روند شوری منابع آب زیرزمینی مازندران رو به افزایش است


روند شوری منابع آب زیرزمینی مازندران رو به افزایش است

ساری- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران اعلام کرد که بر اساس سنجش و پایش به عمل آمده از سوی شبکه‌های مطالعاتی ، روند شوری منابع آب زیرزمینی استان رو به افزایش است.

براساس آمار، نزولات آسمانی در مازندران سالانه ۱۵ میلیارد مترمکعب است که هشت میلیارد مترمکعب آن تبخیر شده و هدر می رود و ۶ میلیارد و ۸۵۰ میلیون مترمکعب باقی می ماند. از این میزان چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب آب های سطحی شامل رودخانه‌ها، چشمه ها و یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون متر مکعب آب های زیرزمینی است که از آب های سطحی فقط ۷۵۰ میلیون مترمکعب یعنی ۱۱ درصد آن مهار می شود.

در حال حاضر استان مازندران دارای ۲ سد بزرگ شهید رجایی ساری و البرز در سوادکوه و ۶ سد کوچک با ظرفیت ذخیره ۳۵۰ میلیون مترمکعب و ۸۰۰ قطعه آببندان در سطح ۱۷ هزار هکتار با ظرفیت ذخیره ۳۷۰ میلیون متر مکعب است که نقش مهار آب سطحی استان را دارند.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی آب منطقه ای مازندرانف محمدابراهیم یخکشی در جلسه شورای حفاظت منابع آب استان افزود: برای مدیریت منابع آب و انجام تولید پایدار به روش های مناسب برای مدیریت مصرف آب نیاز داریم.

وی اضافه کرد: منابع آب زیرزمینی استان ظرفیت توسعه را ندارد چرا که بر اساس سنجش و پایش به عمل آمده از سوی شبکه های مطالعاتی ما روند شوری منابع آب زیرزمینی رو به افزایش است.

یخکشی گفت: از طرفی تقاضاهای زیادی برای استفاده از آب زیرزمینی برای پرورش ماهی وجود دارد که برای حفظ منابع آب زیرزمینی و همچنین پاسخگویی به نیاز متقاضیان نیازمند افزایش بهره وری آب و اتخاذ روش های مناسب هستیم.

رئیس کمیته آبیاری و زهکشی استان مازندران نیز دراین جلسه با اشاره به پارامترهای موثر بر رشد و سلامت ماهی گفت: پارامترهای مربوط به آب نقش مؤثری در افزایش راندمان محصول (تولید ماهی) دارند.

محسن مسعودیان با بیان اینکه منابع تأمین آب برای پرورش ماهی در استان از ۲ منبع آب زیرزمینی و سطحی استفاده می شود ،گفت:عمده تراکم مزارع پرورش ماهی در بخش مرکزی است و شرق استان به دلیل محدودیت منابع آب سطحی و زیرزمینی این مزارع کمتر دیده می شود.

مسعودیان به کارگیری روش بازچرخانی آب را موجب افزایش بهره‌وری آب و افزایش تولید برشمرد و افزود: با به کارگیری روش های اصولی می‌توان ۹۰ درصد آب مصرفی را مجدداً به چرخه تولید بازگرداند.

وی میزان راندمان تولید و مصرف آب را در مزارع پرورش ماهی در مقایسه با استانداردهای جهانی را ناکافی برشمرد و افزود: باید سیستم های تصفیه از جمله بیوفیلترها گندزذایی، هوادهی و درام فیلترها در مزارع پرورش ماهی توسعه و نیروهای انسانی این مزارع نیز آموزش کافی ببینند.

محمد محمدزاده مدیرکل شیلات استان مازندران نیز در این جلسه با تاکید بر ضرورت افزایش بهره وری آب مزارع پرورش ماهی گفت: این استان بالاترین ضریب مکانیزاسیون در مقایسه با کشور که رقم آن ۱.۴ است را داراست و در تلاش هستیم این مهم در مزارع پرورش ماهی استان که رقم ۱.۷ است را ارتقا دهیم .

وی افزود: از حدود ٣۵٠ مزرعه پرورش ماهی در استان ٢۶۴مورد آن در دشت واقع شده که این مزارع از آب زیرزمینی استفاده می کنند و ٩۵ درصد این مزارع به سیستم بازچرخانی آب مجهز هستند.

طبق آمار شیلات ،تولید انواع آبزیان در حوزه صید و پرورش مازندران در سال ۱۳۵۷ فقط حدود ۲هزار و ۵۰۰تن بود اما این رقم امسال با ۴۰برابر رشد به ۹۵هزار تن رسیده است.

مدیرکل دفتر فنی و امور عمرانی استانداری مازندران نیز با اشاره به ضرورت صیانت از منابع آبی گفت: نباید ترسالی های امسال موجب فراموشی مشکلات ما در زمینه خشکسالی و کم آبی سال های قبل شود و نسبت به منابع آب بی توجهی صورت گیرد.

احمد توکلی بر مدیریت یکپارچه منابع آب تأکید و تصریح کرد بخشی نگری در سال های گذشته ما را دچار مشکلاتی کرد که امروز برون رفت از آن تلاش مضاعفی را طلب می کند،لذا برای مدیریت منابع آب باید نگاه جامع داشت و از دانش کافی برخوردار باشیم.

مدیرکل دفتر فنی و امور عمرانی استانداری مازندران تعدد چاه و برداشت های مجاز و غیرمجاز در دشت های استان را نگران کننده خواند و گفت: نباید بیش از ظرفیت آبخوان ها بهره برداری صورت گیرد که این امر خسارات جبران ناپذیری را به سرمایه ملی وارد می کند و از سویی امکان توسعه پایدار را نیز به چالش می کشاند.

وی با اشاره به ضرورت اطلاع رسانی به مردم در زمینه منابع آب به ویژه محدودیت آب زیرزمینی تأکید کرد نباید به بهانه تولید، محیط زیست مان را به خطر بیندازیم و مجوزهای غیرضرور و غیراقتصادی صادر کنیم و منابع آب خود را از بین ببریم.

مازندران دارای ۴۶۰ هزار هکتار زمین زراعی و باغی است و سالانه بیش از هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می کند (حدود یک میلیون تن برنج سفید، ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تن مرکبات، ۱۸۰ هزار تن گوشت سفید، ۸۵ هزار تن انواع آبزیان، ۹۰ درصد کیوی، کشور، انواع گل و گیاه، گندم، علوفه و، کلزا) که ۱۰ درصد ارزش افزوده محصولات کشاورزی کشور را شامل می شود نقش ملی در امنیت غذایی دارد.

۶۹۹۰/۱۶۵۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول