تاثیر میکروبیوم روده بر تولید سروتونین و سطح قندخون


تاثیر میکروبیوم روده بر تولید سروتونین و سطح قندخون

تهران- ایرنا- نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که باکتری روده با ترغیب تولید سروتونین روده بطور مستقیم بر سطح قند خون تاثیر دارد.

به گزارش پایگاه اینترنتی نیواطلس، این مطالعه که توسط محققان استرالیایی و کانادایی انجام شد در واقع نقش جدیدی به نقش‌های میکروبیوم‌های روده در سوخت و ساز بدن انسان می‌افزاید.

سروتونین به عنوان انتقال دهنده عصبی شناخته می‌شود که بر احساس شادی تأثیر دارد و خلق و خو را تنظیم می‌کند. اما این مولکول در واقع تأثیرات خارق‌العاده‌ای در کل بدن دارد. در حقیقت بیش از ۹۰ درصد سروتونین تولید شده توسط بدن انسان در روده قرار دارد. دانشمندان اکنون تنها سرگرم فراگیری نقش‌هایی هستند که ترشحات سروتونین روده در تنظیم همه چیز از حرکات دستگاه گوارش گرفته، تا متابولیسم کلی بدن انسان ایفا می‌کنند.

از آنجا که سروتونین نمی‌تواند از سد خونی مغزی عبور کند، تصور نمی‌شود که این ترشحات روده مستقیماً روی مغز انسان تأثیر بگذارند. در عوض، به نظر می‌رسد سطح سروتونین روده و خون نقش مهمی در کل پروفایل متابولیک بدن انسان ایفاء می‌کند. به عنوان مثال در افراد چاق نسبت به افرادی که وزن طبیعی دارند، سطح سروتونین در حال گردش بیشتری مشاهده می‌شود که این موضوع نشان می‌دهد این مولکول بر تنظیم وزن بدن تأثیر دارد.

محققان در این مطالعه جدید ارتباط میان میکروبیوم روده، سنتز سروتونین و سطح قند خون را بررسی کردند. فرضیه این بود که باکتری روده می‌تواند عاملی در تنظیم تولید سروتونین روده و متعاقبا متابولیسم گلوکز باشد.

این تحقیق با استفاده از هر دو الگوی حیوانی ژنتیکی و دارو شناختی نشان داد که اختلالات میکروبیوم روده باعث ایجاد اختلال در سنتز سروتونین روده می‌شود که این عوامل با کنترل گلوکز ارتباط دارند. بنابراین در اصل، هرچه سطح سروتونین روده و خون بیشتر باشد، کنترل گلوکز بدن بدتر می‌شود.

دیمین کیتینگ از دانشگاه فلیندرز استرالیا و نویسنده مسئول این مطالعه جدید، می‌گوید: در این مطالعه متوجه شدیم که میکروبیوم با سیگنال دادن به سلول‌هایی که در روده سروتونین تولید می‌کنند، متابولیسم ما را بدتر می‌کند." آن‌ها سطح سروتونین را بالا می‌برند که قبلاً نشان دادیم این سطح در انسان‌های چاق افزایش دارد و این افزایش سروتونین خون باعث بروز مشکلات متابولیکی قابل توجهی می‌شود. "
این تحقیق در مجله PNAS منتشر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا