ادای احترام مدیرکل ارشاد خراسان رضوی به شاعران درگذشته خراسانی


ادای احترام مدیرکل ارشاد خراسان رضوی به شاعران درگذشته خراسانی

مشهد- ایرنا- همزمان با سالروز بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و جمعی از شاعران مشهد با حضور در مقبره الشعرای این شهر و نثار گل به مقام شعرای مدفون در این مکان ادای احترام کردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی روز چهارشنبه در مراسمی که ظهر امروز به منظور پاسداشت شاعران آیینی این استان در هتل فرهنگ و هنر مشهد برگزار شد گفت: شاعران خراسان کم نبودند و مایه افتخار و هویت و میراث فرهنگی و ادبی این دیار هستند.

جعفر مروارید افزود: طبع لطیف ایرانی در شعر آیینی و مناسکی متبلور شده و در بستر معارف اسلامی به ویژه در کنار مضجع شریف ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع) به ثمر نشسته است.

وی اضافه کرد: واقعه عاشورا یک منبع سرشار الهام بخش برای شعر، حکمت و نگاه ظریف و حکیمانه شاعران است و امام حسین (ع) مظهر تجلی صفات الهی، عشق و حکمت در زمین به شمار می رفتند و قیامشان برای اصلاح وضعیت و امور امت اسلام بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: همان طور که اصلاحگری در سرشت قیام امام حسین (ع) بوده است در شعر آیینی شاعران خراسانی نیز اصلاحگری یک عنصر دائمی بوده است.

مروارید افزود: شاعرانِ جامعه خموده، خاموش بودند اما جامعه ای که در آن شعرا زبان شعر خود را در راه نقد، طنز و اصلاح اجتماعی به کار ببرند جامعه عاشورایی و پیرو امام حسین (ع) است که این فضا به خوبی در خراسان نمود یافته است و این منطقه را به خطه پیرو اهل بیت(ع) تبدیل کرده است.

وی نقش شعر و ادب در طول تاریخ را انکارناپذیر ذکر و بیان کرد: شاعران کاری را می توانستند انجام دهند که فیلسوفان و حکیمان از انجام آن ناتوان بودند و آن هم زبان زیبایی شناسانه، تلمیح و بیان غیر مستقیم بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در عرصه فرهنگ عمومیِ زمانه کنونی و انتقال ارزشهای اسلامی – ایرانی از نسل گذشته به نسل معاصر باز هم شعر و ادبیات نقشی ایفا کرده است که با هیچ ابزار و رسانه دیگری قابل انجام نیست.

مروارید افزود: اگر بخواهیم بیانیه گام دوم انقلاب به یک گفتمان غالب در عرصه فرهنگی و اجتماعی تبدیل شود و برای حرکتهای جدید جامعه معاصر انگیزه فراهم کند این اصحاب فرهنگ و هنر هستند که طلایه داران و سیاستگزاران و تبیین کنندگان این نکات اصلاحی خواهند بود.

وی ادامه داد: پنج نفر از شاعران برجسته آیینی یعنی مرحومان ذبیح الله صاحبکار،احمد کمال پور، محمد قهرمان، غلامرضا قدسی و علی باقرزاده به نوعی یاران خراسانی رهبر معظم انقلاب بودند که همه آنان در این مقبره به خاک سپرده شده اند.

مروارید افزود: این افراد، دوستان شعری رهبر معظم انقلاب از قبل از انقلاب اسلامی بودند و حتی رهبری در مصرعی دلبستگی خود را به این یاران خراسانی خویش بیان کرده اند و نیز برای فوت هر کدام از این استادان پیام تسلیت ارسال کردند.

مقبره الشعرای مشهد در ورودی باغ آرامگاه حکیم ابولقاسم فردوسی قرار دارد و تاکنون تعدادی از شاعران صاحب نام خراسانی از پنج شاعر یاد شده، گلچین معانی، عماد خراسانی و غلامرضا شکوهی در آن به خاک سپرده شده اند.

در این مراسم از ۱۲ شاعر آیینی خراسان رضوی تجلیل و از پوستر جشنواره داستان کوتاه زام که در تربت جام برگزار می شود هم رونمایی شد.

۷۴۸۹/۱۹۲۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نیت کنید و فال حافظ 9 فروردین را بخوانید + فیلم