ظرفیت اجرای تئاتر دینی فراتر از نگاه مناسبتی است


ظرفیت اجرای تئاتر دینی فراتر از نگاه مناسبتی است

تهران- ایرنا- کارگردان نمایش خورشید کاروان با بیان آنکه مفهوم دین و آموزه‌های مذهبی در تار و پود زندگی مردم تنیده شده است، گفت: ظرفیت اجرای تئاتر دینی فراتر از نگاه مناسبتی است.

محمود فرهنگ روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به اینکه هنرهای نمایشی و تئاتر به دلیل زنده بودن بیشترین دامنه اثرگذاری بر عموم مخاطبان و جریان سازی سطح فرهنگی جامعه را دارد یادآور شد: زبان هنر زبانی متکی بر زیبایی شناسی است و وقتی نگاه زیبایی شناسانه هنرمندان با مفاهیم و آموزه های الهی، معنوی و مذهبی گره می خورد می توان به تولید آثاری فاخر و ارزشمند بیش از هر زمانی امید داشت.

وی ادامه داد: پیشینه مردم ایران در استفاده از سنت‌های نمایشی و آمیختن آن با آیین های ملی و مذهبی، نشان دهنده اهمیت و جایگاه هنرهای نمایشی میان ایرانیان است. این امر همواره ثابت کرده است که بهره گیری تولیدات نمایشی از مفاهیم آیینی و آمیخته با مبانی مذهبی به دلیل آشنایی عموم مردم نسبت با دامنه مفاهیم مذهبی، آثار نمایش و تئاتر دینی همواره بیشترین اقبال را میان مخاطبان دارد.

مدیر دفتر تئاتر دینی مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: اغلب کارشناسان بر این نظر متفق القول هستند که یکی از آسیب های عرصه تولیدات تئاتر دینی به نگاه مناسبتی، تولید و اجرای این دسته از آثار در ایام خاص مذهبی مانند ماه رمضان، محرم و یا صفر محدود شده است.

وی با تاکید بر آنکه دلیل به وجود آمدن این امر و دامن زدن به آن به جامعه هنرمندان و مسئولان باز می گردد تصریح کرد: این دو گروه همواره تمرکز خود را بر تولید و اجرای آثار تئاتر دینی در ایام و مناسبت های خاص مذهبی محدود کردند؛ در حالی که مخاطبان نشان داده اند در مواجهه با این دسته از آثار به دلیل بیشترین دامنه ارتباط گیری با آن نه تنها اقبال و توجه گسترده‌ای به این آثار دارند که با توجه به وجود چنین ظرفیتی دامنه تولید و اجرای نمایش های دینی را می توان به تمام ایام سال وسعت داد.

به گفته فرهنگ در عهد صفویه و در دوران قاجار که شاهد بیشترین دامنه توسعه و فراگیری مفهوم نمایش های آیینی و سنتی بودیم، در تمام ایام سال شاهد اجرای این دسته از نمایش ها در تماشاخانه ها و یا محیط های معین مانند میادین شهرها و روستاها بوده ایم.

این پژوهشگر و مدرس تئاتر با اشاره به نقل قولی از زنده یاد هاشم فیاض از پیشکسوتان عرصه هنر تعزیه و یکی از بنیانگذاران مکتب تعزیه تهران یادآور شد: زنده یاد هاشم فیاض همواره بر این نکته تاکید داشت که وی ۳۶۵ نسخه تعزیه برای اجرا در ۳۶۵ روز سال را دارد. این نشان می‌دهد همراهی با آیین تعزیه، قابلیت ارائه در تمام روزهای سال را به دلیل بهره بردن از مفاهیم مذهبی و قصه های و روایت های مذهبی مسلمانان در خود دارد.

مدیر دفتر تئاتر دینی وزارت ارشاد با بیان آنکه ظرفیت اجرا، تولید و ارائه تئاتر دینی فراتر از نگاه مناسبتی است یادآور شد: تجربه نشان داده در همراهی مخاطبان با تئاترهای دینی محدودیتی وجود ندارد. اینجاست که رسالت هنرمندان و مسئولان باید بر این امر استوار شود که با توجه به خواست و مطالبه مخاطبان برنامه ریزی خود در زمینه تولید و اجرای آثار تئاتر دینی را برای تمام ایام سال استوار کنند. اختصاص یک یا دو تماشاخانه در پایتخت یا در هر استان و شهرستان می‌تواند زمینه تولید و اجرای مستمر نمایش های دینی را در ایام سال فراهم آورد.

برج میلاد میزبان نمایش خورشید کاروان

فرهنگ با اشاره به قطعی شدن اجرای نمایش خورشید کاروان در سال جاری با مشخص شدن سالن میزبان این اثر نمایشی گفت: امسال نیز مطابق سالیان گذشته، نمایش خورشید کاروان بیست و نهمین سال اجرای خود را پشت سر خواهد گذاشت و این بار سالن همایش برج میلاد به عنوان میزبان این اثر نمایشی انتخاب شده است.

به گفته فرهنگ نمایش خورشید کاروان که به قلم مهدی متوسلی بر اساس نمایشنامه هیهات اثر زنده یاد ابوالقاسم حیادار به رشته تحریر درآمده از هفدهم تا بیست و ششم مهر سال جاری و همزمان با ایام ماه صفر به صحنه می رود. این نمایش با بهره‌گیری از داستان مشهور دیر راهب به اتفاقات و حوادث پس از عاشورا می‌پردازد. خورشید کاروان تاکنون در کشورهایی از جمله انگلیس، هلند، امارات و شهرهای مختلف ایران اجرا شده‌ است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دومین جلسه مجازی آمریکا و اسرائیل درباره حمله به رفح