مسجدی که قطب فرهنگی منطقه 15 تهران است/ ایثارهای یک امام جماعت برای تحقق مسجد تراز


مسجدی که قطب فرهنگی منطقه 15 تهران است/ ایثارهای یک امام جماعت برای تحقق مسجد تراز

مسجد «انصارالحجه(عج)» به امامت جماعت آیت‌الله وحیدی گلپایگانی که برای تراز شدن این خانه خدا بسیاری از پست‌ها و مسئولیت‌های سیاسی را نپذیرفت، توانسته با برنامه‌های متنوع به قطبی فرهنگی در منطقه 15 تهران تبدیل شود.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون ‌های مساجد: مسجد انصارالحجه (عج) (واقع در تهران، خیابان خاوران، نبش خیابان تاری، روبروی ایستگاه بی آر تی مخبر) از جمله مساجدی است که شهرت خود را بیش از هر چیز مدیون امام جماعتش است: آیت الله محمد تقی وحیدی گلپایگانی.

بر همین اساس برای شناخت بهتر این مسجد ناگزیر هستیم ابتدا با گوشه ای از زندگی نامه آیت الله وحیدی گلپایگانی آشنا شویم و بعد از آن دوباره به موضوع اصلی برگردیم.

آیت الله وحیدی گلپایگانی در سال ۱۳۱۳ در یک خانواده روحانی از محلات شهرستان گلپایگان متولد شد و جد وی، آیت الله محمد حسن وحیدی و پدرش حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین وحیدی از علمای طراز اول این شهر بودند.

مسجدی که قطب فرهنگی منطقه 15 تهران است/ ایثارهای یک امام جماعت برای تحقق مسجد تراز

آیات عظام سید حسین بروجردی، سید محمدرضا گلپایگانی، محقّق داماد و فاضل لنکرانی و آیات، شهید مصطفی خمینی، مصطفی اعتمادی، ستوده، ابوالفضل قمی، علی مشکینی و جلال گلپایگانی از جمله استادان آیت الله وحیدی گلپایگانی بوده اند.

سابقه تبلیغی امام جماعت مسجد انصارالحجه (عج) به اندازه سابقه علمی و تحصیلی وی مهم است اما آنچه آیت الله وحیدی گلپایگانی را به عالم اولِ منطقه 15 تهران و جنوب شرق تهران تبدیل کرده این سمت های مهم است: به دستور امام خمینی (ره) به مدت ۶ سال فرمانده کمیته های انقلاب اسلامی در منطقه جنوب شرق تهران، به مدت ۷ سال مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد در منطقه جنوب تهران و نماینده ولی فقیه در جنوب شرق تهران از سال ۱۳۶۸ تا اکنون. ضمنا وی از موسسان کمیته انقلاب اسلامی و مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز بوده است.

همین سمت ها موجب شد آیت الله وحیدی گلپایگانی هیچ گاه پذیرش سمت های غیر تبلیغی و غیر فرهنگی را قبول نکند و مسجد انصارالحجه (عج) را پایگاه اصلی فعالیت های خود قرار دهد.

وی در این ارتباط به شبستان گفت: انقلاب اسلامی که به رهبری امام راحل و مجاهدت مراجع معظم تقلید، علما و مردم به پیروزی رسید، کشور دچار بحران های زیادی شد و من به همین دلیل تصمیم گرفتم نقشی در حل این مشکلات داشته باشم لذا از سال 1357 تا 1370 بخش مهمی از وقتم مشغول مبارزه با گروهک های ضد انقلاب و سامان دهی مساجد و سایر مراکز دینی و فرهنگی شد.

آیت الله وحیدی گلپایگانی ادامه داد: نظم و انضباط در بخش های مختل کشور که حاکم شد تصمیم گرفتم بیشتر وقت خود را به توسعه فعالیت ها و طرح های مسجد انصارالحجه (عج) و کارهای علمی و تحقیقاتی اختصاص دهم. البته هرگاه لازم بود در خدمت انقلاب اسلامی بودم.

مسجدی که قطب فرهنگی منطقه 15 تهران است/ ایثارهای یک امام جماعت برای تحقق مسجد تراز

حالا برسیم به برنامه های مسجد انصارالحجه (عج) که آیت الله وحیدی گلپایگانی برای آن، بسیاری از سمت های مهم سیاسی را قبول نکرده است.

کتابخانه این مسجد جزو پرمخاطب ترین کتابخانه های شهر تهران است و به طور مستقل از نهادهای دولتی و غیردولتی و به منظور بالا بردن سطح فرهنگ مطالعه و آموزش مردم منطقه و به‌ ویژه دانشجویان و دانش‌آموزان تاسیس شده است. این مجموعه همواره توانسته با جذب بیش از ۴۰۰ مخاطب و مراجعه کننده در سال‌، به کار خود ادامه دهد.

مسجدی که قطب فرهنگی منطقه 15 تهران است/ ایثارهای یک امام جماعت برای تحقق مسجد تراز

مسئولان فرهنگی و اعضای پایگاه بسیج مسجد انصارالحجه (عج) برای سامان دهی به فعالیت های این خانه خدا، «کارگروه آموزشی» تشکیل داده اند. این کارگروه فعالیت ‌های علمی و پژوهشی خود را مطابق با هر سال تحصیلی، تدوین می ‌کند که برگزاری کلاس‌های تقویت تحصیلی برای دانش ‌آموزان پایه های مختلف از جمله آنها است.

نکته جالب درباره مسجد انصارالحجه (عج) برگزاری لیگ فوتبال است که هر سال با حضور پرشور کودکان، نوجوانان و جوانان مسجدی و به یاد شهدا برگزار می شود.

برنامه های قرآنی نیز از فعالیت های معمول این خانه خدا است چنان که علاوه بر کرسی های تلاوت، جلسات تفسیر قرآن نیز جمعه ها بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء با سخنرانی آیت الله وحیدی گلپایگانی سال های زیادی در این خانه خدا برگزار می شد که حاصل آن تدوین و انتشار چندین کتاب ارزشمند شده است.

اینکه این جلسات، فعلا برگزار نمی شود به دلیل کسالتی است که حدود دو سال پیش برای آیت الله وحیدی گلپایگانی عارض شد و وی از آن زمان تاکنون باوجود حضور مرتب در مسجد انصارالحجه (عج)، به دلیل جسمی امکان سخنرانی ندارد.

یکی از ابتکارات در این خانه خدا مشخص بودن نام و زمان بندی اجرای مکبران است. گاهی اینکه چه کسی هنگام نماز جماعت، تکبیر بگوید محل اختلاف میان کودکان و نوجوانان علاقمند به خدمت به دین می شود؛ اهالی مسجد انصارالجه (عج) برای حل این مشکل، نام و زمان اجرای مبکران را در قالب یک بنر در معرض دید عموم قرار داده اند.

مسجدی که قطب فرهنگی منطقه 15 تهران است/ ایثارهای یک امام جماعت برای تحقق مسجد تراز

مسجد انصارالحجه (عج) نمونه ای موفق از ایثار یک روحانی سرشناس است؛ عالمی که می توانست مدیریت مسجد را کنار گذارد یا به آن کم توجه باشد و بر کرسی قضاوت یا صندلی مدیریت تکیه زند، ولی هیچ گاه این کار را نکرد و از تمام اعتبار خود را برای پیشرفت و سربلندی مسجد انصارالحجه (عج) مایه گذاشت.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا