تقریظ‌های رهبری موجی جدید از توجه مخاطبان به کتاب ایجاد می‌کند


تقریظ‌های رهبری موجی جدید از توجه مخاطبان به کتاب ایجاد می‌کند

گروه اجتماعی - مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان تاکید مقام معظم رهبری بر امر کتاب و کتابخوانی و تقریظ های ایشان بر برخی از آثار را نشان‌دهنده اهمیت مطالعه دانست و افزود:‌ دیدگاه‌های رهبر انقلاب در حاشیه نمایشگاه کتاب همواره موج جدیدی از توجه مخاطبان به کتابخوانی را ایجاد می‌کند.

تقریظ‌های رهبری موجی جدید از توجه مخاطبان به کتاب ایجاد می‌کند

به گزارش ایکنا از گیلان، پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان امروز، 27 شهریورماه در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان رودبار، معجزه اسلام را از جنس کتاب و کتابت دانست و اظهار کرد:‌ یکی از توفیقات نظام مقدس جمهوری اسلامی وجود رهبری کتابخوان است.

وی تاکید مقام معظم رهبری بر امر کتاب و کتابخوانی و تقریظ های ایشان بر برخی از آثار را نشان‌دهنده اهمیت مطالعه دانست و افزود:‌ دیدگاه‌های رهبر انقلاب در حاشیه نمایشگاه کتاب همواره موج جدیدی از توجه مخاطبان به کتابخوانی را ایجاد می‌کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان بیانات مقام معظم رهبری در کتاب «من و کتاب» ایشان را بسیار ارزشمند و تشویق‌گر دانست و تصریح کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی در راستای رسالتی که دارد، به دنبال ایجاد زمینه مناسب برای مخاطبان جهت دسترسی آسان به کتاب است.

کرمی شاخص کتاب را یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه جوامع دانست و گفت:‌ اگر می‌خواهیم میزان رشد و توسعه‌یافتگی کشورها را بسنجیم باید به میزان توجه آن کشور به کتاب و کتابخوانی و سطح دانش و آگاهی مردم بنگریم.

وی جامعه کتابخوان را در گرو کودکان کتابخوان دانست و اضافه کرد:‌ اگر برنامه‌ریزی مناسبی برای کتابخوان کردن کودکان داشته باشیم دیگر نگران جامعه کتابخوان نخواهیم بود. در این راستا امروزه کتابخانه‌های عمومی از حالت صرفا بده و بستان کتاب خارج شده و فعالیت‌های فرهنگی انجام می‌دهند. برگزاری نشست کتابخوان، جلسات معرفی، نقد و بررسی کتاب، جشنواره‌های کتابخوانی و... موجب شده مخاطبان بیشتری جذب کتابخانه‌ها شوند.

این مسئول فرهنگی از فعالیت 82 باب کتابخانه نهادی در استان خبر داد و تصریح کرد:‌ در بسیاری از مناطق استان که فضای فرهنگی وجود ندارد، کتابخانه تنها فضای فرهنگی موجود است. کتابخانه کلیشم رودبار مرتفع‌ترین کتابخانه عمومی استان گیلان است و لذا نیازمند همکاری مدیریت شهری با نهاد کتابخانه‌های عمومی در راستای اجرای طرح «کوله کتاب» هستیم. کوله‌های کتاب با همکاری گروه‌های جهادی سپاه قدس استان به مناطق صعب‌العبور که فاقد کتابخانه است برده می‌شوند و مخاطبان از این کتاب‌ها استفاده می‌کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر قرار گرفتن کتاب در سبد خانوار، خاطرنشان کرد:‌ برای تحقق این مهم کارت عضویت سراسری برای مخاطبان کتابخانه‌های عمومی صادر کردیم. همچنین با توجه به گرانی کاغذ و کتاب، سامانه مدیریت کتابخانه‌های عمومی به نشانی «samanpl.ir» را راه‌اندازی کردیم تا مخاطبان بدون هزینه‌کرد و جابجایی فیزیکی از کتاب مورد نظر استفاده کنند.

وی ایجاد بخش مستقل کودک در کتابخانه‌های عمومی را به منظور ایجاد لذت خوانش در کودکان دانست و گفت:‌ کودکانی که لذت تورق و خوانش کتاب را درک کرده باشند در مباحث تحصیلی و اجتماعی نیز یک فرد موفق خواهند بود. پاتوق بانوان نیز در کتابخانه‌ها فعال شده است، زیرا اگر مادران مانوس با کتاب داشته باشیم، کتابخوانی به سایر اعضای خانواده تسری پیدا می‌کند. این پاتوق‌ها شامل نقد کتاب، شعرخوانی و کارگاه‌های مهارت‌آموزی می‌شود.

کرمی همچنین با اشاره به راه‌اندازی ماشین سیار کتاب در منطقه آزاد انزلی، یادآور شد:‌ این ماشین سیار کتاب که همه روستاهای منطقه آزاد انزلی را پوشش می‌دهد یکی از کتابخانه‌های سیار کشوری محسوب می‌شود لذا در حوزه مدیریت شهری رودبار نیز نیازمند پشتیبانی از این کتابخانه‌ها هستیم.

وی از ائمه جمعه خواست به ترویج بحث خیرین کتابخانه‌ساز و نذر کتاب بپردازند و اظهار کرد: استان گیلان هفت باب کتابخانه خیرساز دارد که باید رونق بگیرد. همچنین افرادی که بخشی از دارایی خود را صرف امورات خیر می‌کنند می‌توانند کتاب بخرند و با اسم خود به کتابخانه‌های عمومی اهدا کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان خواستار همکاری آموزش و پرورش و اداره‌کل نوسازی مدارس استان جهت راه‌اندازی کتابخانه مشارکتی بره‌سر شد و اضافه کرد:‌ اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی گیلان تاکیدی بر افزایش و تملک فضای فیزیکی ندارد و باید از فضاهای موجود استفاده حداکثری داشته باشیم.

کرمی با اشاره به وضعیت شاخص‌های کتابخانه‌ای شهرستان رودبار، خاطرنشان کرد:‌ رودبار با چهار هزار و 468 عضو کتابخانه و 11 کتابدار مقام چهارم استان در پشتیبانی را دارد. شاخص فضاب نهادی در رودبار نیز 2.78 درصد می‌باشد که مقام سوم استان است. رودبار با 88 هزار و 183 کتاب و 33 هزار و 151 کتاب امانت گرفته شده در سال گذشته، مقام پنجم گردش کتاب را در استان دارد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر