته باشیم.

پس از سخنان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، کلیات شاخص‌های ملی توسعه فرهنگ قرآنی به تصویب رسید.


لزوم شفافیت مالی فعالیت‌های قرآنی/ ارائه گزارش تدوین شاخص‌های ملی توسعه فرهنگ قرآن

ارائه گزارش نحوه تخصیص و هزینه اعتبارات اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی

دستور بعدی جلسه 26 شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارائه گزارش نحوه تخصیص و هزینه اعتبارات اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی بود که توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی این گزارش ارائه شد.

وی با اشاره به نحوه تخصیص بودجه قرآنی کشور گفت: در طول چند سال اخیر به طور میانگین تنها حدود 11 درصد از بودجه مصوب قرآنی کشور پرداخت شده است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزود: به نظر می‌رسد در برخی از لایه‌های مدیریتی به بودجه قرآنی اهتمام لازم وجود ندارد.


لزوم شفافیت مالی فعالیت‌های قرآنی/ ارائه گزارش تدوین شاخص‌های ملی توسعه فرهنگ قرآن

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی ادامه داد: نحوه و زمان پرداخت این بودجه هم بعضاً نامناسب است.

وی با اشاره به نحوه هزینه کرد بودجه قرآنی کشور گفت: کلیه عملکردهای مالی شورای توسعه فرهنگ قرآنی و نهادهای مربوط شفاف است و گزارش‌های کاملاً دقیق به نهادهای مسئول حسابرسی ارائه شده و برای آگاهی عمومی هم منتشر شده است.

دکتر عاملی: شفافیت مالی در زمینه بودجه قرآنی بطریق اولی باید صورت بگیرد

پس از سخنان حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی، دکتر عاملی هم طی سخنانی گفت: با توجه به لزوم تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم بر اساس راهبرد تعیین شده توسط رهبر معظم انقلاب «مدظله‌العالی» هنوز راه زیادی در پیش رو داریم. فلذا باید عزم ها جزم شود و برنامه ریزی جدی و موثری صورت گیرد.

وی افزود: باید گزارش تفصیلی نحوه هزینه کرد بودجه قرآنی و به ویژه بخش مربوط به عملکرد دستگاه‌های مجری ارائه شود.

دکتر عاملی ادامه داد: بحث شفافیت مالی در همه زمینه‌ها لازم است و در زمینه بودجه قرآنی این شفافیت بطریق اولی باید صورت بگیرد.

پس از سخنان دکتر عاملی، موضوع بررسی پیشنهادهای سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان مسئول ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم مطرح و توضیحات نماینده این سازمان ارائه شد.

در این گزارش با اشاره به محوریت طرح ملی حفظ قرآن کریم و کمبود منابع در این زمینه، استفاده از ظرفیت‌های مردمی در این زمینه مورد تأکید قرار گرفت.


لزوم شفافیت مالی فعالیت‌های قرآنی/ ارائه گزارش تدوین شاخص‌های ملی توسعه فرهنگ قرآن

پس از ارائه گزارش سازمان اوقاف و امور خیریه، اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که اهم آن به شرح ذیل است: توجه به برنامه‌ریزی مناسب در بخش آموزش عمومی و رسمی کشور برای تحقق 10 میلیون حافظ قرآن کریم، لزوم کارشناسی مناسب و متقن برای تخصیص بودجه، رعایت همه ضوابط و مقررات در زمینه هزینه کرد بودجه و جلوگیری از آسیب به سایر بخش‌های قرآنی.
پس از ارائه نظرات و پیشنهادهای اعضا و با توجه به اتمام وقت ادامه بحث و بررسی موضوع به جلسه آینده موکول شد.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس