آمر به معروف و ناهی از منکر باید جوانب دین را بداند/ آنها که آسان گناه می‌کنند تحت ولایت شیطان هستند


آمر به معروف و ناهی از منکر باید جوانب دین را بداند/ آنها که آسان گناه می‌کنند تحت ولایت شیطان هستند

یک استاد حوزه علمیه با بیان‌اینکه کسانی که به راحتی گناه می‌کنند تحت ولایت شیطان قرار دارند، گفت: گریه بر مصائب امام حسین(ع) جبران گناهانی است که انسان در اثر نادانی در نوجوانی یا جوانی انجام داده است،

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان ، آیت‌الله «محمدعلی جاودان» شامگاه چهارشنبه، (۲۷شهریور) به مناسبت سوگواری ایام محرم در حسینیه شیخ مرتضی زاهد به سخنرانی پرداخت و گفت:‌ نخستین قدم از حداقل آدمیت این است که انسان از دروغ، غیبت، تجاوز به اموال دیگران پرهیز کرده و به واجباتی نظیر نماز اول وقت بپردازد.

این استاد حوزه علمیه افزود: اگر انسان از گناه پرهیز و به واجبات الهی عمل کند از صراط مستقیم به راحتی عبور می‌‌کند، ۷۰ سال عمر دنیا در مقابل ۵۰ هزار سال قیامت اصلا قابل قیاس نیست بنابراین سعی کنیم در محرمات و واجبات به دستورات الهی عمل کنیم.

آیت‌الله جاودان با استناد به روایتی از امام حسین(ع) تصریح کرد:‌ حضرت(ع) می فرمایند: اگر شما به قیافه آدم در قیامت وارد شوید ما را می‌بینید، اگر ایمان و محبت ما را به دل داشته باشید و به همان ایمان و محبت از دنیا بروید اما به درجه آدم نرسیده باشید ما را نخواهید دید.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه هر کس چشم ناپاک، زبان تیز، گوش دزد داشته باشد، قیافه آدمی ندارد، اظهار کرد: کسانی که به راحتی گناه می‌کنند تحت ولایت شیطان قرار دارند، ولایت شیطان اجازه نمی‌دهد انسان مسلمان و به شکل آدم از دنیا برود.

وی با بیان اینکه گریه بر مصائب امام حسین(ع) جبران گناهانی است که انسان در اثر نادانی در نوجوانی یا جوانی انجام داده است، گفت: امام حسین(ع) برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردند.

آیت‌الله جاودان با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر درجات دارد، تاکید کرد: نوعی از امر به معروف و نهی از منکر در مقابل گناه است که از جمله شرایط آن شناخت گناه، احتمال اثرگذاری، در خطر قرار نگرفتن جان، مال و ناموس است.

این استاد حوزه علمیه افزود: نوع دیگر امر به معروف و نهی از منکر در مقابل بدعت در دین است، اگر کسی چنین کند گناه کبیره کرده که باید امر به معروف و نهی از منکر شود و شروطی مثل احتمال اثرگذاری یا در خطر قرار نگرفتن جان، مال و ناموس اینجا مطرح نمی‌شود بلکه حتی با وجود خطر جان و مال باید با او مقابله شود تنها شرط آن این است که امر و نهی کننده باید عالم به جوانب دین باشد.

وی با بیان اینکه پس از رحلت پیامبر(ص) با کنار زدن امیرمومنان امام علی(ع) از خلافت و جانشینی پیامبر(ص) که دستور الهی بود بدعتی در دین گذاشته شد، گفت: امیرمومنان امام علی(ع) برای مقابله با این بدعت با خلفای غاصب خلافت بیعت نکردند پس از ایشان امام حسین(ع) نیز با یزید بیعیت نکردند.

آیت‌الله جاودان افزود: پس از پیامبر(ص) هر انسانی حتی اگر سلیمان نبی به عنوان انسانی خوب را جانشین پیامبر(ص) می‌کردند بدعت بود زیرا برخلاف دستور الهی بود. برای بیعت گرفتن از امیرمومنان امام علی(ع) او را به مسجد کشاندند که یا بکشند یا بیعت بگیرند که در این میان حضرت زهرا(س) با فدا کردن جان خود اجازه ندادند که دشمنان از امیرمومنان امام علی(ع) بیعت بگیرند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: پس از پیامبر(ص) کسانی به جای ایشان نشستند که در خفا به فسق و فجور می‌پرداختند اما یزید کسی بود که آشکارا به فسق و فجور می‌پرداخت امام حسین(ع) در مقابل، با چنین کسی بیعت نکردند و به قیام پرداختند که در کربلا همه قطعه قطعه شدند.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول