محفل شعر عاشورایی چکامه خون در اردبیل برگزار شد


محفل شعر عاشورایی  چکامه خون  در اردبیل برگزار شد

اردبیل - ایرنا - همزمان با روز بزرگداشت شعر و ادب فارسی محفل شعر عاشورایی چکامه خون در کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار شد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا ، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل در این آیین با اشاره به تاثیر شعر و مرثیه در برجسته کردن حوادت و وقایع عاشورا و قیام امام حسین (ع) گفت: مرثیه خوانی در ادبیات فارسی بعد از شهادت امام حسین (ع) ابعاد تازه ای به خود گرفت و روز به روز مرثیه‌سرایی در ادبیات فارسی و ترکی از نهضت عاشورا تاثیر می‌پذیرد.

پروانه رضاقلیزاده افزود: امام حسین (ع) و نهضت عاشورا جنبه فراملی گرفته و در تمام نقاط جهان انسان‌های آزاده و خداجوی، شیفته راه و روش و مسلک آن امام شهید می‌شوند و روز به روز به عظمت نهضت عاشورا افزوده می‌شود.

وی اظهار داشت: ابعاد شخصیتی امام حسین (ع) و پیام‌های حقیقی و واقعی نهضت عاشورا بیش از پیش باید برای اقشار جوان و نوجوان تشریح شود و این قشر از جامعه با مضامین اصلی و واقعی قیام امام حسین (ع) آشنا شوند.

شهاب‌الدین وطن‌دوست از شعرای عاشورایی و آیینی اردبیل نیز در این مراسم گفت: از ابتدای پیدایش شعر فارسی تا قرن هشتم هجری مرثیه غالب ، مرثیه رسمی است که در قالب قصیده سروده می‌شد. اما رفته رفته و با به قدرت رسیدن حکومت صفویه مرثیه مذهبی در قالب ترکیب بند رایج شد.

وی افزود: پس از اوج گرفتن مرثیه‌سرایی مذهبی ۲ شیوه دیگر مرثیه مذهبی یعنی نوحه و مقاتل منظوم در قالب مثنوی ابداع شد، در یکصد سال اخیر به علت خیزش‌های مردمی، شاعران مضامین مذهبی را با مضامین اجتماعی و سیاسی تلفیق کردند و نوعی مرثیه وطنی اجتماعی به وجود آوردند که نقش مرثیه را از حد سوگ به مرتبه تحریک و بیداری مردم به عنوان یک وظیفه اجتماعی و سیاسی برتری بخشید.

وطن‌دوست همچنین با اشاره به تاثیرپذیری شعر ترکی از واقعه عاشورا گفت: مرثیه و نوحه‌خوانی یکی از قدرتمندترین مضامین شعر ترکی است که نسبت به انواع دیگر شعری بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

در ادامه این آیین مهدی میرزا رسول‌زاده، غلامرضا هادی و جعفر فتح‌الهی از شاعران آیینی استان در خصوص واقعه عاشورا و قیام امام حسین (ع) شعرخوانی کردند.

۶۰۱۸/ ۱۲۵۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی