مقدار قابل توجهی اصله درخت اورس در بادامستان طارم طعمه آتش شد


مقدار قابل توجهی اصله درخت اورس در بادامستان طارم طعمه آتش شد

زنجان - ایرنا - رئیس اداره حفاظت محیط زیست طارم گفت: بر اثر آتش‌سوزی در اراضی ملی بادامستان واقع در شهرستان طارم، مقدار قابل توجهی اصله درخت اورس، سوخت و تبدیل به خاکستر شد.

غلامرضا عباسی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این آتش سوزی که از بعداز ظهر سه شنبه /۲۶ شهریور ماه جاری/ آغاز و حوالی ساعت ۲ بامداد چهارشنبه نیز با تلاش بی وقفه نیروهای امدادی مهار شد، علاوه بر درختان اورس، تعدادی از گونه های جانوری کندرو از جمله مارها، لاک پشت ها، سوسمارهای جثه کوچک، موش های کنترل کننده طبیعت و همچنین حشرات، طعمه آتش شدند.

وی با بیان اینکه درخت اورس در جلوگیری از فرسایش خاک نقش مهمی ایفا می کند، اظهار داشت: این درخت که دارای ارزش حیاتی خاصی بوده و موثر برای محیط زیست است تحت حفاظت ادارات کل محیط زیست و منابع طبیعی قرار دارد و از طرفی نیز منبع غذایی خوبی برای خرس ها محسوب می شود.

عباسی با اشاره به اینکه وسعت آتش سوزی در منطقه بادامستان شهرستان طارم، بیش از ۵۰۰ هکتار برآورد شد، تصریح کرد: در این منطقه چهارپایانی چون پلنگ، گرگ، خرس قهوه ای و گراز، یافت می شوند که قطعا باتوجه به قدرت فراری که دارند به حتم از مهلکه گریخته و از آسیب ناشی از حریق درامان مانده اند.

وی با تاکید براینکه چوب حاصل از درخت اورس بسیار محکم و بادوام است، ادامه داد: رشد این درخت بسیار کند است و برای رسیدن به اندازه یک متر ارتفاع به زمانی طولانی نیاز دارد که متاسفانه در این منطقه از استان زنجان بر اثر آتش سوزی اخیر طعمه حریق شد.

کلمه اورس ترکیبی است از «او» بمعنای آب و «رس» به معنای رسیدن یا رساندن و درخت اُرس یا هُرس Juniperus که در زبان محلی اَوِرس گفته می شود گونه‌ای سرو است که در مناطق کوهستانی می‌ روید و در برابر ناملایمات طبیعی بسیار مقاوم بوده و برابر یافته ها سازگارترین گونه درختی در شرایط سخت و وحشی طبیعی است.

اورس یا سرو کوهی از گیاهان برگ سوزنی و همیشه سبز است که به صورت درختانی بلند یا کوچک و یا درختچه‌ای و خزنده می روید و دیر زیستی و عمر برخی از انواع آن بسیار زیاد و حتی به بیش از ۲ هزار سال نیز می‌ رسد.

۶۰۸۴/۸۰۶۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صبح بخیر دلبرانه با انواع متن های عاشقانه و خاص