اندازه گرفتن میزان درد بخش‌های مختلف بدن ممکن شد


اندازه گرفتن میزان درد بخش‌های مختلف بدن ممکن شد
محققان مؤسسه" ام. آی. تی" و" هاروارد" در مطالعه اخیرشان اظهار نموده اند که میتوان میزان درد قسمت های گوناگون بدن اشخاص را با شیوه" طیف نگاری کارکردی فروسرخ نزدیک"( Functional Near Infrared Spectroscopy) اندازه‌گیری کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از مدگجت، فهمیدن میزان درد مریض میتواند به پزشکان کمک کند تا یک بیماری را سریعتر تشخیص دهند و روند بیماری را درک کنند و درمان دقیق و صحیحی را در پیش گیرند. اینک محققان مؤسسه" ام. آی. تی" و" هاروارد اظهار نموده اند که با یک شیوه این کار امکان دارد.

"طیف نگاری کارکردی فروسرخ نزدیک" یکی از روش های نقشه برداری از مغز هست که در آن از امواج فروسرخ نزدیک به درون سر تابش می شود و بعد از تضعیف، قدری از این نورها بیرون می آید . طی این مطالعه محققان از طیف نگاری کارکردی فروسرخ نزدیک استفاده کردند و امواج را به قشر جلوی مغز فرستادند تا میزان فعالیت در درون مغز را محاسبه کنند.

اندازه گرفتن میزان درد بخش‌های مختلف بدن ممکن شد

آن ها به وسیله این فن آوری توانستند میزان" هموگلوبین اکسیژنه"( oxygenated hemoglobin) را اندازه‌گیری کنند. میزان" هموگلوبین اکسیژنه" نشان دهنده فعالیت عصبی اساسی هست.

در گام بعدی حسگرهایی برای ثبت فعالیت بر روی پیشانی قرار دادند تا کارها را ثبت نموده و مورد تفکیک و تحلیل قرار دهند برای این که درد در الگوهای فعالیت مغز تغییر ایجاد میکند. بعد از آن محققان ازطریق های یادگیری ماشینی برای شناسایی مدل فعالیت مغزی که بیانگر درد هست، استفاده کردند و از آن بعنوان نشانگر درد بهره گرفتند.

در آخر محققان توانستند با استفاده از این شیوه با توجه ۸۷ درصد محل دقیق درد در هر فرد را اندازه‌گیری کنند. با این که این مطالعه گام بزرگی در پزشکی به شمار میرود ولی محققان آن بر این باورند که بررسی های بیشتری برای تائید این فن آوری الزامی هست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس