30 درصد دهیاران بخش مرکزی شهرستان مشهد را زنان تشکیل داده اند


30 درصد دهیاران بخش مرکزی شهرستان مشهد را زنان تشکیل داده اند

مشهد- ایرنا- رییس شورای اسلامی شهرستان مشهد گفت: بیش از 30 درصد دهیاران بخش مرکزی شهرستان مشهد را زنان تشکیل داده اند که این تعداد، آمار خوبی از پذیرفته شدن نقش اجتماعی زنان است.

شهناز رمارم روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: روستائیان به بانوان اعتماد کرده اند و تعداد زیادی از بانوان در شوراهای اسلامی شهر و روستا حضور دارند.

او اضافه کرد: حدود سه هزار زن در سراسر کشور عضو شوراهای شهر و روستا هستند و از این تعداد حدود ۳۰ زن در شوراهای اسلامی کلانشهرها حضور دارند و این امر نشان از آن دارد که بانوان روستایی نسبت به مسائل اجتماعی روستاها بی تفاوت نیستند و اهالی آن مناطق هم این افراد را شناخته و به آنها رای داده اند.
عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به تعداد کم بانوان در شوراهای کلانشهرها گفت: در شهرهای بزرگ به خاطر ارائه لیست از سوی احزاب و گروه ها، تعداد کرسی های کمتری برای بانوان در شوراهای اسلامی شهرها در نظر گرفته می شود و قدرت چانه زنی و عوامل متعدد دیگری نیز باعث شده نام زنان در لیست ها کمرنگ تر باشد و به همین دلیل نقش بانوان در شوراهای کلانشهرها کمتر دیده می شود.
رمارم افزود: در زمان ثبت نام انتخابات شوراها تنها ۱۰ درصد بانوان اقدام به نام نویسی می کنند از این رو نباید توقع داشت که ۵۰ درصد لیست ها به آنها اختصاص داده شود به عنوان مثال برای یک لیست پنج نفره ۷۵ پرونده مربوط به مردان و پنج پرونده ثبت نامی متعلق به بانوان است پس نباید توقع داشت سه نفر از اسامی لیست به نام زنان باشد بنابر این بانوان باید در ثبت نامها مشارکت بیشتری داشته باشند تا قدرت انتخاب و توانمندی آنها بیشتر دیده شود.
او ادامه داد: بانوان باید به میزان بالایی از اعتماد به نفس و خودباوری برسند تا بتوانند حضور جدی تری در مسائل اجتماعی داشته باشند.
رییس شورای اسلامی شهرستان مشهد گفت: حضور غیر فعال، زینت المجالس، فرمایشی و نمایشی باعث می شود موقع تصمیم گیری و بستن لیست ها بانوان کمتر دیده شوند از این رو خودشان باید تلاش بیشتری در این زمینه کنند.
رمارم افزود: بهتر است بانوان قبل از ثبت نام، حضور خودشان را در احزاب و سازمانهای مردم نهاد پر رنگ تر کنند تا مقبولیت و اطمینان خاطر بیشتری برای رای آوری به دست آورند و در موقعی که لیستهای معرفی کاندیداها توسط احزاب آماده می شود این اعتماد برای حضور بانوان فراهم شود و صرفا به واسطه جنسیت و شعار در لیستها قرار نگیرند بلکه حضورشان در لیست به دلیل توانمندی فردی آنها باشد.
وی ادامه داد: جامعه بانوان و دختران امروز کشور به دنبال الگوبرداری و هویت بخشی هستند و در شکل گیری هویت خود هم به دنبال الگوی مناسب می گردند.
او اضافه کرد:اگر آنها بتوانند الگوی واقعی و عینی که برای آنها ملموس باشد را پیدا کنند آینده خوب و مسیر روشنی را با هدف گذاری و برنامه ریزی در پیش خواهند داشت اما اگر این الگو وجود نداشته باشد باور پذیری از نقش اجتماعی آنها دیرتر شکل می گیرد.
شهرستان مشهد با ۳.۵ میلیون نفر جمعیت و ۹ هزار و ۸۱ کیلومتر مربع مساحت شامل سه بخش مرکزی، احمد آباد و رضویه، ۱۱ دهستان و ۳۵۷ روستاست و کلانشهر مشهد با ۳۵۰ کیلومتر مربع مساحت در بخش مرکزی این شهرستان قرار دارد.
۲۰۳۰/۱۹۲۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق