درگذشت نقاش پیشرو و پُرکار ایران


درگذشت نقاش پیشرو و پُرکار ایران

تهران- ایرنا- عارضه قلبی بالاخره بر مسعود عربشاهی نقاش پیشرو و از شاخص‌ترین هنرمندان مفهومی ایران غلبه کرد. او عصر دیروز دارفانی را وداع گفت.

مسعود عربشاهی، نقاش پرکار معاصر ایران در ۱۹ شهریور سال ۱۳۱۴ در تهران متولد شد، گرچه اجداد او و زادگاه پدرش کهک، روستایی کوهستانی میان قم و کاشان است. او تک فرزند خانواده بود و در دوره نوجوانی و بین سال‌های ۱۳۲۸ تا ۱۳۳۵ تحت نظر محمود اولیا شروع به آموختن نقاشی کرد و سپس برای تحصیل بین سال‌های ۱۳۳۵ تا ۱۳۳۷ در رشته نقاشی به هنرستان تجسمی پسران تهران رفت.

او از سال ۱۳۲۶، آموزش رسمی نقاشی و طراحی را آغاز و تا ۱۳۳۴ (۱۹۵۵)، ادامه می‌دهد. مسعود نزدیک به ۹ سال از نوجوانی خود را مجذوب فراگیری‌ ی نقاشی است و طی این دوران با استادان زمان خود کار کرده و با اصول و تکنیک‌های نقاشی آشنا می‌شود. سفرهای «کهک» ادامه دارد و ذهن جوان او را به افق‌های دور می‌کشاند. رمز و راز کویر و کوه‌ها، سابقه‌ی آشنایی با روستا و صنایع بومی و نقش‌های به یاد سپرده شده، به همراه نقوش آثار تمدن کهن ایران که در موزه‌ها می‌دید، به تجربیات نوین او در ترکیب و تجزیه عناصر، ضمن فراگیری طراحی، غنای بیش‌تری بخشیده حضور انکارناپذیر خود را آشکار می‌کند.

درسال ۱۳۳۵ وارد هنرستان نقاشی می‌شود و تا پایان دوره در سال ۱۳۳۸ (۱۹۵۹)، با شیوه‌های آکادمیک طراحی و ترکیب رنگ‌ها و ساخت و پرداخت آثار آشنا می‌شود. این آشنایی همراه با تجربه‌های نو و مطالعات پیگیر، بن‌مایه‌ی قابل‌اتکای توانایی‌های هنری‌ی او می‌گردد.

در سال ۱۳۴۱، او نخستین نمایشگاه انفرادی آثار خود را در انجمن روابط فرهنگی ایران و هند برگزار می‌کند. این آثار نمایش‌گر تکیه گسترده او بر روی نقوش و آثار به‌جای‌مانده از تمدن‌های سومر و آشور و به ویژه نقش برجسته‌های تمدن‌های ایلام و مصر کهن است. در شناخت هنر ایلام او تجربه‌ی کارهای سفالین و کاربرد آن در معماری را مدنظر دارد.

مسعود عربشاهی جایزهٔ نخست چهارمین بی‌ینال تهران (جایزهٔ اول هنرهای زیبای کشور) را در فروردین ۱۳۴۳، جایزهٔ اول در نمایشگاه بین‌المللی موناکو ـ فرانسه را در سال ۱۳۵۲، جایزهٔ اول در نمایشگاه روز مادر ۱۳۵۲ و همچنین جایزهٔ اول در مسابقهٔ مجسمه‌سازی تهران را در سال ۱۳۵۳ به دست آورده‌است.

۱۹ نمایشگاه انفرادی در ایران، آمریکا و فرانسه از آثار او برپا شده‌است و همچنین در بیش از ۴۰ نمایشگاه گروهی در ایران، آمریکا، فرانسه، سویس، تونس، ایتالیا، مغرب و انگلستان شرکت داشته‌است.

عربشاهی عصر دیروز چهارشنبه ۲۷ شهریور در سن ۸۴ سالگی بر اثر عارضه قلبی - ریوی دار فانی را وداع گفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلید سعادت