به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ حجت‌الاسلام سید حسین مؤمنی صبح امروز در مراسم افتتاحیه دومین گردهمایی فعالان مردمی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در عرصه اربعین و چهارمین همایش هیأت‌های فعال در عرصه اربعین که در شبستان کربلا مسجد مقدس جمکران برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: امام حسین(ع) به دنبال وفای به عهد بندگی بودند که به این هدف رسیدند اما دشمنان ایشان به دنبال این بودند که هیچ نامی از اهل‌بیت(ع) باقی نماند اما به لطف خداوند متعال نه فقط نام‌ این بزرگواران از یاد نرفت بلکه امروز به نام اهل‌بیت(ع) به ویژه امام حسین(ع) بسیاری افراد به سمت عدالت و ایمان سوق داده می‌شوند.

وی اضافه کرد: امام حسین(ع) به دنبال روشن کردن نور هدایت بودند که توانستند به این هدف هم برسند به همین علت ایشان عزتمند واقعی کربلا هستند چراکه توانستند به اهداف اصلی خود برسند.

سخنران هیأت‌های مذهبی با بیان اینکه عاطفه و عشق در جریان کربلا موج می‌زند، تصریح کرد: عزاداری مجالس اهل‌بیت(ع) باید به خواندن مستند و معقول مقتل اختصاص داده شود همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر دو نکته مستند و معقول بودن تاکید داشته‌اند.

وی ادامه داد: مرثیه‌خوانی کار دقیق علمی است که در حوزه‌های علمیه نیز باید به آن پرداخته شود و سخنرانی نیز از ارکان مراسم عزاداری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مؤمنی با تاکید بر اینکه بصیرت‌افزایی باید در پیاده‌روی اربعین به‌عنوان اولویت هیأت‌های انقلابی دنبال شود، عنوان کرد: حماسه اربعین بهترین فرصت برای توسعه جریان مهدویت، پاسخ‌گویی به شبهات و تقویت وحدت جهان اسلام است.

وی بر لزوم تلاش هیأت‌های مذهبی برای معرفی و ترویج پیامدهای کربلا تاکید کرد و گفت: امام حسین(ع) هر آنچه داشتند در مسیر الهی بذل و بخشش کردند که هیچ چشم‌داشت دنیایی و اخروی در این بخشش مشاهده نمی‌شود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه روضه باید در هیأت‌های مذهبی پررنگ‌تر شود، گفت: برخی گلایه می‌کنند که روضه مکشوف و باز نباید در مجالس عزاداری خوانده شود درحالی‌که بیان روضه مستند می‌تواند مخاطب را با واقعیت‌های دردناک کربلا آشنا کند؛ روضه مکشوف روضه اسارت و دربند کشیدن خانواده اهل‌بیت(ع) است که این روضه هم در برخی از زمان‌های خاص خوانده می‌شود.