استان سمنان 113مدرسه هیئت امنایی دارد/ ضرورت تبیین ظرفیت‌ها


استان سمنان 113مدرسه هیئت امنایی دارد/ ضرورت تبیین ظرفیت‌ها

شاهرود - مسئولان آموزش و پرورش استان سمنان معتقدند مدارس هیئت امنایی راهی به سوی استفاده از ظرفیت اولیاء و مربیان در ارتقای تحصیلی است اما در شاهرود شاهد تعداد بی‌رویه این مدارس هستیم.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: آموزش‌وپرورش را باید بزرگ‌ترین نهاد درگیر با اجتماع دانست، بیش از ۱۱۵ هزار دانش‌آموز و پوشش بیش از ۸۰ هزار خانواده در استان سمنان که هرکدام به‌طور متوسط چهار نفر عضو دارند سبب می‌شود تا گستردگی عملکرد آموزش‌وپرورش در این استان به چشم آید از سوی دیگر آموزش‌وپرورش تنها نهادی است که از کالپوش تا ایوان‌کی از دورترین نقطه روستایی مرزی استان سمنان با خراسان شمالی تا دورترین روستای چسبیده به تهران، مسئولیت دارد که این پراکندگی جغرافیایی کار را برای مدیریت مدارس دشوار هم کرده است.

به‌عبارت‌دیگر آموزش‌وپرورش در استان سمنان یکی از دشوارترین مدیریت‌ها محسوب می‌شود که در کنار ۱۱۵ هزار دانش‌آموز بیش از ۱۲ تا ۱۵ هزار عضو خانواده خود شامل معلمان و بازنشستگان و ... را نیز تحت پوشش دارد.

در سال‌های اخیر اما سیاست آموزش‌وپرورش بر روی دو مقوله استوار بوده است نخست مدارسی که بتوانند مهارت‌آموزی را برای دانش آموزان داشته باشند و دوم ارتقای کیفیت آموزشی و مدارس که برای دومی سیاست ایجاد مدارس هیئت‌امنایی پیشنهاد و تصویب شد.

استان سمنان 113مدرسه هیئت امنایی دارد/ ضرورت تبیین ظرفیت‌ها

ضرورت تبیین ظرفیت‌های مدارس هیئت امنایی‌ها

مدارس امنایی یعنی یک مدیر مدرسه از بین اولیاء و مربیان دانش آموزان به دنبال افراد بااستعدادها و توانمندی‌های مختلف می‌گردد که بتوان از آن توانمندی‌ها درزمینهٔ اداره و برنامه‌ریزی برای مدرسه استفاده کرد از این منظر می‌توان گفت هیئت‌امنا درواقع عصای توانمندی در دست مدیران آموزشگاه‌ها است که اگر با زکاوت باشند و به‌خوبی از آن استفاده کنند راه صدساله را یک‌شبه طی می‌کنند اما اگر از این ظرفیت به‌خوبی استفاده نشود هم عواقب خوشی ندارد.

مدیری امروز باهوش عمل می‌کند که بتواند در ترکیب امنا حداقل یک یا دو عضو متمول ازلحاظ مالی یا خیر را در کنار اساتید دانشگاه، روحانیان، صاحب‌نظران و ... گرد هم آورد تا بتواند درزمینه‌های مختلف مالی، آموزشی، تحصیلی و حتی معنوی و دینی موجب رشد و شکوفایی مدرسه شود.

این طرح به‌نوبه خود بسیار خوب است اما گاهی وقت‌ها میزان امنایی‌ها از حد معمول بیشتر می‌شود و این امر سبب می‌شود تا کم‌کم مدرسه دولتی در شهر باقی نماند برای مثال در شاهرود این اتفاق رقم خورده است تا جایی که در مقطع دوم دبیرستان یک مدرسه دولتی بیشتر باقی نمانده که در آن شهریه دریافت نمی‌شود و تمام مدارس دیگر امنایی شده‌اند.

امنایی‌ها با مزیت‌هایی که دارند به‌هرحال شهریه‌هایی هم دریافت می‌کنند که برای برخی خانواده‌ها پرداختش میسر نیست از سوی دیگر با قانون اساسی که تحصیل را حق رایگان تمام دانش آموزان می‌داند گاهی مغایرت می‌کند برای بررسی موضوع مدارس امنایی و همچنین برنامه‌های آموزش‌وپرورش با محمد دستورانی مدیرکل آموزش‌وپرورش استان سمنان به گفتگو نشستیم.

*وضعیت استخدامی آموزش و پرورش استان سمنان در سال جاری چگونه است؟

۴۳۰ نفر حق‌التدریسی‌ها بدون آزمون و ۲۴۰ نفر با آزمون ورودی در سطح استان سمنان به صورت پیمانی جذب آموزش‌وپرورش خواهند شد ضمن آنکه امسال ۳۲ سرباز معلم نیز استخدام می‌شوند و ۳۵ نفر به عنوان کادر خدمات از طریق قرارداد با شرکت ها به بدنه آموزش‌وپرورش ورود پیدا می کنند.

امسال ۳۷۰ نفر فرهنگی بازنشسته می‌شوند اما تعدادی از نیروهای کارآمد برای خدمت در واحدهای آموزشی بنا به ضرورت و نیاز استمرار خدمت پیدا خواهند کرد.

۳۰۰ نفر نیز که از طریق ماده ۲۸ پارسال قبول‌شده و مهارت‌های لازم را آموزش دیدند امسال وارد کلاس‌های درس خواهند شد.

استان سمنان 113مدرسه هیئت امنایی دارد/ ضرورت تبیین ظرفیت‌ها

*درمورد امکانات آموزشی مدارس بگویید

یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان امکانات خریداری‌شده با توجه به نیازسنجی در کل استان توزیع می‌شود، ضمن این مبلغ، ۵۰۰ میلیون تومان نیز برای افزایش امکانات ورزشی به مدارس افزوده خواهد شد که باید گفت به ازای هر دانش‌آموز چهار هزار تومان به مدارس پرداخت می‌شود که مدارس شبانه‌روزی و دولتی آن را دریافت کردند.

سمنان از نظر کسب درآمدهای اختصاصی رتبه دوم کشور را دارد و می‌کوشیم تا طی شش الی هفت سال آینده در آموزش‌وپرورش استان، بسیاری از بخش‌ها بی‌نیاز از بودجه دولتی شود کما اینکه شرایطی پیش‌بینی شد که این اتفاق بیفتد.

در مناطق روستایی به دلیل ضریب پراکندگی بالا از مراکز شبانه‌روزی استفاده می‌شود که بیشترین حجم این نوع مدارس در بیارجمند و میامی قرار دارد، سال گذشته به ازای هر دانش‌آموز ۳۰۰ هزار تومان به حساب این مدارس واریز و جیره خشک آن‌ها تا آبان ۹۸ تامین شده است و برای مهر و آبان نیز مشکلی ندارند که البته نهاد رئیس جمهور مستقیم این میزان را واریز کردند.

*سهم بودجه‌ای آموزش‌وپرورش چه طور تامین شد؟

به همت فرمانداری ویژه شاهرود ۵۰ درصد اعتبارات تملک و بودجه متوازن شهرستانی برای آموزش‌وپرورش گذاشته شد که ۲۵ میلیاد تومان رقم قابل توجهی است که البته با تک‌تک فرمانداران دیدار به عمل آمد تا این رویه در شهرهای مختلف اجرا شود که تاکنون تنها فرمانداری میامی باقی‌مانده است، در گرمسار ۵۷ درصد سمنان ۵۰ درصد و شهمیرزاد ۵۰ درصد اعتبارات به حوزه آموزش‌وپرورش تعلق گرفت.

سهم اعتبارات متوازن آموزش‌وپرورش در سال ۹۶ به میزان هشت درصد بود که سال گذشته به ۱۸ درصد و امسال به سقف ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد.

استان سمنان 113مدرسه هیئت امنایی دارد/ ضرورت تبیین ظرفیت‌ها

*آیا به دنبال جذب درامدهای اختصاصی هستید؟

ایجاد مزرعه برق خورشیدی در امیر اباد دامغان پیگیری می‌شود که به این منظور ۱۰۰ هکتار زمین اختصاص داده شد اما مشکلات قانونی وجود دارد که دولت از دولت نمی‌تواند برق بخرد لذا در حال رایزنی با سازمان مدیریت و استانداری هستیم تا این مجوز گرفته شود اگر اجازه داده شود این نیروگاه‌های خورشیدی را می‌توان در بام‌ها راه‌اندازی کرد که با توجه به شرایط تهدید و تحریم اقتصادی در بخش اقتصادی آموزش‌وپرورش این قبیل امور فعال شد و امیدواریم بتوانیم در حدی که بضاعت ما است گام‌های موثر تری برداریم.

*سرانجام مدارس حسین‌آباد کالپوش چه شد؟

۱۰۰ درصد هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان مناطق محروم پرداخت‌شده است و حتی برای بخش کالپوش تاکید شد که این مبلغ یعنی برای سه‌ماهه اول سال تحصیلی مهرماه به‌حساب واریز شود از همه دانش آموزان روستایی کارت و شماره کارت وجود دارد و این پول مستقیم به‌حساب آن‌ها به صورت سه مرحله هر مرحله ۷۰ هزار تومان واریز خواهد شد که علاوه بر این‌ها نیز رقمی برای پول تو جیبی این افراد فرستاده می‌شود.

۱۵۰ میلیون تومان فقط برای مدارس روستایی کتاب کنکور خریداری‌شده است ولذا قطعا به منطق محورم و کمتر توسعه‌یافته توجه ویژه می‌شود، تعداد ۲۰ کانکس از کرمانشاه سفارش داده شد و ۱۰ کانکس نیز از خراسان شمالی در حال ساخت است که این تعداد برای کمبود فضای آموزشی نردین، کالپوش و نام نیک استفاده می‌شود.

اگر قرار به انتقال روستا باشد اولین کلنگ ساخت مجتمع آموزشی خواهد بود کانکس های آموزشی دوجداره هر کدام ۴۰ میلیون تومان برای ما هزینه برداشت و علاوه بر آن تلاش شد تا برای دانش آموزان روستایی مشاوره تحصیلی و خانوادگی که مشکلات خاص دارند، انجام شود.

در دشت شاد و گلستان که روستاهای مرزی هستند ظرف مدت یک ماه گذشته کلنگ احداث مدرسه سه کلاسه و شش کلاسه زده شد که نقاط دور دست نیز در آموزش‌وپرورش دیده‌شده است، علیرغم اینکه با کمبودهای زیادی مواجه هستیم اما تلاش خودمان را می‌کنیم که حداقل به نقطه عدالت نزدیک شویم، امروز در همه نقاط استان نمی‌توان ادعا کرد که عدالت آموزشی و پرورشی وجود دارد ولی حقیقت این‌که در این مسیر تلاش می‌کنیم تا فاصله بایدها و قابلیت‌ها کاهش یابد و این امر سرلوحه کارها است.

*تعداد مدارس هیئت امنایی استان سمنان چقدر است؟

تعداد مدارس هیئت امنایی در استان سمنان ۱۱۳ مورد می‌رسد که در شاهرود به نسبت سایر شهرهای استان تعداد این مدارس زیاد است، حدود ۴۰ الی ۴۵ مدرسه هیئت امنایی در این شهر وجود دارد که این افزایش بر اثر نگاه کمّی نگری و در دوران مدیریت قبل رخ‌داده است.

سیاست برای شهریه مدارس هیئت امنایی تابعی از برنامه‌هایی که مدیر مدرسه باید به اطلاع شورای آموزش و پرورش و خانواده‌ها برساند که بر مبنای آن گزارش در شورای آموزش‌وپرورش شهرستان و منطقه با توجه به قدرت اقتصادی خانواده‌ها شهریه تعیین می‌شود.

امسال رشد شهریه در مدارس هیئت امنایی ۲۰ درصد بود و اجازه ندادیم این افزایش صورت پذیرد هر چند این میزان نصف تورم موجود است.

استان سمنان 113مدرسه هیئت امنایی دارد/ ضرورت تبیین ظرفیت‌ها

*در مورد رشد مراکز آموزشی در استان سمنان بگویید

متأسفانه یکی از آفت‌هایی که در کشور ما همواره وجود داشت کمّی نگری است در آموزش‌وپرورش مجوز تأسیس مراکز پیش‌دبستانی، مهدهای کودک، آموزشگاه‌های علمی آزاد و آموزشگاه‌های زبان بیش از نیاز استان بود که نشان می‌دهد نیازسنجی درستی درگذشته صورت نگرفته است و این نگرش در همه بخش‌ها وجود دارد، امروز خیلی از این مراکز آموزشی حتی مراکز مدارس غیردولتی با صندلی خالی مواجه هستند.

امسال با توجه به وضعیت اقتصادی خانواده‌ها و در مضیقه بودن مردم افزایش ظرفیت برای برخی از مدارس دولتی که فضا داشتند تقاضا شد و به همین دلایل خانواده‌ها به سمت مدارس دولتی بازگشتند و ما در آموزش‌وپرورش استان تا حدی که می‌توانستیم ظرفیت‌سازی را به انجام رساندیم لذا برای پیشگیری از این اتفاقات بخش‌نامه‌ای با امضای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور مبنی بر قوانین سخت‌گیرانه مجوز مراکز غیردولتی به استان‌ها ابلاغ شد.

*مراکز غیردولتی چقدر به آموزش‌وپرورش کمک کردند؟

مجوز تأسیس و راه‌اندازی مدارس غیردولتی، شرایطی دشوار دارد اما آنچه تاکنون مجوز داده‌شده را باید کمک کرد زیرا وجود مراکز غیردولتی کمک به آموزش‌وپرورش است، در سطح استان پنج هزار نفر در این مراکز اشتغال دارند، مدارس و مراکز غیردولتی در سطح استان ۱۰۰ میلیارد تومان سالانه به آموزش‌وپرورش کمک می‌کنند و خانواده‌هایی که تمکن مالی دارند فرزندان خود را به این مدارس می‌برند اما بازهم تکرار می‌کنیم که این نگاه کمّی وجود داشته است.

*از دیگر اولویت‌هایتان در استان سمنان بگویید

مطالبه خانواده‌ها ارتقاء کیفیت آموزش است، حلقه مفقوده ما در آموزش‌وپرورش نیز کیفیت‌بخشی است، سند تحول نیز بر دو واژه عدالت و کیفیت تأکید می‌کند و سیاست ما الآن بر همین اصل پایه‌گذاری شده است، لذا اگر نگاهی به آمار بیندازیم درخواست بسیاری مبنی بر تأسیس مراکز غیردولتی ارسال اما در این حوزه مجوزی به آن‌ها داده نشده است.

در بخش دولتی قائل به مجتمع‌های آموزشی و پرورشی هستیم و سیر تحول دنیا نیز به همین مسیر طی می‌شود زیرا مدارس کم‌جمعیت محل رشد و نمو علمی و تربیتی برای کودکان نیست، درست که نٌرم کلاس‌ها باید بالا نباشد اما مدارس باید مجتمعی احداث شوند.

مدرسه ۳۶ کلاسه، ۱۲ کلاسه و ۱۸ کلاسه در کانون‌های جمعیتی شاهرود کلنگ خورده است و این‌ها تبلیغاتی نیست و با اعتباراتی که دارد ساخته می‌شود، لذا تحولی در حوزه آموزش‌وپرورش استان سمنان اتفاق افتاده است.


خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: آموزش‌وپرورش را باید بزرگ‌ترین نهاد درگیر با اجتماع دانست، بیش از ۱۱۵ هزار دانش‌آموز و پوشش بیش از ۸۰ هزار خانواده در استان سمنان که هرکدام به‌طور متوسط چهار نفر عضو دارند سبب می‌شود تا گستردگی عملکرد آموزش‌وپرورش در این استان به چشم آید از سوی دیگر آموزش‌وپرورش تنها نهادی است که از کالپوش تا ایوان‌کی از دورترین نقطه روستایی مرزی استان سمنان با خراسان شمالی تا دورترین روستای چسبیده به تهران، مسئولیت دارد که این پراکندگی جغرافیایی کار را برای مدیریت مدارس دشوار هم کرده است.

به‌عبارت‌دیگر آموزش‌وپرورش در استان سمنان یکی از دشوارترین مدیریت‌ها محسوب می‌شود که در کنار ۱۱۵ هزار دانش‌آموز بیش از ۱۲ تا ۱۵ هزار عضو خانواده خود شامل معلمان و بازنشستگان و ... را نیز تحت پوشش دارد.

در سال‌های اخیر اما سیاست آموزش‌وپرورش بر روی دو مقوله استوار بوده است نخست مدارسی که بتوانند مهارت‌آموزی را برای دانش آموزان داشته باشند و دوم ارتقای کیفیت آموزشی و مدارس که برای دومی سیاست ایجاد مدارس هیئت‌امنایی پیشنهاد و تصویب شد.

استان سمنان 113مدرسه هیئت امنایی دارد/ ضرورت تبیین ظرفیت‌ها

ضرورت تبیین ظرفیت‌های مدارس هیئت امنایی‌ها

مدارس امنایی یعنی یک مدیر مدرسه از بین اولیاء و مربیان دانش آموزان به دنبال افراد بااستعدادها و توانمندی‌های مختلف می‌گردد که بتوان از آن توانمندی‌ها درزمینهٔ اداره و برنامه‌ریزی برای مدرسه استفاده کرد از این منظر می‌توان گفت هیئت‌امنا درواقع عصای توانمندی در دست مدیران آموزشگاه‌ها است که اگر با زکاوت باشند و به‌خوبی از آن استفاده کنند راه صدساله را یک‌شبه طی می‌کنند اما اگر از این ظرفیت به‌خوبی استفاده نشود هم عواقب خوشی ندارد.

مدیری امروز باهوش عمل می‌کند که بتواند در ترکیب امنا حداقل یک یا دو عضو متمول ازلحاظ مالی یا خیر را در کنار اساتید دانشگاه، روحانیان، صاحب‌نظران و ... گرد هم آورد تا بتواند درزمینه‌های مختلف مالی، آموزشی، تحصیلی و حتی معنوی و دینی موجب رشد و شکوفایی مدرسه شود.

این طرح به‌نوبه خود بسیار خوب است اما گاهی وقت‌ها میزان امنایی‌ها از حد معمول بیشتر می‌شود و این امر سبب می‌شود تا کم‌کم مدرسه دولتی در شهر باقی نماند برای مثال در شاهرود این اتفاق رقم خورده است تا جایی که در مقطع دوم دبیرستان یک مدرسه دولتی بیشتر باقی نمانده که در آن شهریه دریافت نمی‌شود و تمام مدارس دیگر امنایی شده‌اند.

امنایی‌ها با مزیت‌هایی که دارند به‌هرحال شهریه‌هایی هم دریافت می‌کنند که برای برخی خانواده‌ها پرداختش میسر نیست از سوی دیگر با قانون اساسی که تحصیل را حق رایگان تمام دانش آموزان می‌داند گاهی مغایرت می‌کند برای بررسی موضوع مدارس امنایی و همچنین برنامه‌های آموزش‌وپرورش با محمد دستورانی مدیرکل آموزش‌وپرورش استان سمنان به گفتگو نشستیم.

*وضعیت استخدامی آموزش و پرورش استان سمنان در سال جاری چگونه است؟

۴۳۰ نفر حق‌التدریسی‌ها بدون آزمون و ۲۴۰ نفر با آزمون ورودی در سطح استان سمنان به صورت پیمانی جذب آموزش‌وپرورش خواهند شد ضمن آنکه امسال ۳۲ سرباز معلم نیز استخدام می‌شوند و ۳۵ نفر به عنوان کادر خدمات از طریق قرارداد با شرکت ها به بدنه آموزش‌وپرورش ورود پیدا می کنند.

امسال ۳۷۰ نفر فرهنگی بازنشسته می‌شوند اما تعدادی از نیروهای کارآمد برای خدمت در واحدهای آموزشی بنا به ضرورت و نیاز استمرار خدمت پیدا خواهند کرد.

۳۰۰ نفر نیز که از طریق ماده ۲۸ پارسال قبول‌شده و مهارت‌های لازم را آموزش دیدند امسال وارد کلاس‌های درس خواهند شد.

استان سمنان 113مدرسه هیئت امنایی دارد/ ضرورت تبیین ظرفیت‌ها

*درمورد امکانات آموزشی مدارس بگویید

یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان امکانات خریداری‌شده با توجه به نیازسنجی در کل استان توزیع می‌شود، ضمن این مبلغ، ۵۰۰ میلیون تومان نیز برای افزایش امکانات ورزشی به مدارس افزوده خواهد شد که باید گفت به ازای هر دانش‌آموز چهار هزار تومان به مدارس پرداخت می‌شود که مدارس شبانه‌روزی و دولتی آن را دریافت کردند.

سمنان از نظر کسب درآمدهای اختصاصی رتبه دوم کشور را دارد و می‌کوشیم تا طی شش الی هفت سال آینده در آموزش‌وپرورش استان، بسیاری از بخش‌ها بی‌نیاز از بودجه دولتی شود کما اینکه شرایطی پیش‌بینی شد که این اتفاق بیفتد.

در مناطق روستایی به دلیل ضریب پراکندگی بالا از مراکز شبانه‌روزی استفاده می‌شود که بیشترین حجم این نوع مدارس در بیارجمند و میامی قرار دارد، سال گذشته به ازای هر دانش‌آموز ۳۰۰ هزار تومان به حساب این مدارس واریز و جیره خشک آن‌ها تا آبان ۹۸ تامین شده است و برای مهر و آبان نیز مشکلی ندارند که البته نهاد رئیس جمهور مستقیم این میزان را واریز کردند.

*سهم بودجه‌ای آموزش‌وپرورش چه طور تامین شد؟

به همت فرمانداری ویژه شاهرود ۵۰ درصد اعتبارات تملک و بودجه متوازن شهرستانی برای آموزش‌وپرورش گذاشته شد که ۲۵ میلیاد تومان رقم قابل توجهی است که البته با تک‌تک فرمانداران دیدار به عمل آمد تا این رویه در شهرهای مختلف اجرا شود که تاکنون تنها فرمانداری میامی باقی‌مانده است، در گرمسار ۵۷ درصد سمنان ۵۰ درصد و شهمیرزاد ۵۰ درصد اعتبارات به حوزه آموزش‌وپرورش تعلق گرفت.

سهم اعتبارات متوازن آموزش‌وپرورش در سال ۹۶ به میزان هشت درصد بود که سال گذشته به ۱۸ درصد و امسال به سقف ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد.

