فراموشی بعد حماسی کربلا، تحریف‌ قیام عاشوراست


فراموشی بعد حماسی کربلا، تحریف‌ قیام عاشوراست

یزد - ایرنا - نویسنده و پژوهشگر اسلامی گفت: هدف قیام امام‌حسین (ع) انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکراست، در تاریخ تحریف‌های مختلفی از قیام صورت گرفته، فراموشی بعد حماسی عاشورا از جمله آن است که تنها به مصیبت‌های اهل بیت در محرم سال 61 هجری قمری پرداخته شد .

محمد اسفندیاری چهارشنبه شب در هفدهمین نشست‌های ماهانه فرهنگی و اجتماعی با عنوان شب یزد که با موضوع « عزت، کلید واژه حماسه حسینی» با حضور جمعی از فرهنگیان و نخبگان علمی و دانشگاهی استان در خانه فرهنگ شهید آیت‌الله صدوقی برگزار شد، افزود: بعد از حادثه عاشورا روز به روز حماسه و اهداف الهی و حقیقی قیام در جامعه اسلامی و بین مردم کم‌رنگ شد و در مقابل تنها به بعد عزاداری‌ها و مصیبت‌های آن توجه شده است .

استاد دانشگاه‌های تهران ادامه داد: در این سال‌ها کتاب‌های زیادی تحت عنوان مقتل امام‌حسین (ع) در ایران و برخی کشورهای اسلامی به رشته‌تحریر درآمده و در دسترس عموم قرار گرفته و مورد بهره‌برداری است که در آن فقط به مصیبت‌ها و مظلومیت‌های خاندان اهل بیت اشاره و بسیار کم‌رنگ برخی مواقع به ابعاد حماسی و اهداف الهی این قیام درس آموز و عبرت‌بخش در تاریخ بشریت می پردازد.

این نویسنده و پژوهشگر تاکید کرد: با این تحریف‌ها و برخوردها با قیام امام‌ حسین (ع) این امام همام و خاندان او در بین مردم فقط به عنوان نماد مظلومیت شناخته می‌شود و بعد حماسی، ظلم‌ستیزی ، عدالت‌محوری ، آزادی ، دفاع از حقوق مردم و حق‌طلبی که هدف اصلی قیام است در بین مردم و جوانان فراموش شده و به آن پرداخته نمی‌شود.

به گفته اسفندیاری وظیفه دوستداران اباعبدالله‌الحسین (ع) تنها عزاداری و سوگواری صرف نیست و باید به نحو مناسب در مسیر تحقق اهداف مقدس و الهی که همان عدالت‌محوری، آزادی، حق‌گویی، ظلم‌ستیزی و دفاع از حقیقت است بیش از گذشته در این مسیر حرکت کنیم و تسلیم ظلم و جور نشویم .

وی بیان کرد: امام حسین (ع) با قیام خود به بشریت این درس بزرگ تاریخی را آموخت که هیچگاه نباید در مقابل ستمگران کرنش کرد و باید تا پای جان از حقیقت و عدالت دفاع کرد و تسلیم زور و تزویر نشد که راه اصلی سعادت در ایستادگی و مقاومت جانانه و همیشگی است.

وی تصریح کرد: زندگی واقعی بشر آن است که اهداف امام‌ حسین (ع) را به خوبی بشناسد و تا پای جان برای رسیدن به آن از هیچ کوششی دریغ نکنند که راه عزت و سعادت در ظلم‌ستیزی و توجه به بعد حماسی قیام امام‌حسین (ع ) و شهدای کربلاست.

سلسه نشست‌های شب یزد به صورت مستمر در آخرین چهارشنبه هرماه با توجه به موضوع‌های متنوع با حضور تعدادی از اندیشمندان و فعالان عرصه‌های مختلف برگزار می‌شود.

آیت الله محمدصدوقی نماینده سابق حضرت امام و امام جمعه فقید یزد ۱۱ تیرماه ۱۳۶۱ خورشیدی پس از اقامه نماز جمعه در شهر یزد به دست منافقین به شهادت رسید و از وی با عنوان سومین شهید محراب یاد می‌شود.

۷۵۳۶/ ۲۰۴۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


توزیع 35 هزار بسته معیشتی در مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان توسط ستاد اجرایی فرم...