50 هکتار از عرصه های پارک ملی تندوره درگز در آتش سوخت


50 هکتار از عرصه های پارک ملی تندوره درگز در آتش سوخت

مشهد- ایرنا- دومین آتش سوزی در منطقه حفاظت شده پارک ملی تندوره در شهرستان درگز در خراسان رضوی موجب از بین رفتن حدود 50 هکتار از عرصه های طبیعی این منطقه شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی روز پنجشنبه با اعلام این خبر به خبرنگار ایرنا افزود: این آتش سوزی بعد از ظهر دیروز در ارتفاعات پارک ملی تندوره آغاز شد که با تلاش هفت ساعته عشایر منطقه، دوستداران محیط زیست و اداره منابع طبیعی و آبخیزداری درگز اواخر شب گذشته مهار شد و از خسارت و گستردگی بیشتر آتش جلوگیری شد.

تورج همتی در خصوص علت وقوع این حادثه گفت: تعیین دقیق علت در دست بررسی است اما بررسی‌ اولیه نشان از عمدی بودن آتش سوزی دارد که تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

وی ادامه داد: پوشش گیاهی خوب در مراتع و عرصه های طبیعی استان به واسطه بارندگی خوب امسال هم اکنون به فصل پاییز و مرحله خشکی رسیده است و همین امر موجب تشدید خطر وقوع و گستردگی آتش سوزی می شود.

یکشنبه هفته جاری نیز در یک آتش سوزی دیگر ۱۵ هکتار از مراتع و پوشش گیاهی پارک ملی تندوره و از جمله ۴۰ اصله درخت ارزشمند ارس در محدوده شهرستان درگز واقع در شمال خراسان رضوی در آتش سوخت که بررسی ها نشان از سهل انگاری گردشگران در بروز آن داشت.

تندوره سال ۱۳۴۷ به عنوان منطقه حفاظت شده قرق شد و اسفند ۱۳۴۸ به پارک وحش تندوره تغییر نام یافت. از سال ۱۳۵۳ مساحت این پارک تقلیل یافت و در نهایت طی مصوبه شماره ۱۰۱ شورای عالی محیط زیست در سال ۱۳۶۱ به عنوان پارک ملی تندوره معرفی شد.

هم اکنون مساحت پارک ملی تندوره ۳۵ هکتار و ۵۴۰ متر مربع و گستره منطقه حفاظت شده آن ۹ هکتار و ۲۵۰ متر مربع است.
پارک ملی و منطقه حفاظت شده تندوره در شمال خراسان رضوی نزدیکی مرز ترکمنستان، منطقه ای کوهستانی با صخره، تپه ماهورهای متعدد، دره های ژرف و پرشیب، پوشیده از گیاهان مختلف قرار دارد و یکی از بهترین زیستگاههای جانوران وحشی به ویژه قوچ و میش اوریال است.

درگز در فاصله ۲۵۴ کیلومتری شمال مشهد قرار دارد.

۷۴۹۶/۱۹۲۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر