3 میلیارد ریال برای لایروبی رودخانه مهاباد اختصاص یافت


3 میلیارد ریال برای لایروبی رودخانه مهاباد اختصاص یافت

مهاباد- ایرنا- معاون توسعه و برنامه‌ریزی فرماندار مهاباد گفت: سه میلیارد ریال برای پاکسازی و لایروبی رودخانه این شهرستان در سال‌جاری اختصاص یافته‌است.

خشایار صنعتی روز پنجشنبه در جلسه ستاد بحران مهاباد افزود: با توجه به نزدیک شدن فصل بارش‌ و جلوگیری از سیلاب‌های احتمالی در این شهرستان سه میلیارد ریال از محل اعتبارات کمیته برنامه‌ریزی استان برای لایروبی رودخانه مهاباد اختصاص یافته‌است.

وی با بیان اینکه این اعتبار به اداره امور آب مهاباد اختصاص خواهد یافت، ادامه داد: لایروبی رودخانه مهاباد به دلیل واقع شدن در داخل شهر جزء اختیارات شهرداری بوده که با همکاری و تعامل کامل اداره امور آب باید قبل از شروع فصل بارش‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن آغاز شود.

وی اضافه کرد: اداره‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی این شهرستان نیز موظف به همکاری با اداره امور آب و شهرداری جهت لایروبی رودخانه این شهر هستند.

معاون توسعه و برنامه‌ریزی فرماندار مهاباد با اشاره به اینکه بحران سیل در کشور تجربه تلخی را برای هموطنان به‌وجود آورد، بیان کرد: با توجه به تجاوز به حریم رودخانه هم‌اکنون ظرفیت عبور آب از رودخانه مهاباد از ۴۰۰ متر مکعب به کمتر از ۸۰ متر مکعب رسیده است که ضرورت ساماندهی و لایروبی این رودخانه را نشان می‌دهد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مهاباد نیز در این جلسه گفت: براساس قانون، بحث لایروبی رودخانه جزء اختیارات شهرداری محسوب نشده اما این سازمان با تمام تجهیزات آمادگی همکاری در این زمینه را با اداره امور آب خواهد داشت.

ابراهیم کریمی ادامه داد: طرح لایروبی رودخانه مهاباد باید طی تفاهم‌نامه‌ای بین اداره امور آب و شهرداری به مرحله اجرایی منتهی شود.

رییس اداره هواشناسی مهاباد نیز در این جلسه گفت: انتظار می‌رود شاهد بیش از ۱۲۰ میلی متر بارندگی طی فصل پاییز در این شهرستان باشیم که برای مهرماه ۱۶ تا ۱۸، آبان‌ ۶۴ و آذر نیز ۴۵ میلی‌متر بارندگی پیش بینی شده‌است.

اردلان محمدپور با اشاره به اینکه میانگین دمای هوا در مهاباد یک درجه نسبت به سال گذشته پایین‌تر آمده است، اضافه کرد: میانگین دما برای فصل پاییز در مهرماه ۳۴، آبان‌ماه ۱۵ و آذرماه نیز هشت درجه سانتی‌گراد بالای صفر پیش‌بینی می‌شود.

وی اظهار داشت: براساس نقشه‌های هواشناسی، بارش‌های پاییزی از ۱۵ مهرماه در منطقه ما آغاز می‌شود که زمان باقی مانده تا این تاریخ می‌تواند فرصت خوبی برای اجرای طرح‌های عمرانی باشد.

در ادامه این جلسه رییس هلال احمر و سازمان آتش نشانی مهاباد در خصوص نبود نردبان و بالابر هیدرولیکی برای خدمات‌رسانی به ساختمان‌های بالای ۲ طبقه در مواقع ضروری مطالبی را بیان کردند.

رودخانه مهاباد از مناطق کوهستانی غرب این شهرستان سرچشمه می‌گیرد و سپس وارد دریاچه سد مهاباد می‌شود؛ این رودخانه در ادامه مسیر خود از میان مناطق مسکونی شهر مهاباد عبور می‌کند و پس از گذشتن از روستاهای دارلک، خورخوره، گردیعقوب و داشخانه و نیز آبیاری باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی سر راه خود از طریق کانال‌هایی به جنوب دریاچه ارومیه می‌ریزد.

اجرای طرح های عمرانی مختلف، تعریض خیابان ها و فضاهای سبز، واحدهای مسکونی متعدد، بوستان‌ها و حتی واحدهای تجاری بزرگ در حاشیه و حریم رودخانه مهاباد موجب شده تا گلوگاه‌های آن هر روز تنگ‌تر از میزان تعیین شده باشد به طوری که در برخی نقاط عرض رودخانه به کمتر از ۱۰ متر رسیده است.
تصرف غیرقانونی و بدون مجوز بستر رودخانه مهاباد باعث کاهش عرض آن شده است و در زمان بارندگی‌های شدید که نیاز به تخلیه آب فراوان از سد مهاباد است احتمال سرریز شدن آن و نفوذ به مناطق مسکونی سطح شهر بسیار زیاد است.

برهمین اساس سال گذشته کمیته‌ای متشکل از امور آب شهرداری، دادستانی و فعالان زیست محیطی به دستور فرماندار مهاباد تشکیل تا به طور هماهنگ و منسجم با افرادی که به صورت غیرقانونی بستر رودخانه را تصرف می‌کنند برخورد و نسبت به شناسایی نقاط بحرانی و پاکسازی و تخلیه آنها در اسرع وقت اقدام شود.

۹۹۰۳/۶۱۸۵/۲۰۹۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر| دژ محمدعلی خان دزفول اثری خارق‌العاده از معماری طبیعت