پیکر خائفی شاعر و نویسنده شیرازی به خاک سپرده شد


پیکر خائفی شاعر و نویسنده شیرازی به خاک سپرده شد

شیراز- ایرنا- پیکر پرویز خائفی شاعر و نویسنده و حافظ‌پژوه شیرازی صبح پنجشنبه از مقابل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با حضور هنرمندان و ادب‌دوستان تا آرامگاه ابدی‌اش در دارالرحمه شیراز بدرقه شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در این آیین با ابراز اندوه از فقدان این استاد نام‌آشنای شعر و ادب، گفت: آثار و فعالیت‌های فرهنگی او مایه بسی مباهات و افتخار است؛ چراکه عمر پربار خود را در راه خدمت به فرهنگ و ادب این سرزمین صرف کرد و در این راه گام‌های مؤثری برداشت.
صابر سهرابی خاطرنشان کرد: جای خالی این ادیب فرزانه برای همیشه در شیراز و فارس احساس می‌شود.

مدیر مرکز حافظ‌شناسی نیز پرویز خائفی را از فرهنگوران برجسته، از شاعران نامدار و از حافظ‌پژوهان ارجمند شیرازی دانست و گفت: زنده‌یاد خائفی از سال‌های دور در کنار آفرینش‌های ادبی خود، چراغ حافظ‌شناسی را نیز در کتابخانه‌ عمومی حافظیه روشن نگه داشته بود و بسیاری را در همین مکان راه می‌نمود.
کاووس حسنلی عنوان کرد: او از دیرباز با مرکز حافظ‌شناسی همکاری نزدیک داشت و مدتی در کلاس‌های آزاد حافظ‌خوانی این مرکز، تدریس می‌کرد. نگاه شاعرانه، لطف بیان و نقد صریح و بی‌پروا از خصایص بارز شادروان خایفی بود. مرکز حافظ‌شناسی نیز به پاس یک عمر تلاش حافظ‌پژوهانه‌ی زنده‌یاد خائفی در سال ۱۳۹۴ و در نوزدهمین مراسم رسمی یادروز حافظ از مقام ادبی وی تجلیل کرد.

این شاعر و نویسنده شیراز زاده ۱۶ آذرماه سال ۱۳۱۵ بود و پس از اتمام تحصیلات ابتدایی در رشته ادبیات فارسی به تحصیل پرداخت و مدرک کارشناسی را در همین رشته دریافت کرد.
خائفی برای تحصیلات تکمیلی رشته علوم اجتماعی را در تهران برگزید و در ادامه به سمت مسئول تبلیغات و انتشارات کمیته پیکار با بی‌سوادی منصوب شد.
شاعر و نویسنده نامی در وزارت فرهنگ و هنر وقت مسئولیت داشت و مدتی نیز ریاست کتابخانه ملی فارس را برعهده گرفت و نیز سرپرست مرکز حافظ‌شناسی بود.
اولین مجموعه شعر پرویز خائفی با عنوان «حصار» در سال ۱۳۴۲ منتشر شد. «باز آسمان آبی است»، «از لحظه تا یقین»، «این خاک تابناک»، «کی شعر تر انگیزد»، «پنج کتاب در یک کتاب»، «پیرار و پار»، «یاد و باد»، «آخرین آغاز» و «کنار لحظه‌های عمر» دیگر کتاب‌های منتشرشده این شاعر به‌شمار می‌رود.
خائفی همچنین پژوهش‌هایی در زمینه شعر کلاسیک و به‌خصوص اشعار حافظ منتشر کرده و از جمله کتاب‌هایش درباره حافظ «حافظ در اوج»، «مقالات و مقابله‌ها» و «نگاهی به غزل حافظ» است.
۹۸۸۵/ ۲۰۲۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا