به‌کارگیری آزمایشی خرمن‌کوب پشت تراکتوری بادام‌زمینی


به‌کارگیری آزمایشی خرمن‌کوب پشت تراکتوری بادام‌زمینی

رشت - ایرنا - رئیس اداره فناوری مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: برای اولین بار دستگاه خرمن‌کوب پشت تراکتوری بادام زمینی توسط یکی از صنعتگران مبتکر و خلاق ماشین‌های کشاورزی ، تولید و به صورت آزمایشی به کار گرفته شد.

حیدر کامیاب روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا با اعلان این خبر افزود: بر اساس بازدید به عمل آمده توسط مدیر زراعت استان از عملکرد دستگاه، مشاهده شد که از کارآیی و عملکرد مطلوب و بالایی برخوردار بوده و مورد استقبال بادام‌کاران واقع شده است.

وی افزود: توسعه مکانیزاسیون بادام زمینی و افزایش ضریب نفوذ ماشین در تولید این محصول با ارزش که در استان گیلان از جایگاه ویژه ای برخوردار است، از خواسته های بادام کاران است که با پیگیری سازمان جهاد کشاورزی و تلاش صنعتگران خبره استان برای تمامی مراحل تولید از جمله کاشت، داشت و برداشت و با اتکاء به تولید داخل استان در حال تحقق می باشد.

برداشت بادام زمینی از اواخر مردادماه آغاز شده و روستاهای کورکاء ، استخر بیجار ، پرکاپشت مهدیخانی ، خوشکاروندان ، تمچال ، نقره ده آستانه اشرفیه به عنوان مهمترین مراکز کشت و تولید بادام زمینی این شهرستان شناخته می شوند که به طور متوسط سالانه در هر هکتار از زمین های زیر کشت بادام زمینی این منطقه بیش از شش تن پیله تر به دست می آید و از این میزان ۴۰ درصد به پیله خشک تبدیل می شود. کشت بادام زمینی در رشت ، تالش ، بندرانزلی و رودبار استان گیلان نیز انجام می شود.

آستانه اشرفیه به علت برخورداری از زمین های حاصلخیز حاصل از رسوب آبرفت رودخانه سفیدرود ، قطب نخست تولید بادام زمینی در ایران است؛ ۹۰ درصد بادام زمینی ایران را بادام کاران این شهرستان تولید می کنند.
مصرف بادام زمینی برای پیشگیری از بیماری های قلبی ، عروقی ، سرطان و آلزایمر موثر است.

توسعه استفاده از خرمن‌کوب بادام زمینی ضمن کاهش هزینه تولید، سختی کار و ضایعات محصول ، موجب ارتقاء کیفیت محصول، افزایش بهره وری تولید و درآمد بادام کاران خواهد شد.

۲۰۰۷/۷۲۸۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...