استان سمنان 113مدرسه هیئت امنایی دارد/ ضرورت تبیین ظرفیت‌ها

*آیا به دنبال جذب درامدهای اختصاصی هستید؟

ایجاد مزرعه برق خورشیدی در امیر اباد دامغان پیگیری می‌شود که به این منظور ۱۰۰ هکتار زمین اختصاص داده شد اما مشکلات قانونی وجود دارد که دولت از دولت نمی‌تواند برق بخرد لذا در حال رایزنی با سازمان مدیریت و استانداری هستیم تا این مجوز گرفته شود اگر اجازه داده شود این نیروگاه‌های خورشیدی را می‌توان در بام‌ها راه‌اندازی کرد که با توجه به شرایط تهدید و تحریم اقتصادی در بخش اقتصادی آموزش‌وپرورش این قبیل امور فعال شد و امیدواریم بتوانیم در حدی که بضاعت ما است گام‌های موثر تری برداریم.

*سرانجام مدارس حسین‌آباد کالپوش چه شد؟

۱۰۰ درصد هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان مناطق محروم پرداخت‌شده است و حتی برای بخش کالپوش تاکید شد که این مبلغ یعنی برای سه‌ماهه اول سال تحصیلی مهرماه به‌حساب واریز شود از همه دانش آموزان روستایی کارت و شماره کارت وجود دارد و این پول مستقیم به‌حساب آن‌ها به صورت سه مرحله هر مرحله ۷۰ هزار تومان واریز خواهد شد که علاوه بر این‌ها نیز رقمی برای پول تو جیبی این افراد فرستاده می‌شود.

۱۵۰ میلیون تومان فقط برای مدارس روستایی کتاب کنکور خریداری‌شده است ولذا قطعا به منطق محورم و کمتر توسعه‌یافته توجه ویژه می‌شود، تعداد ۲۰ کانکس از کرمانشاه سفارش داده شد و ۱۰ کانکس نیز از خراسان شمالی در حال ساخت است که این تعداد برای کمبود فضای آموزشی نردین، کالپوش و نام نیک استفاده می‌شود.

اگر قرار به انتقال روستا باشد اولین کلنگ ساخت مجتمع آموزشی خواهد بود کانکس های آموزشی دوجداره هر کدام ۴۰ میلیون تومان برای ما هزینه برداشت و علاوه بر آن تلاش شد تا برای دانش آموزان روستایی مشاوره تحصیلی و خانوادگی که مشکلات خاص دارند، انجام شود.

در دشت شاد و گلستان که روستاهای مرزی هستند ظرف مدت یک ماه گذشته کلنگ احداث مدرسه سه کلاسه و شش کلاسه زده شد که نقاط دور دست نیز در آموزش‌وپرورش دیده‌شده است، علیرغم اینکه با کمبودهای زیادی مواجه هستیم اما تلاش خودمان را می‌کنیم که حداقل به نقطه عدالت نزدیک شویم، امروز در همه نقاط استان نمی‌توان ادعا کرد که عدالت آموزشی و پرورشی وجود دارد ولی حقیقت این‌که در این مسیر تلاش می‌کنیم تا فاصله بایدها و قابلیت‌ها کاهش یابد و این امر سرلوحه کارها است.

*تعداد مدارس هیئت امنایی استان سمنان چقدر است؟

تعداد مدارس هیئت امنایی در استان سمنان ۱۱۳ مورد می‌رسد که در شاهرود به نسبت سایر شهرهای استان تعداد این مدارس زیاد است، حدود ۴۰ الی ۴۵ مدرسه هیئت امنایی در این شهر وجود دارد که این افزایش بر اثر نگاه کمّی نگری و در دوران مدیریت قبل رخ‌داده است.

سیاست برای شهریه مدارس هیئت امنایی تابعی از برنامه‌هایی که مدیر مدرسه باید به اطلاع شورای آموزش و پرورش و خانواده‌ها برساند که بر مبنای آن گزارش در شورای آموزش‌وپرورش شهرستان و منطقه با توجه به قدرت اقتصادی خانواده‌ها شهریه تعیین می‌شود.

