تحریم‌ در گردشگری ایران و اتریش اثر نداشته/ فاضلاب و زباله‌های «دماوند» را دریابید


تحریم‌ در گردشگری ایران و اتریش اثر نداشته/ فاضلاب و زباله‌های «دماوند» را دریابید

معاون سفیر اتریش در ایران می‌گوید: تحریم ایران نمی‌تواند تبادل گردشگر و استاد را تحت تاثیر قرار دهد و اتریش در این زمنیه مشکلی ندارد.

به گزارش ایسنا، قدمت روابط دیپلماتیک ایران و اتریش به دوران صفویه می‌رسد. این کشور حدود ۱۵۰ سال پیش سفارت خود را در ایران گشود و تا به امروز روابط دیپلماتیک خود را با ایران، به شکلی متعادل حفظ کرده است. اتریش در زمان مذاکرات هسته‌ای اغلب میزبان نشست‌های ۱+ ۵ بود و بیشتر نقشی میانجی‌گر داشت و پس از خروج امریکا از برجام هم بر حفظ روابط اقتصادی با ایران تاکید کرد. از حدود سه سال پیش نیز سفارت اتریش در ایران پیگیر تعاملات گردشگری شده است. به طوری که مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری گفته: سال گذشته بیش از ۱۳ هزار اتریشی به ایران سفر کردند که با رشد همراه بوده است.

ایران و اتریش سال گذشته سمپوزیوم گردشگری کوهستان را برگزار کردند و سوم و چهارم مهر ماه انسال هم قرار است سمپوزیوم بین‌المللی گردشگری پایدار با محوریت طبیعت‌گردی را در تهران برگزار کنند.

اتریش و ۵ کشور اتحادیه اروپا، ایران را برای سفر پیشنهاد می‌کنند

الکساندر ریگر ـ معاون فرهنگی سفارت اتریش در ایران و رییس انجمن فرهنگی اتریش در تهران ـ به بهانه برگزاری این رویداد در نشستی با دانشگاه علم و فرهنگ که شریک اتریش در برپایی این سمپوزیوم است، با اعتقاد بر این‌که تحریم‌ها در تبادل گردشگر و استاد بین دو کشور اثری ندارد و یا دست‌کم اتریش مشکلی با این قضیه نداشته است، به اقداماتی که این کشور برای توسعه همکاری‌های گردشگری با ایران آغاز کرده است، اشاره کرد و بدون انی‌که به جزئیات اشاره کند، افزود: به تازگی با مسؤولانی از پنج کشور دیگر اتحادیه اروپا از مناطق طبیعی ایران بازدید کردیم؛ چراکه قصد داریم با فرهنگ و مردم بخش‌های مختلف ایران آشنا شویم و آن را به دیگران هم معرفی کنیم.

او با بیان این‌که روابط بین دو کشور تنها از طریق سفارتخانه‌ها و دیپلمات‌ها اتفاق نمی‌افتد، گفت: این روابط می‌تواند از طریق گردشگران، تبادل دانشجو و اساتید محقق شود. چنانکه سال گذشته شاهد عقد قرارداد همکاری بین فدراسیون کوهنوردی ایران و «نیچرفرند» اتریش که یکی از باسابقه‌ترین باشگاه‌های کوهنوردی است، بودیم که در پی آن برنامه‌های آموزشی توسط اساتید کوهنوردی اتریش در ایران برگزار شد.

معاون فرهنگی سفارت اتریش افزود: همکاری‌های راهبردی ایران و اتریش در راستای تشکیل کارگروه‌های مشترک نیز ادامه خواهد داشت و در سمپوزیوم پیش‌رو اساتیدی از اتریش برای حضور در دو کارگروه آب، محیط زیست و گردشگری به ایران سفر خواهند کرد.

به فاضلاب و زباله‌های «دماوند» بی‌توجهی می‌شود

ریگر سپس با اشاره به تجربه و علاقه اتریشی‌ها به طبیعت و کوهستان درباره وضعیت کنونی قله دماوند، ‌ اظهار کرد: دماوند به عنوان نماد کوهستان‌های ایران برای ما بسیار مهم است. بیشتر کوه‌های ایران از نظر تکنیکی، صعودی آسان دارند و این نقطه مثبتی در جذب گردشگر است. دماوند به لحاظ امکانات طبیعی، آمادگی جذب گردشگر را دارد اما شاهد مشکلاتی در حوزه گردشگری پایدار و بی‌توجه به محیط زیست در این منطقه هستیم.

او تاکید کرد: زیرساخت‌های گردشگری مرتبط با محیط زیست باید در دماوند مورد توجه قرار گیرد و استانداردها بر اساس استانداردهای جهانی تعریف شود. اگر ایران قصد دارد دماوند را به عنوان میراث جهانی در یونسکو ثبت کند، هدف بسیار خوبی است اما باید در حوزه حفظ استانداردهای محیط زیست و گردشگری پایدار نیز تلاش‌هایی انجام دهد و برای رسیدن به این هدف همسو با استانداردهای جهانی پیش برود.

معاون فرهنگی سفارت اتریش ادامه داد: درباره انواع اقامتگاه‌هایی که در اطراف دماوند لازم است، بهتر است متخصصان پاسخگو باشند اما به عنوان یک گردشگر معتقدم بازیافت فاضلاب و نوع دفع زباله در دماوند باید مورد توجه قرار گیرد تا به سطح استاندارد بین‌المللی نزدیکتر شویم. با این وجود سرویس‌دهی به گردشگران و همراهی آن‌ها و نوع پذیرایی بسیار خوب است.

نمی‌خواهیم ایران به سرنوشت ۴۰ سال پیش اتریش دچار شود

مدیر انجمن فرهنگی اتریش در تهران در بخش دیگر این نشست درباره هدف سفارت اتریش از برگزاری سمپوزیوم مشترک با دانشگاه علم و فرهنگ توضیح داد: سال گذشته پس از برگزاری سمپوزیوم گردشگری کوهستان اتفاقات مثبتی رخ داد. در نخستین سمپوزیوم با همکاری یکی از بزرگترین باشگاه‌های کوهنوردی و دانشگاه‌های متخصص گردشگری اتریش توانستیم به صورت محدود به حوزه گردشگری وارد شویم. از سوی دیگر باتوجه به تجربه و تشابه اتریش و ایران در حوزه گردشگری و طبیعت‌گردی در جلساتی با مسؤولان دانشگاه علم و فرهنگ به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم در این حوزه کارهای بیشتری انجام دهیم.

تحریم‌ در گردشگری ایران و اتریش اثر نداشته/ فاضلاب و زباله‌های «دماوند» را دریابید

وی با تاکید بر این‌که تبادل تجربه با ایران در بخش محیط زیست برای اتریش حائز اهمیت است، ‌افزود: اتریش در حوزه گردشگری طبیعت و به‌ویژه گردشگری زمستانی اشتباه‌هایی مرتکب شده است، ما با گردشگرانی مواجه بودیم که آسیب‌های جدی زیست‌محیطی و فرهنگی به طبیعت وارد کردند؛ ۴۰ سال پیش منابع آبی مناطق کوهستانی اتریش به قدری آلوده شد که نه تنها قابل شرب نبود، بلکه قابل شناکردن هم نبود. ما توانستیم اقداماتی در حوزه محیط زیست از طریق کنترل و نظارت روی ارتقای سطح کیفی گردشگری در این مناطق انجام دهیم. از این رو، سعی داریم در قالب این سمپوزیوم تجربیات را به دوستانمان در ایران انتقال دهیم و گام موثری برای ارتقای گردشگری و حفظ محیط زیست دو کشور برداریم.

در «سمپوزیوم گردشگری پایدار» چه اتفاقی می‌افتد؟

سیدسعید هاشمی ـ رییس دانشگاه علم و فرهنگ ـ هم با بیان این‌که ارتباطات و تعاملات بین‌المللی از اهداف اصلی و در راستای برنامه‌های توسعه‌ای این دانشگاه به شمار می‌آید، گفت: بخشی از این اهداف از طریق تعامل دانشگاه علم و فرهنگ با دانشگاه‌های سایر کشورها همچون اتریش، فرانسه و مالزی شکل گرفته است.

او با اعتقاد بر این‌که «سمپوزیوم گردشگری پایدار» فرصت مناسبی برای ایران و اتریش در راستای تبادل تجربیات در حوزه گردشگری خواهد بود، گفت: گردشگری پایدار با محوریت طبیعت‌گردی باعث سودمندی جوامع محلی و نهایتا موجب تقویت خرده فرهنگ‌ها خواهد شد. این رویداد در حوزه اشتغال‌زایی و آموزش ثمرات خوبی به همراه خواهد داشت. همچنین اقداماتی برای حفاظت از محیط زیست و میراث فرهنگی و طبیعی کشور صورت خواهد گرفت.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ، برگزاری نمایشگاهی پیرامون صنایع مرتبط با گردشگری با ارائه دستاوردها و محصولات مرتبط و نمایشگاه جشنواره دانشجویی با همکاری سازمان دانشجویان وزارت علوم را از بخش‌های جنبی سمپوزیوم اعلام کرد.

منوچهر جهانیان ـ دبیر علمی سمپوزیوم بین المللی گردشگری پایدار ـ نیز توضیحاتی درباره کارگاه‌های تخصصی که همزمان با سمپوزیوم بین‌المللی گردشگری پایدار با محوریت طبیعت‌گردی برگزار می‌شود، ارائه کرد و افزود: کارگاه «توسعه محصولات اکوتوریستی، ملزومات کیفیت در اکوتوریسم» با هدف معرفی جاذبه‌های اکوتوریسم ایران به عنوان فرصتی برای حضور ایران در بازارهای اروپا و همچنین تبادل تجربیات با ایران از طریق پیشنهادات برای موفقیت اکوتوریسم در آلپ و قفقاز توسط پروفسور کریستسان باوگارتنر برپا خواهد شد. کارگاه «پارک‌های ملی، پارک‌های طبیعت، پناهگاه‌های حیات وحش با هدف آگاه‌سازی زیست محیطی در مناطق کوهنوردی و توسعه زیرساخت‌های مسیرهای کوهنوردان» توسط دکتر ورونیکا گرونشاچنر- برگر ارائه می‌شود. کارگاه «اصول اخلاقی در اکوتوریسم، طبیعت‌گرایی و کدهای اخلاق جهانی با رویکرد معنویت» توسط دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو برگزار می‌شود. کارگاه «طراحی و مدلسازی مسیرهای کوهنوردی و اهمیت کوهنوردی پارک «ماریازل» برای گردشگری و برنامه‌های آموزشی ورزش‌های کوهستانی در اتریش» را تیمو موزر و ارنست سیلوستر دالینگ برگزار می‌کنند و کارگاه «نقش و جایگاه جوامع میزبان و محلی در حفاظت و صیانت از اکوتوریسم و طبیعت گرایی» توسط دکتر محمدتقی رهنمایی برپا خواهد شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | متلک یک دختر بچه به حامد آهنگی؛ مردم از خنده منفجر شدند