هواوی میت 30 پرو دربرابر رقبا


هواوی میت 30 پرو دربرابر رقبا

هواوی ساعتی پیش جدیدترین پرچم‌دار سری میت خود را معرفی کرد. میت 30 پرو 5G، پرچم‌دار جدید چینی‌ها، در مقایسه با رقبای امروز خود چه وضعیتی دارد؟

هواوی امروز در حالی جدیدترین میت ۳۰ پرو، محصول خود را رونمایی کرد که رقبای این شرکت ازجمله سامسونگ و اپل در هفته‌های گذشته، محصولات بسیار جذابی معرفی کرده بودند. با‌وجود‌این، شرکت چینی همانند سال‌های گذشته، محصول درخورتوجهی از سری میت را رونمایی کرد. در این مطلب، به جایگاه پرچم‌دار جدید چینی‌ها بین جدیدترین پرچم‌داران بازار، یعنی گلکسی نوت ۱۰ پلاس، آیفون ۱۱ پرو و وان‌پلاس ۷ پرو، اشاره می‌کنیم.

طراحی و نمایشگر

هواوی در بخش نمایشگر همانند دیگر رقبا از پنل OLED بهره گرفته است؛ اما شکل و شمایل گوشی چینی‌ها کمی متفاوت است؛ چراکه لبه‌های نمایشگر کاملا خم شده‌اند. هواوی این سبک طراحی نمایشگر را Horizon Display نامیده است. میت ۳۰ پرو که در این شاخصه کمی شبیه وان‌پلاس ۷ پرو به‌نظر می‌رسد، درباره‌ی بریدگی بالای نمایشگر وجه تشابهی با گوشی وان‌پلاس ندارد و کم‌و‌بیش راه اپل را رفته است. ناچ میت ۳۰ پرو شباهتی به ناچ‌های سال ۲۰۱۹ ندارد و این یقینا به‌دلیل بهره‌مندی میت ۳۰ پرو از حسگرهای اسکن سه‌بعدی و تشخیص ژست حرکتی است.

هواوی میت 30 پرو دربرابر رقبا

درمجموع، اگر وجود ناچ را نکته‌ای منفی تلقی کنیم، طراحی جلو گوشی وان‌پلاس ۷ پرو را می‌توان بی‌نقص‌ترین طراحی بین گوشی‌های مذکور دانست. درضمن، با وجود OLEDبودن پنل تمامی گوشی‌های مقایسه‌شده، وان‌پلاس ۷ پرو به‌دلیل بهره‌مندی از نمایشگر ۹۰ هرتز، در شاخصه‌ی نمایشگر نیز دست برتر را دارد. طراحی پشت جدیدترین گوشی هواوی در مقایسه با سال گذشته دستخوش تغییراتی شده است و دور از ذهن نیست اگر بگوییم هواداران نوکیا را یاد لومیا ۱۰۲۰ می‌اندازد. باوجوداین، پسندیدن یا نپسندیدن طراحی پشت گوشی امری سلیقه‌ای است و دست‌کم می‌توان به چینی‌ها برای متفاوت‌بودن در این قسمت تبریک گفت.

دوربین

باید گفت این اولین‌بار است که گوشی هوشمندی دو حسگر ۴۰ مگاپیکسلی بر پیکر خود می‌بیند. چینی‌ها برای لنز تله‌فوتو از حسگری ۸ مگاپیکسلی بهره گرفته‌اند و درعوض، دو لنز عریض و فوق‌عریض ۴۰ مگاپیکسلی انتخاب کرده‌اند تا درکنار حسگر مدت‌پرواز (3D TOF) ترکیب چهارگانه‌ی پرچم‌دار جدیدشان را تشکیل دهند. سرسخت‌ترین رقیب میت ۳۰ در بخش دوربین اصلی وان‌پلاس با حسگرهای ۴۸ و ۸ و ۱۶ مگاپیکسلی است و رقیب آمریکایی، یعنی آیفون ۱۱ پرو را روی کاغذ باید کم‌شانس‌ترین محصول برای پیروزی در این بخش از رقابت دانست.

هواوی میت 30 پرو دربرابر رقبا

در قسمت دوربین سلفی نیز، پرچم‌دار جدید هواوی یکه‌تاز است؛ به‌طوری‌که حسگر ۱۶ مگاپیکسلی وان‌پلاس و حسگر ۱۲ مگاپیکسلی اپل و حسگر ۱۰ مگاپیکسلی اپل به توانمندی حسگر ۳۲ مگاپیکسلی میت ۳۰ پرو نیستند؛ هرچند آیفون در مشخصه‌ی داشتن حسگر 3D TOF درکنار دوربین سلفی با میت ۳۰ پرو مشترک است.

پردازنده

چینی‌ها برای میت ۳۰ پرو 5G پردازنده‌ی قدرتمند کرین ۹۹۰ را در نظر گرفته‌اند. وجود چهار هسته‌ی پردازشی Cortex-A76 در این تراشه به‌خوبی قدرت آن را وصف می‌کند. البته سرعت هسته‌های تراشه‌ی مذکور در نسخه‌های 5G و معمولی متفاوت است؛ اما تمامی اعضای فعلی خانواده‌ی میت ۳۰ به همین پردازنده مجهز شده‌اند. پرچم‌داران سامسونگ و وان‌پلاس به اسنپدراگون ۸۵۵ مجهز هستند و این تراشه در عین قدرتمندبودن، با فناوری ۷ نانومتری تولید شده است؛ در‌حالی‌که تراشه‌های هواوی و اپل از روند تولید 7nm+ برخوردار هستند. این ویژگی که می‌تواند در بهینه‌بودن مصرف این تراشه‌های بسیار تأثیرگذار باشد، اصلی‌ترین وجه تمایز بین پردازنده‌ی محصولات مقایسه‌شده به‌نظر می‌آید.

هواوی میت 30 پرو دربرابر رقبا

وان‌پلاس ۷ پرو

در مقایسه‌ی پردازنده‌ی اپل A13 بایونیک و کرین ۹۹۰ نیز باید تا انتشار بنچمارک‌ها منتظر ماند؛ اما تعداد هسته‌های پردازشی و حافظه‌ی رم بیشتر، دست‌کم روی کاغذ میت ۳۰ پرو را در بخش عملکرد پردازشی از رقیب آمریکایی پیش می‌اندازد. با‌وجود‌این، به‌دلیل تفاوت در سیستم‌عامل، نمی‌توان تا قبل از عرضه‌ی دو محصول نظر قطعی داد.

باتری و قیمت

گلکسی نوت ۱۰ پلاس سامسونگ که تا پیش‌از‌این با داشتن باتری ۴،۳۰۰ میلی‌آمپرساعتی در بخش باتری بی‌رقیب بود، حالا با معرفی میت ۳۰ پرو، جایگاه نخست را به این گوشی واگذار کرده است. باتری غول‌آسای ۴،۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی چینی‌ها درکنار پردازنده‌ی بهینه‌ی کرین ۹۹۰ می‌تواند عمر باتری مطلوبی برای میت ۳۰ پرو رقم بزند. همچنین، پرچم‌دار هواوی شاید در سرعت شارژ سیمی به گلکسی نوت ۱۰ پلاس نرسد؛ اما شارژ بی‌سیم ۲۷ وات آن شاخصه‌ای است که تا‌به‌امروز در کمتر گوشی هوشمندی شاهدش بوده‌ایم.

هواوی میت 30 پرو دربرابر رقبا

گلکسی نوت ۱۰ پلاس

با توجه به اینکه میت ۳۰ پرو 5G از نسل پنجم ارتباطات همراه (5G) پشتیبانی می‌کند، تعجبی ندارد قیمت آن نیز چندان مقرون‌به‌صرفه نباشد. باید اذعان کرد جدیدترین ساخته‌ی هواوی با برچسب قیمت ۱،۲۰۰ یورویی خود حتی از آیفون ۱۱ پرو نیز گران‌تر است. ناگفته نماند نوت ۱۰ پلاس سامسونگ نیز چندان ارزان‌تر از دو آیفون ۱،۱۵۰ یورویی نیست و این، یعنی وان‌پلاس ۷ پرو ۷۰۰ یورویی پیروز مسلم این بخش است و می‌تواند نظر کاربران اقتصادی را بیشتر به‌خود جلب کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر