از رونق فعالیت‌های اربعین تا تداوم عزاداری‌های محرم


از رونق فعالیت‌های اربعین تا تداوم عزاداری‌های محرم

شرکت بیش از 30 هزار قرآن‌آموز در دوره جدید مهدالرضا(ع)، پذیرش طلبه در رشته فقه تخصصی نظام‌ساز، برگزاری دومین همایش «پیام‌آوران عاشورا» و فراخوان مبلغ و مشاور خانواده ویژه ایام اربعین از مهمترین اخبار حوزه‌های قرآن و معارف در 25 شهریور ماه است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر اخبار حوزه های قرآنی و معارفی در بیست و پنجمین روز از شهریور ماه ۹۸:

پذیرش طلبه در رشته فقه تخصصی نظام‌ساز/ علوم انسانی رقیب دین شده است

حجت‌الاسلام «حیدر همتی» در گفت و گو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان از پذیرش طلاب سراسر کشور در رشته فقه تخصصی نظام ساز در موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) خبر داد و اظهار کرد: بی‌شک هر نظام هستی‌شناختی و معرفت‌شناختی سبک زندگی و نظام مختص به خود را دارد که اگر نتواند مبانی هستی‌شناختی و معرفتی خود را به ساختار و نظام تبدیل کند، عملاً دچار یک سلسله مفاهیم و عقاید خنثی خواهد شد.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) افزود: با توجه به اینکه لازمه ساخت تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی ایجاد هماهنگی میان «آن‌گونه که می‌اندیشم» و «آن‌گونه که عمل می‌کنم» است، به همین جهت ایجاد نظامات اجتماعی و هماهنگی میان این نظام‌ها ضروری است.

وی اضافه کرد: از طرفی امروز حوزه رقابت دین، در برابر مکاتب علوم انسانی است که منشأ باید و نبایدها در حوزهای مختلف زندگی به شمار می‌آیند. قطعاً عدم کارآمدی دین در حوزه مدیریت اجتماعی و طراحی و تحقق نظام عادلانه، حقانیت آن را با چالش مواجه خواهد کرد. به همت جهت ضرورت داشت که نسبت به راه اندازی رشته فقه تخصصی اهتمام صورت گیرد.

حجت الاسلام همتی ادامه داد: از طرفی موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با راه اندازی این رشته تلاش می کند که در راستای «تربیت مجتهد، متخصص و تراز عصر» گام بردارد و رشته فقه نظام ساز را در رشته های تخصصی فقه السیاسه، فقه القضا، فقه الاقتصاد، فقه المالکیه الفکریه و در رشته های بنیادین فلسفه دین، فلسفه علوم انسانی اسلامی، فلسفه فقه، فلسفه اصول، فلسفه علم دینی و منطق فهم دین راه اندازی و فعال کند.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با اشاره به شرایط ثبت نام در این رشته، خاطر نشان کرد: اشتغال در سطح سه، داشتن استعداد و فرصت کافی جهت انجام پژوهش و برنامه های ویژه دوره، قبولی در مصاحبه علمی از شرایط ثبت نام است، ضمن اینکه حصول جامعیت علمی، تسلط همزمان بر مباحث و معارف سنتی حوزوی و علوم جدید و عصری، کسب تخصص در یکی از رشته های علوم انسانی، حمایت مادی و معنوی از رساله علمی سطح 3 و 4 و دریافت پژوهانه تحصیلی از مزایایی است که شرکت کنندگان با ثبت نام در این رشته کسب می کنند.

وی خاطرنشان کرد:طلاب واجد شرایط در سراسر کشور برای تحصیل در این رشته تا پایان شهریور ماه ۹۸ فرصت دارند، به موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) به نشانی چهار راه سیروس، پانزده خردادشرقی، جنب مسجد امام حسن(ع) مراجعه کنند.

برگزاری همایش «تکریم از خادمان اربعین امام حسین(ع)» با حضور ۱۲۰۰ نفر از موکب‌داران

«مصطفی خاکسار قهرودی» با اعلام برگزاری همایش «تکریم از خادمان اربعین امام حسین(ع)»، اظهار کرد: این همایش به میزبانی آستان قدس رضوی از ۲۴ تا ۲۷ شهریورماه در مشهد برگزار می‌شود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی درباره اهداف برگزاری این همایش گفت: این همایش با هدف تقویت اخوت و برادری بین خادمین سیدالشهدا علیه‌السلام، هم‌فکری و هم‌دلی بین موکب داران، انتقال و تبادل تجربه سال‌ها خدمت به زائران اربعین حسینی و نمایش وحدت و همدلی بین شیعه و اهل تسنن برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: آستان قدس رضوی به عنوان یک نهاد ملی و بین المللی در مراسم «اربعین حسینی» حضور داشته و به دنبال تصدی‌گری نیست، بلکه تسهیل‌گر و پشتیبان جریان‌های مردمی هستیم.

خاکسار قهروردی افزود: در ایام اربعین حسینی بار اصلی خدمت‌رسانی به زائران اباعبدلله(ع) بر عهده موکب‌داران عراقی بود و در سال‌های اخیر نیز حضور موکب‌داران سایرکشورها در مرزها و داخل عراق نسبت به قبل پررنگ‌تر شده که نشان‌گر تقویت بنیان‌های وحدت و همدلی در میان مسلمین منطقه است.

وی با اشاره به ضرورت هماهنگی بیشتر و انتقال تجارب میان موکب‌داران، تاکید کرد: این همایش بین المللی در راستای هم افزایی بیشتر و خدمت رسانی بهتر به زائران امام حسین علیه‌السلام با حضور 1200 موکب دار از کشور‌های ایران و عراق برگزار می شود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در پایان خاطرنشان کرد: این همایش روز دوشنبه از ساعت 17 تا 21 در رواق بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین مروی، تولیت آستان قدس رضوی و سخنرانی نماینده موکب‌داران عراقی برگزار می شود.

شرکت بیش از ۳۰ هزار قرآن‌آموز در دوره جدید مهدالرضا(ع)

حجت‌الاسلام والمسلمین «سید مسعود میریان» در گردهمایی توجیهی مربیان بیست و سومین دوره آموزش قرآن کریم مهدالرضا(ع) که در مرکز نمایشگاه‌ها و همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: دوره‌های آموزشی مهدالرضا(ع) در کشور به‌ خوبی مورد استقبال قرار گرفته است و پس از حدود دو سال و سه ماه از ابتدای فعالیت مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی در این حوزه رشد چهار برابری در تعداد کلاس‌ها را شاهد هستیم.

مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی ادامه داد: بیش از 30 هزار قرآن آموز در دوره جدید مهدالرضا(ع) شرکت کرده‌اند که البته تنها یک‌ دهم از کل مخاطبانی است که می‌توانیم در سراسر کشور داشته باشیم.

میریان بیان کرد: کلاس‌های مهدالرضا(ع) امروز بزرگ‌ترین شبکه یکپارچه پیش‌دبستانی را تشکیل داده‌اند که با عنایت امام رضا(ع) ممکن شده است.

وی خطاب به مربیان مهدالرضا(ع) اظهار کرد: امروز کلاس‌های مهدالرضا(ع) یک سپاه فرهنگی را برای تربیت نسل جدید ایجاد کرده‌اند.

مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی افزود: هدف از تشکیل کلاس‌های مهدالرضا(ع) درآمدزایی نیست و در ادامه این جریان فرهنگی هم‌چنین است.

وی خاطرنشان کرد: ساماندهی و ارتقای سطح مربیان مهدالرضا(ع) برنامه‌ریزی‌ شده و دوره‌های ارزیابی مربیان بر اساس مهارت‌های مشخص‌ شده انجام می‌شود.

دومین همایش «پیام‌آوران عاشورا» برگزار می‌شود

دومین همایش «پیام آوران عاشورا» از سوی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم و با همکاری نهادهای مختلف از جمله جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در قم برگزار می‌شود.

بنابر این گزارش، هدف از برگزاری این همایش، تجلیل از صبر و استقامت و روحیه ایثارگری خواهران معظم شهدا است و بانوان استان قم از جمله همسران، خواهران و دختران شهدا در این مراسم حضور دارند و از بانوان طلبه نیز برای حضور در این همایش دعوت می‌شود.

در این همایش، «مریم مجتهدزاده»، رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس به سخنرانی می پردازد، همچنین به مناسبت ایام سوگواری شهادت حضرت أباعبدالله الحسین علیه‌السلام و یاران باوفای آن حضرت(ع)، مدیحه سرایی و ذکر مصیبت با حضور حاج سیدعلی حسینی نژاد انجام می‌شود.

گفتنی است، همایش «پیام آوران عاشورا» روز چهارشنبه، ۲۷ شهریور مصادف با ۱۸ محرم الحرام ساعت ۹ صبح در سالن آیت‌الله خامنه‌ای گلزار شهدای علی بن جعفر علیه‌السلام برگزار می‌شود.

برگزاری آئین تعزیه‌خوانی در حسینیه چهارده معصوم(ع)

هیئت جوانان متوسلین به حضرت قاسم بن الحسن(ع) به مدت پنج شب مراسم تعزیه‌خوانی را در حسینیه چهارده معصوم(ع) جامعه سیاوشانی‌ها برگزار می‌کند.

این مراسم از امشب، دوشنبه، ۲۵ شهریور تا ۲۹ این ماه بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء تا ساعت ۲۳ در خیابان نبرد شمالی، خیابان پاسدار گمنام برگزار می‌شود.


این تعزیه با اجرای غلامعباس صالحی، محسن عبدی، علی طالبی، محمد شاکری، عرفان هاشمی، حمید طالبی، مهدی طالبی، محمد امیری، اصغر امیری، مجتبی هاشمی، محمدرضا هاشمی، محمدحسین صالحی، عادل ملک محمدی همراه است.

برگزاری سومین کنگره «نماز، سلامت روان و نشاط معنوی»

سومین کنگره «نماز، سلامت روان و نشاط معنوی» با همت ستاد اقامه نماز و مرکز مشاوره دانشگاه تهران ۱۲ آذرماه ۱۳۹۸ در تهران برگزار می‌شود.

بنابر این گزارش، «نماز و نشاط معنوی»، «نماز و آرامش روان»، «نماز و استحکام روابط خانوادگی»، «نماز و پیشگیری از افسردگی»، «نماز و تقویت اراده»، «نماز و ویژگی‌های فطری انسان»، «نماز و تعاملات بین فردی»، «نماز و چهره‌گشایی»، «نماز و قدرت تمرکز»، «نماز و رفتارهای معقول اجتماعی»، «نماز و نظم پذیری»، «نماز و تقویت تاب‌آوری»، «نماز و بازداری رفتاری و بهزیستی روانی»، «نماز و سبک زندگی»، «نماز و سلامت روان»، «نماز و بازدارندگی آسیب‌های اجتماعی» و «نماز و خانواده متعادل» محورهای این کنگره هستند.

علاقه‌مندان می‌توانند تا ۸ آبان ۱۳۹۸ چکیده مقالات خود را به دبیرخانه کنگره ارسال کنند. همچنین مهلت ارسال اصل مقالات به دبیرخانه کنگره ۲۸ آبان‌ماه ۱۳۹۸ اعلام شده است.

گفتنی است، علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با تلفن ۸۶۰ ۱۵ ۵۸۲ ۰۲۱ تماس بگیرند.

همچنین نشانی دبیرخانه برای ارسال آثار خیابان کارگر شمالی، نبش خیابان سوم، نرسیده به بزرگراه جلال آل احمد، پلاک ۱۸۵۷، مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیاء است.

نخستین گردهمایی فعالان عرصه کودک و نوجوان اربعین برگزار می‌شود

نخستین گردهمایی فعالان عرصه کودک و نوجوان در حوزه اربعین حسینی امروز (دوشنبه، 25 شهریور ماه) برگزار می شود.

این گردهمایی از ساعت 16 تا 19 با سخنرانی حجج‌الاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین، حسین حقیقت، رئیس اداره آموزش تربیت مربی کودک و نوجوان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، محمد حسن راستگو، از کارشناسان و پیشکسوتان فعال در عرصه کودک و نوجوان و بنیانگذار طرح تربیت مربی کودک و نوجوان حوزه علمیه قم برگزار می شود.

این گردهمایی در قم به نشانی خیابان عمار یاسر، خیابان شهید قدوسی، روبه روی مرکز خدمات حوزه های علمیه، ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت ، طبقه هشتم برگزار می شود.

گفتنی است، هر ساله به همت کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین تعدادی از کارشناسان به منظور فعالیت در موکب های مسیر پیاده روی اربعین آموزش داده می شوند تا با کودکان و نوجوانان ارتباط برقرار کنند، از جمله این فعالیت‌ها می توان به ارائه معارف دینی به صورت غیرمستقیم مانند بازی، مسابقه و غیره اشاره کرد.

فراخوان مبلغ و مشاور خانواده ویژه ایام اربعین

فراخوان جذب مبلغین و مشاورین در موکب فرهنگی اربعین با موضوع خانواده اعلام شد.

براساس این گزارش، این طرح با هدف ایجاد خانواده متعالی به منظور زمینه‌سازی ظهور در دستور کار قرار گرفته است لذا مبلغین و مشاورین باید در زمینه‌های تبلیغ میدانی، مشاوره، پاسخ‌گویی به احکام، روایتگری سبک‌زندگی ائمه (علیهم السلام)، مسائل مرتبط به خانواده و کار کودک و نوجوان توانایی فعالیت داشته باشند.

مبلغین و مشاوین علاقه‌مند برادر باید دارای سطح ۴ به بالا و معمم باشند و خواهران نیز باید دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری مشاوره و روانشناسی و یا پایه ۴ حوزه به بالا باشند. همچنین، حداکثر سن برای بردران و خواهران ۴۵ سال است.

گفتنی است، علاقه‌مندان برای ثبت‌نام می‌توانند عبارت «تبلیغ اربعین» را به شماره ۰۹۱۰۹۴۲۵۸۸۰ پیامک و یا به اکانت @Tablighe_arbaeen در پیام‌رسان‌های داخلی ارسال کنند.

از رونق فعالیت‌های اربعین تا تداوم عزاداری‌های محرم

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403