امسال رشد شهریه در مدارس هیئت امنایی ۲۰ درصد بود و اجازه ندادیم این افزایش صورت پذیرد هر چند این میزان نصف تورم موجود است.

استان سمنان 113مدرسه هیئت امنایی دارد/ ضرورت تبیین ظرفیت‌ها

*در مورد رشد مراکز آموزشی در استان سمنان بگویید

متأسفانه یکی از آفت‌هایی که در کشور ما همواره وجود داشت کمّی نگری است در آموزش‌وپرورش مجوز تأسیس مراکز پیش‌دبستانی، مهدهای کودک، آموزشگاه‌های علمی آزاد و آموزشگاه‌های زبان بیش از نیاز استان بود که نشان می‌دهد نیازسنجی درستی درگذشته صورت نگرفته است و این نگرش در همه بخش‌ها وجود دارد، امروز خیلی از این مراکز آموزشی حتی مراکز مدارس غیردولتی با صندلی خالی مواجه هستند.

امسال با توجه به وضعیت اقتصادی خانواده‌ها و در مضیقه بودن مردم افزایش ظرفیت برای برخی از مدارس دولتی که فضا داشتند تقاضا شد و به همین دلایل خانواده‌ها به سمت مدارس دولتی بازگشتند و ما در آموزش‌وپرورش استان تا حدی که می‌توانستیم ظرفیت‌سازی را به انجام رساندیم لذا برای پیشگیری از این اتفاقات بخش‌نامه‌ای با امضای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور مبنی بر قوانین سخت‌گیرانه مجوز مراکز غیردولتی به استان‌ها ابلاغ شد.

*مراکز غیردولتی چقدر به آموزش‌وپرورش کمک کردند؟

مجوز تأسیس و راه‌اندازی مدارس غیردولتی، شرایطی دشوار دارد اما آنچه تاکنون مجوز داده‌شده را باید کمک کرد زیرا وجود مراکز غیردولتی کمک به آموزش‌وپرورش است، در سطح استان پنج هزار نفر در این مراکز اشتغال دارند، مدارس و مراکز غیردولتی در سطح استان ۱۰۰ میلیارد تومان سالانه به آموزش‌وپرورش کمک می‌کنند و خانواده‌هایی که تمکن مالی دارند فرزندان خود را به این مدارس می‌برند اما بازهم تکرار می‌کنیم که این نگاه کمّی وجود داشته است.

*از دیگر اولویت‌هایتان در استان سمنان بگویید

مطالبه خانواده‌ها ارتقاء کیفیت آموزش است، حلقه مفقوده ما در آموزش‌وپرورش نیز کیفیت‌بخشی است، سند تحول نیز بر دو واژه عدالت و کیفیت تأکید می‌کند و سیاست ما الآن بر همین اصل پایه‌گذاری شده است، لذا اگر نگاهی به آمار بیندازیم درخواست بسیاری مبنی بر تأسیس مراکز غیردولتی ارسال اما در این حوزه مجوزی به آن‌ها داده نشده است.

در بخش دولتی قائل به مجتمع‌های آموزشی و پرورشی هستیم و سیر تحول دنیا نیز به همین مسیر طی می‌شود زیرا مدارس کم‌جمعیت محل رشد و نمو علمی و تربیتی برای کودکان نیست، درست که نٌرم کلاس‌ها باید بالا نباشد اما مدارس باید مجتمعی احداث شوند.

مدرسه ۳۶ کلاسه، ۱۲ کلاسه و ۱۸ کلاسه در کانون‌های جمعیتی شاهرود کلنگ خورده است و این‌ها تبلیغاتی نیست و با اعتباراتی که دارد ساخته می‌شود، لذا تحولی در حوزه آموزش‌وپرورش استان سمنان اتفاق افتاده است.

کد خبر 4717516

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403