خواندن افکار انسان توسط الکترودهای اسفنجی


خواندن افکار انسان توسط الکترودهای اسفنجی
ممکن است محققان در گسترش دستگاه رابط های مغز پیشرفت هایی داشته باشند، ولی در گسترش الکترودهایی که برای تشخیص فعالیت مغزی کاربران استفاده میشوند، هنوز هم در مرحله های نخست هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از گیزمگ، دانشمندان چینی اخیرا تصمیم گرفته اند تا دراین باره کاری انجام دهند و الکترودهای بدون ژلی توسعه دهند که هنگامیکه بر روی سر قرار می گیرند چه بسا با وجود موی سر اشخاص بتوانند افکار آن ها را بخوانند.

به طور رایج، زمانی که فردی از سیستمی که به آن ها اجازه میدهد یک کامپیوتر یا دستگاه دیگری را با افکار خود کنترل کنند، استفاده میکند میبایست چند الکترود را به پوست سر خود وصل کند.

این الکترودها فعالیت الکتریکی داخل مغز را تشخیص می‌دهند، ولی برای برقراری ارتباط مناسب، باید با ژل رسانا روکش شوند. چه بسا در اینصورت امکان دارد موهای کاربر سبب ایجاد تداخل شود و همچنین شستشوی ژل های ذکر شده دشوار است.

خواندن افکار انسان توسط الکترودهای اسفنجی

به دنبال ایجاد جایگزینی برای این مسئله، تیمی از" دانشگاه چینهوا"( Beijing' s Tsinghua University) پکن الکترودهای ارزان، قابل انعطاف و قابل انعطافی را با گذاشتن نانوسیم های نقره رسانا در ماده های اسفنجی ملامین معمولی تولید کردند.

زمانی که یک کلاه جمجمه دارای ۱۰ عدد از این الکترودها روی سر داوطلبان مورد ازمایش قرار گرفت، مشخص گردید که این دستگاه ها میتوانند فعالیت مغز را روی سرهای تراشیده شده با همان توجه نسبت به الکترودهای عادی تشخیص دهند. با وجود این، برعکس نمونه های عادی، الکترودهای اسفنجی در تشخیص فعالیت مغز بر روی سر افرادیکه مو داشتند هم عملکرد خوبی داشت و به ژل نیازی نبود. همچنین گفته میشود که الکترودهای اسفنجی که محققان چینی گسترش داده اند تحت‌تأثیر گرما یا عرق قرار نمی گیرند.

طی آزمایشات یک زن( که سر آن تراشیده نشده بود) با موفقیت از کلاه الکترود برای کنترل یک خودرو اسباب‌بازی با استفاده از امواج مغزی خود استفاده کرد.

یافته های این مطالعه در مجله" Nano Letters" منتشر گردید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد امید به زندگی ؛ چندین انشا ادبی و زیبا امید به زندگی