انسولین خون کودکان، اعلام خطری در بزرگسالی


یک فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم کودکان هشدار داد: نتایج یک تحقیق در دانشگاه علوم پزشکی ایران نشان می‌دهد که انسولین خون اکثر کودکان مبتلا به چاقی بالا است.

شهرزاد: یک فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم کودکان هشدار داد: نتایج یک تحقیق در دانشگاه علوم پزشکی ایران نشان می‌دهد که انسولین خون اکثر کودکان مبتلا به چاقی بالا است .

دکتر مریم رزاقی آذر روز پنجشنبه در حاشیه برگزاری همایش بررسی نتایج طرح ارتقا دیابت نوع ۲در جمع خبرنگاران اظهارداشت: بر اساس نتایج این تحقیق که بر روی حدود ۴۰۰کودک بین ۴تا ۱۸سال انجام شده ، به رغم قند خون طبیعی ، انسولین خون آنها بالا بوده که این مساله نشان‌دهنده مقاومت به انسولین در این کودکان است .

رزاقی آذر گفت: مقاومت به انسولین در کودکان مبتلا به چاقی اعلام خطری برای احتمال به ابتلای آنان به دیابت نوع ۲در بزرگسالی آنان ، محسوب می‌شود .

وی گفت: مقاومت به انسولین باعث می‌شود که سلول‌های Betaمجبور شوند انسولین بیشتری ترشح کرده که این سلول‌ها پس از مدتی، از ترشح زیاد انسولین خسته شده و در نتیجه در ترشح انسولین کافی شکست می‌خورند.

وی ادامه داد: در نتیجه شکست سلول‌های بتا از ترشح انسولین کافی، مقدار انسولین برای تنظیم قند خون، ناکافی شده و قند خون بالا می‌رود .

این عضو انجمن غدد درون ریز با اشاره به لاغر شدن ناشی از بی‌اشتهایی فیزیولوژیکی کودکان ، بعد از یکسالگی آنها اظهارداشت: بچه‌ها بعد از یکسالگی از حالت به اصطلاح شیرخوارگی خارج شده به نظر لاغر تر می‌شوند.

وی اضافه کرد : خانواده‌ها در این مواقع به کودک یاد شده ، در خصوص خوردن غذای بیشتر اصرار، در نتیجه در وی عادت پر خوری ایجاد کرده و به تدریج کودک را به سمت چاقی سوق می‌دهند.

به گفته این فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم کودکان ، خانواده‌ها پس از چاق شدن کودک، ابراز نگرانی در خصوص چاقی کودکشان می‌کنند.

رزاقی آذر ، اظهارداشت : تعداد سلول‌های چربی کودک چاق ، بیشتر از کودکان دیگر است و تعداد این سلول‌ها نیز تا آخر عمر وی کم نمی‌شود .

وی به انواع شیرینی ، فست فود، تنقلاتی مثل چیپس و پفک و شکلات اشاره کرد و گفت: این خوراکی‌ها نه تنها برای بزرگسالان ، بلکه برای کودکان نیز مناسب نیست .

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران ، با اشاره به اینکه پرخوری و کم تحرکی باعث چاقی می‌شود گفت: به دنبال چاقی ، انواع بیماری‌ها مثل دیابت نوع ، ۲فشار خون بالا، چربی خون بالا ایجاد و زمینه برای ایجاد تصلب شرایین (بیماری رگ‌های بدن )مستعد شده که عاملی برای ایجاد سکته‌های قلبی و مغزی است .

همایش یکروزه بررسی نتایج طرح ارتقا دیابت نوع ۲امروز با حضور جمعی از متخصصان غدد و متابولیسم برخی از اعضای انجمن غدد توسط شرکت نوو نوردیسک پارس در هتل همای تهران برگزار شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس دختر برای پروفایل | 80 عکس پروفایل دخترونه زیبا و لاکچری