دود آتش جنگل های اندونزی در چشمان مردم مالزی و سنگاپور


دود آتش جنگل های اندونزی در چشمان مردم مالزی و سنگاپور

تهران- ایرنا- رئیس جمهوری اندونزی باتوجه به اینکه آتش سوزی گسترده در جنگل های هم مرز این کشوردر جزیره سوماترا و بورنئو با سنگاپور و مالزی پس از هفته ها همچنان ادامه دارد، دستور داد تا امکانات و نیروهای بیشتری به این منطقه برای اطفای شعله های حریقی که سبب شده دود غلیظ آن شهرهای مرزی در مالزی و سنگاپور را نیز به تعطیلی بکشاند، فرستاده شوند.

رسانه های جنوب شرق آسیا روز چهارشنبه با اشاره به اینکه برخی مناطق جنگلی اندونزی در دو ماه اخیر درحال سوختن بوده ، گزارش دادند: جوکو ویدودو رئیس جمهوری اندونزی که به "پلاباوان درایالت رایائو" یکی از مناطق درگیر آتش سوزی سفر کرده از نزدیک مشکلات را از جمله دود غلیظ و سیاهی که کل منطقه مرزی سه کشور را دربرگرفته مورد بررسی قرارداده است.

دود آتش جنگل های اندونزی در چشمان مردم مالزی و سنگاپور

سنگاپور و مالزی که شهرهای مرز آنها با اندونزی در هفته های اخیر در توده ای از دودهای سیاه و متراکم پوشانده و مدارس و دانشگاهها و مراکز اداری آنها تعطیل شده، اعتراض رسمی خود را به کوالالامپور اعلام کرده اند. آنها خواستار اتخاذ تدابیر بیشتر اندونزی برای مقابله با آتش سوزی و رفع مشکل زیست محیطی حاصل از آن شده اند.

دود آتش جنگل های اندونزی در چشمان مردم مالزی و سنگاپور

طبق گزارش رسانه ها آتش سوزی در جزیره استوایی سوماترا و بورنئوی اندونزی همچنان ادامه دارد. تصاویر ارسالی حاکی از آن است که هزاران نفر از آتش نشان در منطقه از خاموش کردن شعله های آتش تاکنون ناکام مانده و دود غلیظ ناشی ازآن هزاران کیلومتر از آسمان منطقه و شهرهای مرزی در منطقه را فرا گرفته است.

مقام های اندونزیایی علت این حادثه را ایجاد آتش سوزی عمدی و غیرقانونی در این مناطق جنگلی توسط سودجویان اعلام کردند. طبق این گزراش آنها قصد داشتند اثری از قطع درختان دراین منطقه برجای نماند.

دود آتش جنگل های اندونزی در چشمان مردم مالزی و سنگاپور

این درحالی است که برخی از رسانه ها نیز گزارش داده اند که آتش سوزی توسط کشاورزان انجام شده زیرا کشاورزان بومی به قصد شروع کاشت جدید و اختصاص زمین های بیشتر به زراعت، درخت‌ها را آتش می‌زنند. این آتش سوزی همزمان با حریق گسترده جنگل های آمازون رخ داده ودر گزارش‌هایی تاکید شده که که دلیل آتش‌سوزی در جنگل‌های آمازون در جنوب آمریکا نیز همین موضوع بوده است.

طبق گزارش های رسانه ای ، این حریق ۳۲۸ هزار هکتار جنگل در اندونزی را در شعله های آتش فرو برده است. در پی این حادثه در جزیره بورنئو حدود ۴۰۰ مدرسه به دلیل دود غلیظ ناشی از حریق تعطیل شدند. در شهرهای همجوار مالزی با این بخش از اندونزی نیز مدارس تعطیل شده است.

دود آتش جنگل های اندونزی در چشمان مردم مالزی و سنگاپور

"ددی پراستیو" سخنگوی پلیس اندونزی به رسانه های این کشور گفت که تاکنون 185 نفر به اتهام دست داشتن در بروز آتش سوزی جنگلی در اندونزی بازداشت شده اند. علاوه براین تحقیقات در مورد آتش سوزی که هنوز هم در 6 ایالت این کشور به پیش می رود، ادامه دارد. جمعیت این ایالت ها بیش از 230 میلیون نفر برآورد شده است.

به گفته وی بر اساس قوانین محافظت از جنگل ها دراین کشور، برای متهمان دستگیر شده حکم 10 سال زندان از دادگاه درخواست خواهد شد.

برخی رسانه های گزارش دادند که حریق جنگلی در اندونزی در برخی ایالت های این کشور در دو ماه گذشته تداوم داشته است.

این آتش سوزی در اندونزی با عبور میزان آلودگی هوا از مرز خطرناک، وضعیت بحرانی را در منطقه ایجاد کرده است. در جنوب مالزی سبب شد و سنگاپوراعلام وضعیت اضطراری شده و بسیاری از فعالیت ها نیز در هوای باز دراین مناطق ممنوع اعلام شده است.

دود آتش جنگل های اندونزی در چشمان مردم مالزی و سنگاپور

آلودگی هوا در چنین فصلی در میان سه کشور پدیده جدیدی نیست، اما طبق گزارش های منتشره گستردگی میزان آلودگی کنونی در ۱۶ سال اخیر دراین منطقه کم سابقه بوده است.

مقام های محلی اندونزی همچنین اعلام کردند که حریق گسترده آثار مخرب گسترده ای بر حیات وحش و زیست بوم منطقه برجای گذاشته به گونه ای که بسیاری از حیوانات از دود سمی ناشی از حریق تلف شده اند.

دود آتش جنگل های اندونزی در چشمان مردم مالزی و سنگاپور

دولت جوکوی پیشتر اعلام کرد که متعهد است که تمام تلاش خود را برای مهار آتش و مقابله با عوامل ایجاد آن به کار یگرد و علاوه بر نیروی انسانی مورد نیاز ،هواپیماهای حامل مخازن بزرگ آب را به این مناطق اعزام کرده است.

براساس گزارش های رسانه ای تاکنون بیش از 50 هزار هکتار از مناطق جنگلی در جزیره بورنئو سوخته و جوکوی رئیس جمهوری این کشور دستور داده که 5 هزار و 600 نفر نیروی نظامی دیگر به منطقه اعزام شوند تا فعالیت ها به همراه قریب به 10 هزار آتش نشان و نیروهای داوطلب حاضر در منطقه برای مهار آتش افزایش یابد. 52 فروند هلی کوپتر و هواپیما نیز تاکنون میلیون ها لیتر آب را بر روی شعله های این حریق فروریخته اند اما شعله های آتش همچنان زبانه می کشد.

حریق جنگلی کنونی بدترین حادثه پس از آتش سوزی 2015 اندونزی شناخته شده است. در آتش سوزی چهار سال گذشته 2.6 میلیون هکتار جنگل و مزرعه دراین کشور جنوب شرق آسیا سوخت و دود ناشی از آن تا ماهها در سراسر اندونزی ، سنگاپور ، جنوب تایلند و مالزی آلودگی هوای گسترده ای را دامن زد. برآورد بانک جهانی حاکی است که این آتش سوزی برای اندونزی 16 میلیارد دلار هزینه داشته است . نتایج مطالعه دانشگاههای هاروارد و کلمبیا نیز نشان داد که آثار سوء ناشی از آن 100 هزار تلفات انسانی را به روش های مختلف برجای گذاشت.

گزارش های رسانه ای دیگری نیز حاکی است علاوه بر جنوب شرق آسیا ، در شرق استرالیا نیز مقام های محلی هفته هاست که هشدار آتش را صادر کرده اند و مزارع زیادی در این منطقه ازاسترالیا در ماههای اخیر همواره با آتش سوزی های گسترده روبه رو بوده است. برخی خبرگزاری ها روز گذشته گزارش دادند دو ایالت کویینزلند و نیوساوث‌ولز در شرق استرالیا با بیش از ۱۳۰ حریق روبه شده اند.

دود آتش جنگل های اندونزی در چشمان مردم مالزی و سنگاپور

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل فوق العاده خاص پریناز ایزدیار برای عید+ عکس