آمارسازی‌های هدفمند صندوق جمعیت سازمان ملل درخصوص وضعیت جمعیتی ایران


آمارسازی‌های هدفمند صندوق جمعیت سازمان ملل درخصوص وضعیت جمعیتی ایران

یک جمعیت‌پژوه با اشاره به آمارسازی‌های صندوق جمعیت سازمان ملل برای مطلوب نشان دادن وضعیت جمعیتی ایران گفت: دو مجموعه داخلی داده‌های آماری اشتباه را به این صندوق منتقل...

صالح قاسمی جمعیت‌پژوه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه زنان و جوانان خبرگزاری فارس با اشاره به گزارش منتشر شده صندوق جمعیت سازمان ملل UNFPA درخصوص وضعیت جمعیتی ایران گفت: این تصویر بخشی از گزارشی است که صندوق جمعیت سازمان ملل متحد هر دو سال یکبار منتشر کرده و آخرین وضعیت جمعیتی کشورهای جهان را اعلام می‌کند.

وی در ادامه اظهار داشت: طی سال‌های گذشته، به خصوص 4 سال اخیر که سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده و بنای کشور بر آن است که به سمت اصلاح الگوی فرزندآوری و افزایش فرزندآوری حرکت کند، می‌بینیم که از این دست گزارش‌ها که همراه با سوگیری‌های خاصی است منتشر می‌شود.

آمارسازی‌های هدفمند صندوق جمعیت سازمان ملل درخصوص وضعیت جمعیتی ایران

این جمعیت‌پژوه با بیان اینکه در گزارش منتشر شده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد رسما دستکاری آمار و آمارسازی اتفاق افتاده است، توضیح داد: یکی از این آمارسازی‌ها نسبت به نرخ رشد جمعیت کشورمان رخ داده است و برغم‌اینکه مرکز آمار ایران نرخ رشد جمعیت کشور را در سال 95، 1.24 درصد اعلام کرده است که نشانگر سیر کاهشی جمعیتی است، (کما اینکه در سال 98، این نرخ حتما کمتر از 1.2 درصد است) در گزارش صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، عدد 1.4 درصد را برای نرخ رشد جمعیت ایران ذکر کرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: در رابطه با نرخ باروری هم بر اساس آمار رسمی مرکز آمار در سال 95، نرخ باروری زنان 2 فرزند بوده و امروز در سال 98 به کمتر 1.8 درصد فرزند رسیده است ولی این گزارش نرخ باروری مادران ایرانی را 2.2 درصد فرزند اعلام کرده است.

آمارسازی‌های هدفمند صندوق جمعیت سازمان ملل درخصوص وضعیت جمعیتی ایران

قاسمی یکی دیگر از شاخص‌های دستکاری شده در این گزارش را درصد تولد‌های مادران زیر 20 سال عنوان کرد و گفت:‌ بر اساس شاخص‌های جمعیت‌شناسی امروز شاخص تولد مادران زیر 20 سال از 6 درصد به 5.3 درصد رسیده است در حالی که صندوق جمعیت سازمان ملل این رقم را 9 درصد اعلام کرده است.

*نگرانی‌زدایی از وضعیت جمعیت در میان تصمیم‌گیران

این جمعیت‌پژوه با اشاره به دستکاری‌ شاخص‌های فوق درباره علل و چرایی این دستکاری‌ها توضیح داد: نخست اینکه مسؤولان کشور ما به خصوص تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان در حوزه جمعیت با نگاه به آمارهای ساختگی نگرانی‌شان نسبت به آینده جمعیت کشور کم شده و به نوعی نگرانی‌زدایی صورت می‌گیرد.

وی افزود: از اهداف دیگر این آمارسازی‌ها این است که این آمارها محل رجوع برخی کارشناسان و جمعیت‌شناسان است و آنها بر اساس این دیتاهای آماری تحلیل می‌کنند و تحلیل آنها بر اساس این آمار دستکاری شده روند مثبت و خوبی به همراه دارد.

این جمعیت‌پژوه در پاسخ به این سوال که آمارهای فوق از کجا به دست صندوق جمعیت سازمان ملل متحد می‌رسد گفت: متأسفانه جریان خاصی در کشور ما برای مطلوب بودن شرایط جمعیتی کشور حاکم است و این جریان، دو مجموعه را در حوزه جمعیت‌پژوهی در اختیار دارد،‌ (انجمن جمعیت‌شناسی دانشگاه تهران و مؤسسه مطالعات جمعیت وزارت علوم) و این دو مؤسسه بر اساس تجربیات برخی آمارها را به اشتباه به صندوق جمعیت سازمان ملل منتقل می‌کنند و این صندوق بر اساس این دیتاها آمارهای اشتباه را منتشر می‌کنند.

وی تاکید کرد: این گفتمان متعلق به همان گفتمانی است که مخالف گفتمان رهبری و جمعیت‌شناسان در حوزه جمعیت فعال است.

قاسمی با اشاره به اینکه در 4 سال گذشته با شیب تندی شاهد کاهش تولدها در کشور هستیم،‌ اظهار داشت: هر کسی که الفبای جمعیت‌شناسی را بداند می‌فهمد که چطور این شیب تند، نرخ رشد جمعیت و باروری را کاهش می‌دهد، اما اگر در این شرایط گفته شده نرخ رشد جمعیت و باروری افزایش یافته واقعاً‌ مضحک و دروغ آشکار است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عجیب ترین لباس الناز شاکردوست در اکران جدیدترین فیلم ! / این استایل بعید بود !