2000 تُن بذر گندم در مهاباد آماده توزیع شد


2000 تُن بذر گندم در مهاباد آماده توزیع شد

مهاباد- ایرنا- رییس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مهاباد گفت: 2 هزار تُن بذر گندم اصلاح‌شده برای کشت پاییزه در این شهرستان آماده توزیع شده‌است.

جعفر علیزاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: جهاد کشاورزی این شهرستان برای افزایش بهره‌وری مزارع و تولید محصول با کیفیت هر سال بذرهای اصلاح شده «مادری» و «گواهی‌شده» را در بین کشاورزان توزیع می‌کند که امسال نیز در همین راستا بیش از ۲ هزار تُن بذر آماده شده‌است.

وی با اشاره به آغاز توزیع بذر قبل از شروع کشت پاییزه اظهار داشت: تاکنون ۳۰۰ تُن بذر مادری اصلاح‌شده و بیش از ۷۰۰ تُن کودشیمیایی ویژه کشت پاییزه در بین کشاورزان این شهرستان توزیع شده که توزیع آن تا پایان فصل کاشت در مراکز خدمات کشاورزی تداوم خواهد داشت.

وی در خصوص ارقام بذر گندم اصلاح‌شده نیز گفت: برای اراضی آبی استفاده از ارقام گندم «میهن» و «پیشگام» و برای مزارع دیم ارقام «باران»، «آذر۲»، «سرداری» و «اوحدی» که عملکرد مطلوب و سازگاری خوبی با شرایط آب و هوایی این منطقه دارند، مشخص شده‌است.

وی از گندمکاران خواست برای افزایش بازده مزارع، در کشت پاییزه از بذر بودجاری و ضدعفونی شده و ارقام پیشنهادی جهادکشاورزی استفاده کنند و کشت پاییزه را با استفاده از ردیف‌کار و به صورت مکانیزه انجام دهند.

«علیزاده» اضافه کرد: در سال زراعی جاری (۱۳۹۸- ۱۳۹۷)، ۴۸ هزار هکتار از مزارع دیم و آبی این شهرستان به کشت گندم پاییزه اختصاص یافت که ۴۴ هزار هکتار از این مقدار به صورت دیم و چهار هزار هکتار نیز به صورت آبی کشت شده‌است.

کشت پاییزه گندم در مهاباد هر سال از مهرماه آغاز و تا آخر آبان تداوم دارد، اما برخی از کشاورزان که منبع آبی مناسبی دارند، کشت پاییزه را قبل از شروع فصل بارش‌ها انجام داده و مزارع خود را با آبیاری سبز می‌کنند.

مزارع گندم که قبل از شروع فصل سرما و با بارندگی پاییزه سبز شوند، بهتر می‌توانند سرمای زمستان را تحمل کنند و روند رشد این مزارع در فصل بهار شتاب بیشتری دارد و عمکلرد بهتری نیز خواهند داشت.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی و ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان واقع شده و دارای بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی و باغی است.

۳۰۲۰/۶۱۸۵/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل عاشقانه گوگوش با جذابترین شوهرش + عکس ها ، بیوگرافی گوگوش و 4 شوهر رسمی اش