حمله به پالایشگاه‌های عربستان معادلات را به‌هم ریخت


حمله به پالایشگاه‌های عربستان معادلات را به‌هم ریخت

مأمور سابق سازمان سیا گفت حمله به تأسیسات نفتی آرامکو، تمامی معادلات را برهم زد.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

شبکه تلویزیونی سی‌ان ان از رابرت بائر تحلیلگر امنیتی و اطلاعاتی پرسید مقامات آمریکایی می‌گویند احتمالاً حمله 10 فروند پهپاد به 19 هدف واقع در تأسیسات نفتی عربستان از سمت ایران و یا عراق بوده، در حالی که حوثی‌ها خود مسئولیت این حمله را برعهده گرفتند، مقامات آمریکایی چگونه می‌توانند مشخص سازند که این حمله از کدام جانب بوده است؟

بیشتر بخوانید:

تحلیل کارشناسان غربی از حمله به آرامکو

بررسی ابعاد ضربه اقتصادی - امنیتی یمنی‌ها به آل‌سعود

اختلاف در تیم امنیتی ترامپ درباره «آرامکو»


بائر در پاسخ گفت: این موضوع دشوار است، چنانچه ایران در پس این حمله قرار داشته باشد، باید از عوامل نیابتی استفاده کرده باشد یا از سمت عراق و یا از سمت یمن، که دشوار است قضاوت کرد و این موضوع را نمی‌توان از طریق تصاویر ماهواره‌ای مشخص کرد، دود اسلحه از سمت ایران بلند می‌شود، اما اینکه دولت آمریکا چگونه بخواهد این مسئله را روشن سازد حرف دیگری است.


این مأمور سابق سیا درباره این پرسش سی‌ان‌ان که عربستان چگونه می‌تواند به این حمله پاسخ دهد، گفت: عربستان در وخیم‌ترین موضع قرار دارد، چرا که جنگ بین آمریکا و ایران، تمامی تأسیسات نفتی را تعطیل خواهد کرد، ایران موشک‌هایی پنهان در دل کوه‌ها دارد که با سوخت جامد پرتاب می‌شود و در عرض چند دقیقه خود را به عربستان می‌رساند و شما قادر به محافظت از آسمان عربستان نخواهید بود، آنها می‌دانند که اساساً جنگ باعث سرنگونی پادشاهی عربستان خواهد شد، آنها از اینکه بعداً چه رخ می‌دهد وحشت دارند.


مأمور سابق سیا گفت: هرگز چنین حمله‌ای به این ابعاد را در منطقه شاهد نبودم حتی در زمان جنگ ایران و عراق که به‌عنوان مأمور سیا کار می‌کردم هرگز شاهد حمله‌ای به تأسیسات نفتی به این گستردگی نبودم حتی در جریان جنگ کویت که چاه‌های نفتی کویت در آتش سوخت، چنین تأثیری که در بقیق (آرامکو) رخ داد بر بازارهای جهانی نداشت، این حمله معادلات را برهم زد.


در همین حال روزنامه ایندیپندنت در تحلیلی نوشت: آمریکا می‌گوید هرگونه مذاکرات آتی با ایران باید تدابیری برای محدودسازی و تحت کنترل درآوردن گروه‌های شبه نظامی فعال در سوریه، یمن، لبنان و عراق را نیز در بر بگیرد. اما چنین امری به شدت دشوار خواهد بود چرا که هیچ یک از این گروه‌های شبه نظامی خود را وابسته به ایران نمی‌دانند و لزوماً گوش به فرمان تهران نیستند.


این حمله همچنین سؤالات جدیدی را درباره آسیب‌پذیری زیرساخت‌های غیرنظامی و نظامی عربستان در برابر حملات هواپیماهای بدون سرنشین ایجاد می‌کند. تاکنون ده‌ها حمله به فرودگاه‌های عربستان سعودی و زیرساخت‌های نفتی این کشور صورت گرفته است. موشک‌هایی که احتمالاً توسط حوثی‌ها شلیک شده‌اند، گاهی چندین مرتبه در هفته از مرز یمن به سمت اهدافی در عربستان شلیک می‌شوند.


حمله اخیر همچنین اختلافات در ائتلاف علیه حوثی‌ها به ویژه بین عربستان سعودی و امارات متحده عربی را بیش از پیش آشکار ساخت. امارات دو ماه پیش اعلام کرد در حال عقب‌نشینی از جنگ 4 ساله است. از آن زمان، یک جنبش جدایی‌طلب تحت حمایت امارات متحده عربی موسوم به شورای انتقالی جنوبی قدرت را در عدن به دست گرفته و عبدربه منصور هادی را که تحت حمایت سعودی‌هاست، از بازپس گرفتن کنترل در یمن دورتر کرده است. هفته‌های آتی مشخص خواهد شد که سعودی‌ها از ادامه جنگ در یمن دست خواهند کشید یا نه.


از سوی دیگر روزنامه الشرق‌الاوسط ضمن متهم کردن ایران مدعی شد این حمله، قوی‌ترین پیام ایران برای تهدید امنیت نفتی بود و می‌تواند فاجعه به بار آورد. با این وضعیت چه بسا قیمت نفت سه برابر شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا