دمای هوای کردستان 5 تا 6 درجه کاهش می‌یابد


دمای هوای کردستان 5 تا 6 درجه کاهش می‌یابد

سنندج - ایرنا - طبق اعلام هواشناسی کردستان دمای هوای این استان در هفته آینده بطور متوسط بین پنج تا 6 درجه سانتی‌گراد سردتر می‌شود.

رئیس اداره پیش بینی هواشناسی کردستان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس تحلیل آخرین نقشه‌های هواشناسی هفته آینده با نفوذ جریانات سرد و خُنک از عرض‌های شمالی به کردستان، این استان شاهد کاهش دما است.

بهرام چاره‌خواه اضافه کرد: همچنین در مدت یاد شده در ساعات بعدازظهر تا اوایل شب سرعت وزش باد قابل ملاحظه و کاهش شدید خواهد بود و این پدیده از صبح یکشنبه ۳۱ شهریور تا صبج چهارشنبه سوم مهر در آسمان کردستان تداوم دارد و بر اغلب مناطق استان تاثیر گذار خواهد بود.

وی گفت: ایجاد سرمازدگی و خسارت به محصولات کشاورزی از مخاطره‎های این پدیده جوی بوده و توصیه می‌شود سبزیجات و سیفی جات نظیر گوجه فرنگی، خیا، کدو، بادمجان و فلفل برداشت و به انبارهای استاندارد منتقل شود.

رئیس اداره پیش بینی هواشناسی کردستان یادآور شد: استفاده از ریز مغزی های توصیه شده توسط کارشناسان جهاد کشاورزی برای افزایش مقاومت گیاهان نسبت به سرما، خودداری از انجام هرس درختان در روزهای آینده، عدم استفاده از کدوهای ازته و سرک در مزراع و باغات و محافظت از کندوهای زنبور عسل با توجه کاهش محسوس دما از دیگر توصیه های هواشناسی در این مدت است.

وی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته نیز سردترین دماهای استان با نیم درجه بالای صفر در بابارشانی، ۱.۴ درجه در سراب شهرک و ۲.۲ درجه در قاملو به ثبت رسیده است و گرمترین نقاط استان نیز با ۳۵ ، ۳۴ و ۳۲ درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب در سروآباد، سنندج و مریوان بود.

در سال زراعی جاری از اول مهر ۹۷ تا ۳۰ مرداد ۹۸ (۱۱ماه) به صورت میانگین ۷۶۹ میلی متر بارندگی در این استان به ثبت رسیده که در مقایسه با ۵۵۵ میلی متر مدت مشابه سال گذشته از ۳۳ درصد رشد برخوردار است.

میزان بارندگی استان در مقایسه میانگین بلند مدت ۳۰ ساله حدود ۵۰۹ میلی متر برآورد شده که در این بخش نیز از رشد ۴۶ درصدی برخوردار شده است.

میانگین سالانه بارش باران در کردستان ۲ برابر میانگین کشوری است.

سال زراعی (آبی) از اول مهر هر سال شروع و به پایان شهریور سال بعد ختم می شود.

۳۰۳۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ابهامات بزرگ در مسیر واگذاری سرخابی‌ها/ آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس