آموزش مدیریت بحران را به عنوان دغدغه ذهنی نهادینه می کند


آموزش مدیریت بحران را به عنوان دغدغه ذهنی نهادینه می کند

دکتر اصغر مکارم، گفت: اگر قرار است مدیریت بحران به عنوان دغدغه ذهنی نهادینه شود باید آموزش از دوران قبل از تحصیل جامعه آغاز شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان جنوب، دکتر « اصغر مکارم » عصر امروز در دومین مرحله سمینار مدیریت سلامت در بلایای دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در این شهرستان، گفت: با توجه به این که ایران از کشورهای پرخطر در حوزه بحران های مختلف است و تاکنون حدود ۳۳ مخاطره دنیا در ایران هم اتفاق افتاده است طی چند سال اخیر گام مهمی در راستای مدیریت بحران با تشکیل سازمان مدیریت بحران برداشته شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، افزود: اما آنچه که بیشتر از هر چیز اهمیت دارد نقش مهم فرهیختگان جامعه در مدیریت بحران است، ما می‌توانیم به عنوان دانشگاه که مرکز تولید و صدور علم است، نقش اساسی در این زمینه داشته باشیم و این مهم عملی نمی شود مگر این که ذهن ما به عنوان معلم دانشگاه درگیر موضوع باشد.
وی، با بیان این مطلب که اگر قرار است مدیریت بحران به عنوان دغدغه ذهنی نهادینه شود باید آموزش از دوران قبل از تحصیل جامعه آغاز شود که بحران می تواند جامعه را درگیر کند، تصریح کرد: حرکت های اخیر که بخشی از آن به اجبار بوده مانند زلزله بم که ۴۰ هزار کشته داشت و تبعات معلولیت و مجروحیت هم داشت، این اتفاق حداقل ذهن ها را به سمتی برد که باید فکری کنیم تا در بحران های بعدی صدمات کمتری را شاهد باشیم.
دکتر مکارم، با اشاره به این که نخستین علت مخاطرات بحران خیز ما زلزله است و نمی‌توان جلوی زلزله را گرفت، خاطرنشان کرد: بهترین کار در مواجه با بحران ها پیشگیری است برای پیشگیری باید آموزش از اقشار تحصیلکرده جامعه از سطوح آموزشی در سنین قبل از دبستان آغاز شود و مدیریت بحران دغدغه ذهنی باشد و ارزشمند است که در این زمینه چند واحد درسی داشته باشیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، عنوان داشت: بخشی از بحران قهری و غیرقابل پیش بینی است اما زیرساخت ها را می توانیم درست کنیم اگر ۳ درصد هزینه را در مقاوم سازی ساختمان صرف کنیم جان انسان ها را نجات می دهیم، لزوم توجه نهادها در زمینه مقاوم سازی ساختمان که ممکن است با یک حرکت ویران شود و افراد متعدد با توانمندی های مختلف را از دست دهیم از ضروریات مهم امروز در مواجه با بحران ها است که مسئولان مربوطه باید احساس مسئولیت بیشتری کنند.
وی، با اشاره بر لزوم اهمیت استفاده از دستاوردهای برنامه های آموزشی، اظهار داشت: مهم است در این شرایط اطلاعاتی که در مدیریت بحران کسب می کنیم را به جامعه منتقل کنیم، والا این سمینارها و کارگاه ها نتیجه ای ندارد هدف این است که این موج فرهنگی به جامعه از طریق قشر تحصیل کرده منتقل شود.
دکتر مکاره، به خسارت های ناشی ازسیل اخیر در کشور، اشاره کرد و افزود: وقوع این اتفاقات به این دلیل بود که ما فقط حرف زدیم و اقدام لازم را انجام ندادیم و یا در بهترین حالت بخشی از آن را عمل کردیم اگر بخواهیم این سمینارها تاثیر خود را بگذارد هر کس با مسئولیتی که دارد این اطلاعات را به مجموعه خود منتقل کند.
گفتنی است؛ مرحله دوم سمینار مدیریت سلامت در بلایای دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، معاونان درمان، بهداشت دانشگاه، مسئول eoc و مدیر فوریت های پزشکی دانشگاه های قطب هشت کشور شامل زاهدان، ایرانشهر، بم، سیرجان، رفسنجان، کرمان مدیر شبکه و مسئول eoc هفت شهرستان جنوبی رودبار، عنبراباد، کهنوج، منوجان، قلعه گنج، فاریاب، جیرفت،مدیر فوریت های پزشکی جیرفت، روسای بیمارستان و دبیر کمیته بحران بیمارستان های هفت شهرستان حوزه دانشگاه روسای دانشکده ها در مجموعه آرمین دلفارد به مدت ۲ روز برگزار می شود.

پایان پیام/586

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022