نهمین سوگواره «خیمه های سوخته» در بندرعباس برگزار شد


نهمین سوگواره «خیمه های سوخته» در بندرعباس برگزار شد

نهمین سوگواره شعر و نواهای عاشورایی تحت عنوان « خیمه های سوخته » به نیت شب 7 سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایشان با حضور نماینده ولی فقیه در هرمزگان امشب در بندرعباس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس، نهمین سوگواره شعر و نواهای عاشورایی «خیمه های سوخته» از برنامه های جنبی نهمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) است که به همت کانون فرزندان شاهد استان هرمزگان برگزار شد.

پاسداشت فرهنگ عاشورا، بهره گیری از هنر شعر و آواها و نواها در معرفی قیام عاشورا و شناسایی و معرفی شعرا، چاوش خوانان و مداحان عاشورایی از جمله اهداف برگزاری این سوگواره است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر « محمد عبادی »، نماینده ولی فقیه در هرمزگان در این آیین ضمن قدردانی از کانون فرزندان شاهد، گفت: این کانون با بهره گیری از هنر شعر و نواها و با کمترین هزینه، کاری ابتکاری و فاخر در راستای معرفی پیام رسانان مکتب عاشورا انجام داده است.

وی بر گسترش دامنه اجرای سوگواره به شهرستان های استان هرمزگان تاکید کرد و افزود: امکانات و بضاعت مالی کانون فرزندان شاهد اندک و ناچیز است اما سرمایه اصلی آن اخلاص و عشق و محبت نسبت به سیدالشهداست.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان به نقش هنر به ویژه شعر در انتقال مفاهیم ارزشی اشاره و عنوان کرد: زمانی یک اثر هنری می تواند ماندگار شود که در خدمت فرهنگ متعالی باشد.

وی رمز ماندگاری شعرایی نظیر دعبل خرایی، سعدی، حافظ، مولوی و کمیت را بهره گیری از شعر در راستای خدمت به تربیت و رشد و تعالی انسان و آرمان اهل بیت(ع) دانست و تصریح کرد: شعرایی که نگاه تربیتی نداشتند، در بستر تاریخ فراموش شدند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبادی در ادامه اظهار کرد: نواهای عاشورایی باید در مسیر هدایت، تربیت و تجدید خاطرات مردم باشد و بتواند مردم را به مکتب سیدالشهدا متصل کند.

وی بر حمایت بیش از پیش دستگاه های فرهنگی از شعرای عاشورایی و سوگواره های آیینی تاکید و ابراز امیدواری کرد که هرساله شاهد برگزاری هرچه باشکوه تر سوگواره شعر و آواهای عاشورایی در هرمزگان باشیم.

۱۰ نفر از شاعران برجسته استان هرمزگان در این سوگواره، تازه ترین آثار خود را با موضوع قیام عاشورا قرائت و سه نفر از مداحان به نوحه سرایی پرداختند.

نهمین سوگواره شعر و نواهای عاشورای « خیمه های سوخته » با چاووشی خوانی در سالن فرهنگ فرهنگسرای طوبی بندرعباس برگزار شد.

پایان پیام/88

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان