افزایش 55 درصدی دستگیری قاچاقچیان مواد مخدر در خراسان شمالی


افزایش 55 درصدی دستگیری قاچاقچیان مواد مخدر در خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- میزان کشف مواد مخدر در خراسان شمالی 50 درصد و دستگیری گروه‌های سوداگر مرگ در این استان 55 درصد نسبت به پارسال افزایش یافت.

به گزارش ایرنا، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی روز چهارشنبه در جریان اجرای طرح نشاط نیروی انتظامی که در آستانه آغاز سال تحصیلی با هدف پاکسازی نقاط آلوده پیرامونی مدارس، دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی از مواد مخدر و اراذل و اوباش گفت: در ۶ ماهه نخست امسال میزان عملیات برون مرزی نیروی انتظامی استان نیز ۱۱ درصد افزایش یافته است.

ولی الله حیاتی در عین حال، ارتقای فرهنگ جامعه در خصوص مقابله با مواد مخدر را امیدوار کننده خواند و گفت: نگرش مردم نسبت به خطرات مواد مخدر حدود ۱۰ درصد تغییر یافته است و به عبارتی مردم به پیامدهای مخرب آن آگاهی یافته اند که این جای خوشوقتی است.

وی با اشاره به شرایط حساس امروز کشور گفت: امروز کشور ما در معرض جنگ تمام عیاری قرار گرفته که معیشت مردم را به عنوان خالقان انقلاب و نیروهای جوان کشور را که مایه قدرت و عظمت و موتور پیشرونده نظام هستند، نشانه رفته است.

افزایش 55 درصدی دستگیری قاچاقچیان مواد مخدر در خراسان شمالی

وی افزود: تمام برنامه ریزی نظام سلطه به گونه ای رقم خورده که نسل جوان را که مایه پویایی کشور است از درون تهی کند و به انحای مختلف با انواع مشکلات و جرائمی از قبیل مواد مخدر درگیر کند.

حیاتی با اشاره به عرضه مواد مخدر با رنگ و لعاب های مختلف با روش های بسیار سهل الوصول و ارزان به جوانان برای جدا کردن این نیروی آینده ساز از نظام، گفت: دشمن متوجه شده که تحت هیچ شرایطی قدرت مقابله با جمهوری اسلامی را ندارد و قدرت بازدارنده نظام در هر جا و مکانی که اراده کند با وی مقابله می کند.

وی از نیروی انتظامی به عنوان یکی از نهادهای پیشرو در حراست از نسل جوان یاد کرد و گفت: این نیرو باید در کنار قاطعیت و ترحم، الگویی مثال زدنی توام با رافت اسلامی بین مردم و حاکمیت باشد و قاطعانه در مبارزه با سوداگران مرگ وارد عمل شود.

اجرای طرح یاری‌گران زندگی در مدارس استان

حیاتی با اشاره به اجرای طرح یاری‌گران زندگی در مدارس استان، در سال تحصیلی جدید، با هدف پیشگیری و مقابله با مواد مخدر، خاطرنشان کرد: بر این اساس در هر مدرسه کانونی مرکب از اولیا و مدرسان اجتماعی تشکیل و در جهت شناسایی و رفع نارسایی های اجتماعی اقدام می شود که تامین اعتبار لازم نیز در این خصوص صورت می گیرد.

افزایش 55 درصدی دستگیری قاچاقچیان مواد مخدر در خراسان شمالی

فرمانده انتظامی خراسان شمالی نیز از مواد مخدر به عنوان سرمنشا همه آسیب های اجتماعی یاد کرد و گفت: پیشگیری و پیش بینی در کنار درمان موثرترین راه مقابله است ولی باید بدانیم تنها نمی توان با اقدامات پیشگیرانه در راستای مبارزه گام برداشت.

سردار علیرضا مظاهری افزود: در همین راستا طرح پاکسازی نقاط آلوده اطراف مدارس و دانشگاه ها و خوابگاه های دانش آموزی و دانشجویی به اجرا درآمد که این طرح تا پایان سال نیز ادامه دارد.

وی ناامن کردن محیط پیرامون این فضاها برای قاچاقچیان، رفع دغدغه خانواده ها و ایجاد رضایتمندی برای آحاد جامعه با شناسایی و دستگیری عناصر تهیه و توزیع و مصرف مواد مخدر را از مهمترین اهداف این طرح برشمرد.

اجرای ۴۹ طرح عملیاتی مبارزه با مواد مخدر

وی از اجرای ۴۹ طرح عملیاتی مبارزه با مواد مخدر در استان خبر داد و افزود: از این تعداد هفت طرح در حوزه مدارس و دانشگاه ها در دستور کار قرار دارد.

فرمانده انتظامی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در صورتی که ظرفیت های لازم از قبیل کمپ های ترک اعتیاد در استان به خوبی و به میزان مورد نیاز فراهم شود آمادگی داریم تا طی یک هفته تمامی معتادان و متجاهران استان را جمع آوری کنیم.

وی همراهی خانواده ها را به عنوان اصلی ترین نهاد اجتماع در امر مبارزه بسیار کمک کننده دانست و اظهار داشت: از اساتید و معلمان نیز انتظار می رود با آغاز سال تحصیلی به این مساله بیشتر توجه کنند و آگاه سازی لازم را به دانشجویان و دانش آموزان داشته باشند.

افزایش 55 درصدی دستگیری قاچاقچیان مواد مخدر در خراسان شمالی

نفوذ مواد مخدر به خوابگاه‌های دانشجویی

دادستان عمومی و انقلاب بجنورد نیز در این مراسم با اشاره به آلوده شدن برخی از دانشجویان در خوابگاه ها به مواد مخدر، خاطرنشان کرد: باید از ایجاد رابطه بین دانشجویان و پاتوقهای مواد مخدر جلوگیری کرد.

مسلم محمدیاران با اشاره به تاثیرگذاری عمیق گروه همسالان بر روی نوجوانان و جوانان، گفت: سوداگران مرگ با ترفندهای گوناگون از قبیل افزایش قدرت حافظه، قصد به دام انداختن جوانان ما را دارند به طوری که هر روز در سطح شهر بجنورد شاهد این گونه مسائل در بین دانش آموزان و دانشجویان هستیم.

وی وجود این مراکز را تهدیدی جدی قلمداد کرد که اصل نظام را نشانه گرفته، افزود: همین چند روز قبل چند دانشجوی دختر در بجنورد با ابراز دوستی یکی از عاملان مواد مخدر در دام ماده مخدر گل افتاده بودند.

وی به همکاری بیشتر و مستمر مجموعه های امنیتی با هم تاکید کرد و گفت: برخورد با خرده فروشان مواد مخدر به مساله ای برای پلیس تبدیل شده که در این راستا اصلاح قانون مواد مخدر و اعمال تغییراتی در آن باعث شد تا طبق قانون بتوانیم پاتوق های مواد مخدر را به نفع بیت المال ضبط کنیم.

امحای مواد مخدر، شگرد قاچاقچیان برای رهایی از مجازات

دادستان بجنورد امحای مواد مخدر توسط قاچاقچیان را از شگردهای آنان برای رهایی از مجازات قانون دانست و اظهار داشت: پلیس در مواجهه با این گونه موارد می تواند با ضبط مقداری از مواد و تعیین نوع آن و مستندسازی مشاهدات، باعث برخورد قانونی با این عوامل توسط دستگاه قضایی شود تا نتوانند از مجازات رهایی یابند.

محمدیاران، اجرای طرح پاکسازی بوستان ها و تفرجگاه های شهری از مواد مخدر را یک خواست عمومی مردم دانست و بر اجرای مستمر آن تاکید کرد.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی ۱۸۰ هزار جمعیت دانش آموزی و حدود ۴۰ هزار جمعیت دانشجویی دارد.

بر اساس مصوبه جدید شورای عالی جوانان و تعیین بازه ۱۸ تا ۳۵ سال به عنوان سن جوانی، ۳۲۰ هزار و ۷۶۰ نفر از جمعیت این استان را جوانان تشکیل می دهند.

شیوع اعتیاد در خراسان شمالی در جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال، ۷.۲۱ درصد است که این رقم ۲ درصد بیش از میانگین کشوری آن است.

این استان از نظر شیوع اعتیاد رتبه ششم کشور را دارد و بر اساس آمار موجود ۴۵ هزار معتاد در جمعیت عمومی استان شناسایی شده اند که ۱۰ درصد آنان را زنان تشکیل می دهند.

حدود ۴۴ درصد از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

ط/۵۱۳۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج