به گزارش افکارنیوز،

پایگاه اینترنتی نشریه تایمز کره نوشت: مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفت هیچ مدرکی دال بر اینکه در حمله پهپادی به عربستان، پهپاد‌ها متعلق به انصارالله بودند وجود ندارد. او در عوض ایران را مقصر دانست.

اخبار سیاسی- این نشریه افزود: هیچ جای تعجب نیست، در حال حاضر اگر یک شهاب‌سنگ در حال برخورد به زمین باشد آمریکا باز هم ایران را مقصر می‌داند. اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد پهپاد‌ها از ایران آمدند. اظهارات پمپئو احتمالا بر اساس این فرضیه است که یمنی‌ها اطلاعات و دانش کافی برای مدیریت چنین تکنولوژی را ندارند بنابراین حتما کار ایران بوده است.

عربستان سعودی همراه با دیگر متحدان عرب خودکامه‌اش از سال ۲۰۱۵ یمن را بمباران می‌کنند. یمنی‌ها بعد از گذشت یک سال از جنگ، شروع به شلیک موشک‌های بالستیک به سمت عربستان کردند، اما سعودی‌ها نمی‌خواستند باور کنند که آن‌ها خودشان به تنهایی این کار را انجام می‌دهند. آن‌ها تلویحا می‌گفتند نیروهای انصارالله آنقدر پیشرفته نیستند که بتوانند نیروی هوایی قدیمی یمن را که موشک‌های اسکاد آن ساخت شوروی سابق است به روز کنند و ارتقا دهند، پس ایران باید به آن‌ها کمک کرده باشد.

بنابر این گزارش، نیروی هوایی یمن سال‌ها قبل از سقوط دولت در سال ۲۰۱۵ موشک‌های اسکاد و متخصصانی که بتوانند آن‌ها را تعمیر کنند، در اختیار داشت. برخی از این متخصصان توانستند این موشک‌های اسکاد را با اضافه کردن یک مخزن سوخت بزرگ در وسط آن به روز کنند. این امر باعث شد ویژگی آن‌ها تغییر کند و از میزان دقتشان به مقدار زیادی کاسته شد، اما دامنه هدف گیری آن‌ها به اندازه کافی گسترش یافت که بتواند همه مناطق جنوبی و شرقی عربستان را هدف قرار دهد. انصارالله یمن در اواسط سال ۲۰۱۷، زمانیکه کنترل بیشتر قسمت‌های این کشور را در اختیار داشتند، نمونه ارتقا یافته خودشان را با نام موشک «برکان» ساختند.

برای نیروهای یمنی «سوپراسکاد‌ها» بیشتر یک تقویت روحیه بود تا یک برد جنگی. حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان هم موردی دیگر برای تقویت روحیه بود که البته موجب شد تا تولید جهانی نفت بطور موقت حدود ۵ درصد کاهش پیدا کند.

حدود ۲ تا ۳ میلیون شهروند سعودی در داخل عربستان به دلیل شیعه بودنشان از تبعیض‌های شدید آل سعود در رنج و عذاب‌اند. حتی عده‌ زیادی از شهروندان سنی در عربستان از حکومت ناراضی هستند و می‌توانند حملاتی علیه رژیم آل سعود انجام دهند. انصارالله پس از حمله در بیانیه‌ای اعلام کرد حمله مذکور کار آن‌ها بوده و از همکاری افرادی در داخل عربستان تشکر کرد.

در انتهای این گزارش آمده است: اظهارات پمپئو برای مقصر دانستن ایران و سپس تکرار آن توسط ریک پری، وزیر انرژی آمریکا صرفا سیاست است و هیچ چیز را اثبات نمی‌کند. ترامپ خواهان جنگ با ایران نیست، همینطور عربستان سعودی و احتمالا چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.