بلایی که آتش‌سوزی بر سر محیط زیست طارم آورد


بلایی که آتش‌سوزی بر سر محیط زیست طارم آورد

‌رئیس اداره محیط زیست طارم گفت: آتش‌سوزی در ارتفاعات این شهرستان علاوه بر این‌که موجب از بین رفتن بخشی از گونه‌های گیاهی و جانواری شد، در فرسایش خاک و آب‌های سطحی و زیرزمینی نیز تاثیرگذار است.

غلامرضا عباسی در گفت‌وگو با ایسنا، ‌با بیان این‌که در آتش‌سوزی ارتفاعات طارم در اراضی روستای چفتان بیش از ۵۰۰ هکتار از اراضی طعمه حریق شد، اظهار کرد: به محض دریافت گزارش آتش‌سوزی محیط زیست شهرستان با همه ظرفیت انسانی و تجهیزات به منطقه جهت اطفای حریق اعزام شدند.

وی با بیان این‌که با تلاش‌های صورت گرفته در نهایت در ساعت 1.30 دقیقه بامداد آتش به طور کامل مهار شد، ادامه داد: این آتش‌سوزی علاوه بر این‌که مراتع را از بین برد، سبب آلودگی هوا و انتشار دود خاکستر به مناطق مسکونی و کشاورزی نیز شد.

این مسئول با اشاره به این‌که آتش‌سوزی‌ها همواره موجب ضرر و زیان به محیط زیست می‌شود، اظهار کرد: این آتش‌سوزی سبب تخریب زیست‌گاه و تنوع زیستی و از بین رفتن گونه‌های جانوری به ویژه خزندگان مانند مار و سوسمار و نیز حشرات شد.

این مسئول، از بین رفت پوشش گیاهی خصوصاً درختان و درختچه‌ها مانند ارس را یکی دیگر از ضررهای این آتش‌سوزی به محیط زیست طارم عنوان کرد و افزود: درختانی مانند ارس که حفاظت شده هستند از ارزش جهانی برخوردار بوده و رشد آن‌ها بسیار کند است، به طوری که سال‌ها طول می‌کشد تا درخت ارس یک متر ارتفاع داشته باشد.

عباسی با اشاره به از بین رفتن گونه‌های مرتعی مانند گون و سایر گونه‌ها، عنوان کرد: این گونه‌ها علاوه بر این که سبب جلوگیری از فرسایش خاک می‌شود، در نفوذپذیری آب نیز تاثیرگذار است.

این مسئول، تاثیرگذاری این آتش‌سوزی در آب‌های سطحی و زیرزمینی و آسیب به بافت خاک و فرسایش خاک را از دیگر ضررهای این آتش‌سوزی به محیط زیست طارم عنوان کرد و یادآور شد: فرسایش خاک نیز به نوبه خود موجب آب‌شویی می‌شود.

وی با اشاره به این‌که در زمینه احیای منطقه آتش گرفته، بیشتر منابع‌طبیعی دخیل است، ادامه داد: گونه‌های مرتعی آتش گرفته به شرط اینکه بارندگی خوب باشد، احیا می‌شود اما سالیان سال احیای آن‌ها طول می‌کشد.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود