اخراج بولتون چه تأثیری بر سیاست خارجی آمریکا خواهد داشت؟


اخراج بولتون چه تأثیری بر سیاست خارجی آمریکا خواهد داشت؟

«نوآم چامسکی» نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی اعلام کرد بر این باور است که اخراج بولتون تأثیری بر سیاست خارجی آمریکا نخواهد داشت.

اخراج بولتون چه تأثیری بر سیاست خارجی آمریکا خواهد داشت؟

به گزارش صدای ایران ، «اختلاف نظر ترامپ و بولتون در پرونده افغانستان، کره شمالی، سوریه، ونزوئلا، و ایران و روحیه جنگ‌طلب بولتون و خوی معامله‌گری ترامپ» روایت همه‌گیر رسانه‌های آمریکا از برکناری ناگهانی مشاور امنیت ملی کاخ سفید است.

با این حال بسیاری از تحلیل‌گران اخراج بولتون را نه دلیلی بر «روحیه مسالمت‌آمیز» ترامپ که نشانه شکست سیاست تهاجمی دولت آمریکا علیه کشور‌های مستقل می‌دانند.
به نوشته باشگاه خبرنگاران جوان پروفسور نوآم چامسکی نظریه پرداز برجسته آمریکایی و استاد بازنشسته دانشگاه MIT آمریکا، دلایل برکناری جان بولتون و تأثیر آن بر سیاست خارجی دولت ترامپ پرداخته شده است.
دلایل اخراج «جان بولتون» مشاور امنیت ملی دولت ترامپ چیست؟

من اطلاع بیشتری از آنچه رسانه ها اعلام کردند ندارم. من تردید دارم که علت اخراج وی عدم وفاداری کامل او به ترامپ باشد. باید در نظر داشت که جان بولتون چهره خطرناکی به شمار می رفت و اغلب هم راه خود را می رفت.

آیا با اخراج جان بولتون سیاست خارجی دولت ترامپ تغییری خواهد کرد؟

من انتظار هیچ تغییری در سیاست خارجی آمریکا با اخراج جان بولتون را ندارم.

بولتون از شخصیتهایی بود که خواهان تغییر نظام ایران بود. آیا با اخراج وی تغییری در سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران را شاهد خواهیم بود؟

من تردید دارم که سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران با اخراج بولتون تغییری بکند.

آیا ترامپ سیاست فشار حداکثری علیه ایران را که نتیجه ای برای او نداشته، ادامه خواهد داد؟

اقدامات و عملکرد ترامپ همراه با نوعی بی نظمی و آشفتگی است، اما بعضی‌ اقدامات او تداوم دارد. نگرانی اصلی و اولیه او در واقع خودش است نه موضوع دیگری. به این معنی که او مجبور است تا یک چهره موفق از خودش به نمایش گذارد.

یکی از روش‌هایش این است که هرچیزی که مربوط به روسای جمهور پیشین بویژه اوباما است و در آن دوران انجام شده را به عنوان یک چیز وحشتناک و بسیار بد محکوم و تقبیح می‌کند، اما در مقابل خودش را طوری معرفی می‌کند که به عنوان یک مذاکره‌کننده بزرگ و درجه یک همه چیز را درمان می‌کند.

یا مثلا درباره توافقات بین‌المللی، آخرین اقدامات انجام شده در مورد این توافقات را به عنوان بدترین نوع در تاریخ عنوان می‌کند و همزمان مدعی تلاش برای یک مذاکره جدید به مانند همان توافق قبلی می‌شود و بعد هم مدعی می‌شود که به لطف هوش فوق العاده ترامپ به یک توافق و یا معامله بسیار بزرگ و عالی در تاریخ دست یافته است.

در مورد نفتا (توافق تجاری بین آمریکا، کانادا، و مکزیک) من شک دارم که اهداف ترامپ مشابه مورد ایران باشد. در مورد ایران ترامپ معتقد است که فشار حداکثری و به تحلیل بردن اقتصاد اهداف او را به پیش خواهند برد.

اما این یک حدس و گمانی بیش نیست. سیاست ترامپ لحظه به لحظه تغییر می کند. اغلب این تغییرات ناشی از این است که او چه چیزی را در «فاکس نیوز» یا رسانه های شبیه به آن دیده باشد.

با توجه به تغییر مشاور امنیت ملی، آیا تمرکز اصلی سیاستگذاری خارجی دولت ترامپ در وزارت خارجه خواهد بود یا مشاور امنیت ملی؟
احتمالا تمرکز اصلی سیاستگذاری خارجی دولت ترامپ، وزارت امور خارجه خواهد بود. اما باید توجه داشت همه این مسائل تابعی از هوا و هوس ترامپ خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس