آتش سهل انگاری بر جان مراتع طارم


آتش سهل انگاری بر جان مراتع طارم

زنجان- ایرنا- سطح وسیعی از مراتع ارتفاعات چفتان در منطقه بادامستان شهرستان طارم و مراتع منطقه لار شهرستان زنجان در آتش سهل انگاری عامل انسانی طعمه حریق شد.

درحالی که به واسطه بارندگی‌ها در ابتدای امسال پوشش گیاهی انبوه در مراتع شهرستان طارم رشد کرده و طبیعت این شهرستان را به ویژه در ارتفاعات، چشم نواز و زیبا جلوه می داد، اما با خشک شدن این مراتع به واسطه گرمای هوا، احتمال آتش سوزی این منابع عظیم ملی بالا گرفت و تبدیل به یکی از دغدغه های مدیران شهرستانی و علاقه مندان به طبیعت شد، مراتعی که با جرقه‌ای کوچک در معرض یک فاجعه آتش سوزی وسیع قرار خواهد گرفت.

با وجود حجم زیاد پوشش گیاهی در ارتفاعات جنوبی طارم، کوچکترین جرقه کافی بود که خرمنی از مراتع و درختان جنگلی با پوشش گیاهی غنی در این منطقه را به آتش بکشد، آتشی که سرمایه عظیم ملی در این منطقه را همراه با حیات وحش نادر آن خاکستر کرد و دوباره تراژدی مرگ محیط زیست در شهرستان طارم را رقم زد.

به رغم هشدارهای اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم و دستگاههای متولی مبنی بر رشد پوشش گیاهی انبوه در سال جاری و جلوگیری از ایجاد حریق و یا شعله در مراتع شهرستان، متاسفانه بودند افرادی که آتش به جان مراتع و منابع طبیعی طارم انداختند و با آتش خود جان منابع طبیعی و حیات وحش در این شهرستان را گرفتند.

سخن اصلی اینجاست که مقابله با این حوادث و کاهش آسیب های ناشی از آن وظیفه عموم مردم است، مردمی که منابع طبیعی و محیط زیست متعلق به آنها و برای نسل های بعدی یک نیاز اساسی برای زندگی است.

عامل انسانی، علت اصلی آتش سوزی در مراتع ارتفاعات جنوبی طارم

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا علت اصلی حریق مراتع در ارتفاعات جنوبی را عامل انسانی عنوان کرد و افزود: بعد از اعلام آتش سوزی، نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی در اولین ساعات آغاز حریق در منطقه چفتان حاضر شدند و با توجه به اینکه وسعت آتش سوزی مراتع در این منطقه در ساعات اولیه محدود بود اطفاء آن با تعدادی اندک از نیروهای امدادی شروع شد، اما به یکباره به دلیل وزش باد این میزان افزایش یافت و بخش های که مهار شده بود نیز دوباره اتش گرفت.

ضیاء الدین حسنلو اظهار داشت: بر این اساس با توجه به گستردگی آتش سوزی در این منطقه، از طرف مدیریت بحران استانداری زنجان ۶۰۰ نفر از نیروهای استانی و شهرستانی بکار گیری شدند که خوشبختانه در ساعت ۱:۳۰ دقیقه بامداد چهارشنبه هفته جاری، این آتش سوزی وسیع مهار شد.

حسنلو ضمن تقدیر و تمجید از تمامی نیروهای امدادی حاضر در عملیات اطفاء حریق مراتع ارتفاعات جنوبی شهرستان طارم، گفت: در این حادثه ۱۵۰ نفر از نیروهای شهرستانی و ۴۵۰ نفر از نیروهای شهر زنجان برا ی شتاب بخشی در مهار آتش، با هماهنگی استانداری زنجان به منطقه اعزام شده بودند که در این میان نیروهای مردمی نیز کمک حال اکیپ امدادی بودند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم خاطرنشان کرد: در این عملیات هماهنگ و جهادی ۱۶۰ نفر از نیروهای ارتش و سپاه استان، ۶۰ نفر از اداره کل منابع طبیعی، ۳۰ نفر از جهاد کشاورزی، ۱۵ نفر از اداره کل راهداری حمل و نقل جاده ای و ۱۵۰ نفر از نیروهای شهرداری زنجان با امکانات و تجهیزات خود که جضور آنها خارج از محدوده عملیاتی شهری بود، بنا بر دستور استاندار برای اطفاء حریق در محل حاضر و در اطفاء حریق نقش بسزایی داشتند.

وی از مصدومیت دو نفر از نیروهای تلاشگر یگان حفاظت منابع طبیعی در اطفاء حریق مراتع چفتان خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به حجم بالای حریق ۲ نفر از نیروهای این اداره دچار آسیب جسمی شده که بعد از انجام اقدامات اولیه برای درمان نهایی به بیمارستان شهدای طارم اعزام شدند که حال عمومی آنان خوب است.

این مسئول عامل انسانی را ۹۰ درصد علت آتش سوزی جنگل ها و مراتع دانست و افزود: در چنین شرایطی اصلی ترین عامل جلوگیری از نابودی صدها هکتار از اراضی ملی و طبیعت بر اثر آتش سوزی، تنها کمی احتیاط است، مردم باید بدانند با توجه به نزدیک شدن فصل گرما روشن کردن آتش در جنگل ها و مراتع کار درستی نیست و باید به شدت از انجام آن پرهیز شود و گاهی حتی انداختن ته سیگاری روی زمین می‌تواند صدها هکتار از اراضی ملی و طبیعت را به نابودی بکشاند.

۵۰۰ هکتار از مراتع ارتفاعات جنوبی طارم طعمه حریق شد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم گفت: طبق برآوردها در آتش سوزی مراتع ارتفاعات جنوبی طارم، ۳۶۰ هکتار از مراتع چفتان در منطقه بادامستان شهرستان طارم و ۱۴۰ هکتار از مراتع لار در شهرستان زنجان طعمه حریق شد.

حسنلو خسارت وارده بواسطه حریق به مراتع این منطقه از شهرستان طارم را ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال عنوان کرد و افزود: پوشش گیاهی و جنگلی این منطقه بسیار غنی و زیستگاه حیات وحش متنوعی است.

این مسئول اظهار داشت: درختهای جنگلی زالزالک، ارس، بادام کوهی، علف‌های یکساله، گون و بنه از جمله پوشش گیاهی و جنگلی، همچنین بز کوهی، خرس، روباه، گرگ، شغال، انواع حشرات و خزندگان از جمله حیات وحش این منطقه است که در این آتش سوزی بر زندگی آنها خسارت وارد شد.

وی تاکید کرد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه آتش سوزی مراتب را با سامانه ۱۵۰۴ به منابع طبیعی اطلاع دهند.

حریق، از ساعت ۱۱ قبل از ظهر سه شنبه /۲۶ شهریور ماه جاری/ در اراضی روستای چفتان واقع در منطقه بادامستان شهرستان طارم، آغاز شد که با حضور نیروهای ارتش، سپاه، منابع طبیعی، محیط زیست، جهاد کشاورزی، اداره کل راه و شهرسازی استان و شهرداری زنجان در ساعت ۱:۳۰ بامداد چهارشنبه /۲۷ شهریور ماه جاری/ اطفا و مهار شد.

شهرستان طارم با ۴۷ هزار نفر جمعیت (حدود ۵ درصد جمعیت و ۱۰ درصد مساحت استان زنجان) در ۹۰ کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده و با استانهای قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.

۹۸۸۶/۳۰۸۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد