ایران یکی از مناطق پرتعداد بیماری تب مالت در دنیا است


ایران یکی از مناطق پرتعداد بیماری تب مالت در دنیا است
دبیر علمی چهارمین کنگره بین‌المللی و هشتمین همایش کشوری برسلوز با اشاره به اینکه ایران از کشورهای شایع در بیماری تب مالت (برسلوز) است، گفت: کشور ما یکی از مناطق پرتعداد بیماری تب مالت در دنیا به شمار می رود.

دکتر مسعود مردانی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این بیماری علاوه بر ایران در کشورهای حوزه خلیج فارس، یونان، اسپانیا و ترکیه نیز مشاهده می شود و تلاش های انجام شده به ریشه کنی بیماری منجر نشده است.

وی، بیماری برسلوز را یکی از شایع ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان اعلام کرد و اظهار داشت: این بیماری در عمده کشورهای اروپایی ریشه کن شده ولی در کشورهای اروپایی مانند یونان و اسپانیا همچنان مشاهده می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، راه ریشه کنی این بیماری در انسان را ریشه کنی آن در حیوان دانست و گفت: علت ریشه کن نشدن بیماری در ایران اشکالات در تهیه به‌ موقع واکسن و اختلال در واکسیناسیون دام، است.

بروز بیماری برسلوز در استان های غربی کشور از حدود یکسال پیش

وی به بروز موارد جدید بیماری تب مالت در استان‌های غربی کشور اشاره کرد و گفت: از حدود یکسال قبل افزایش بیماری تب مالت در استان آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه مشاهده شده که به احتمال زیاد به ضعف زنجیره واکسیناسیون دامی مرتبط می‌باشد.

مردانی ادامه داد: به نظر می‌رسد بهترین مکان برای بررسی این موضوع و علل افزایش بیماری تب مالت در برخی استان ها این کنگره است که این موضوع با حضور صاحب نظران و دست اندرکاران بررسی خواهد شد.

وی به بازنگری دستورالعمل کشوری بیماری تب مالت اشاره کرد و گفت: مواردی از این دستورالعمل تغییر کرده، به اطلاع پزشکانی که از اقصی نقاط کشور در این مراسم حضور دارند، رسانده خواهد شد.

مردم از بستنی و شیر غیر پاستوریزه استفاده نکنند

دبیر علمی چهارمین کنگره بین‌المللی و هشتمین همایش کشوری برسلوز به مردم توصیه کرد که از مصرف بستنی و شیر غیر پاستوریزه به شدت خودداری کنند که این موضوع می تواند فرد را مبتلا به تب مالت کند.

وی تاکید کرد: به هیچ عنوان توصیه نمی شود که شیر غیر پاستوریزه مصرف شود، مگر اینکه اول آن را به مدت زمان مناسب بجوشانند و سپس شیر و فرآورده‌های آن را استفاده کنند. اگر شیر غیر پاستوریزه جوشانده نشود، ممکن است سبب ابتلا فرد به بیماری شود.

مردانی بیان داشت: مردم اطلاعات کافی در مورد عوارض مصرف غیر پاستوریزه مواد لبنی مانند شیر و خامه و بستنی ندارند و باید اطلاع رسانی صحیح در این زمینه انجام شود.

وی به برگزاری چهارمین کنگره بین المللی و هشتمین همایش کشوری برسلوز در روزهای ۲۲ و ۲۳ آبان ماه در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اشاره کرد و گفت: تبادل تجربیات بین پزشکان ایرانی و خارجی در زمینه برسلوز، به روز کردن اطلاعات پزشکان و بیان آخرین دستاوردها در این زمینه از مهمترین اهداف برگزاری این رویداد علمی است.

مردانی به حضور تعدادی مهمان خارجی در این کنگره اشاره کرد و گفت: مهمان‌هایی از کشورهای خارجی مانند ترکیه و اروپای شرقی که بیماری در آنجا وجود دارد، در این رویداد علمی حضور می‌یابند.

وی اظهار داشت: برپایی کارگاه‌هایی در مورد تست‌های تشخیص برسلوز و بهداشت مواد غذایی از جمله برنامه‌هایی است که در این رویداد برگزار می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در