وعده‌های بی سرانجام بین المللی در فدراسیون بسکتبال


وعده‌های بی سرانجام بین المللی در فدراسیون بسکتبال

رئیس فدراسیون بسکتبال تا به حال وعده‌هایی برای کسب کرسی‌های بین المللی داده است که هیچ کدام عملی نشد

وعده‌های بی سرانجام بین المللی در فدراسیون بسکتبالبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ رامین طباطبایی رئیس فدراسیون بسکتبال در مجمع سالیانه فدراسیون در ۲۷ مرداد امسال،​ آمادگی خود را برای حضور در انتخابات دبیرکلی غرب آسیا اعلام کرد؛ اما این انتخابات در حاشیه جام جهانی بسکتبال بدون نامزدی طباطبایی برگزار شد.

طباطبایی پیش از این اردیبهشت امسال در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌ها وعده حضور در انتخابات فیبا آسیا را داده بود و در زمان برگزاری انتخابات آسیا حتی کاندیدا نشد.

وی همچنین تاکید کرده بود که به علت هشت سال ریاست ایران در غرب آسیا،​ هاگوپ خاجیریان دبیرکل بسکتبال آسیا به او پیشنهاد داده است در انتخابات منطقه شرکت نکند و به عنوان کارشناس خبره در هیئت رئیسه بسکتبال آسیا معرفی شود.

این وعده هم بی نتیجه بود و در حالی که انتظار می‌رفت طباطبایی طبق وعده خاجیریان در حاشیه جام جهانی به عنوان کارشناس خبره آسیا معرفی شود، خبری از معرفی کارشناس خبره نبود. طباطبایی در واکنش به این موضوع می‌گوید:​ هنوز تکلیف کارشناس خبره در آسیا مشخص نشده است. من تا جای ممکن برای این موضوع رایزنی کردم.

چرا طباطبایی از فرصت دوباره غرب آسیا استفاده نکرد؟

انتخابات اصلی بسکتبال غرب آسیا در ماه‌های آخر سال ۱۳۹۷ برگزار شده بود؛ اما نحوه برگزاری مسابقات باشگاه‌های غرب آسیا، اختلافاتی را در این منطقه به وجود آورد. در ماه‌های گذشته هم دخالت مستقیم فیبا آسیا در امور این منطقه و اجبار برای انتقال دفتر غرب آسیا به مقر فیبا آسیا باعث شد جان تابت دبیرکل غرب آسیا از سمت خود استعفا دهد. برخی اعضا دیگر غرب آسیا از جمله رامین طباطبایی از ایران هم از حضور در کنفدراسیون غرب آسیا انصراف دادند تا این کنفدراسیون از اکثریت افتاده و نیاز به انتخابات دوباره برای همه ارکان باشد.

در این میان جلسه فوق العاده‌ای به صورت غیرقانونی حدود یک ماه قبل برگزار شد، جلسه‌ای که طبق قانون باید یک ماه زودتر به اطلاع اعضا می‌رسید؛ اما در فاصله‌ای کمتر از یک هفته اطلاع رسانی شد و فقط نماینده عراق به شدت نسبت به این موضوع اعتراض کرد. در این جلسه رامین طباطبایی از ایران حضور نداشت؛ اما به همراه اعضای مستعفی دیگر، استعفای خود را پس گرفتند تا فقط نیاز به برگزاری انتخابات دبیرکلی غرب آسیا باشد.

انتخابات جدید غرب آسیا پیش از شروع جام جهانی در چین برگزار شد و رامین طباطبایی برخلاف قولی که در مجمع سالیانه فدراسیون داده بود، کاندیدا نشد. رقابت در این انتخابات میان رئیس فدراسیون عراق و لبنان بود و طباطبایی از ایران هم به نماینده لبنان رای داد تا دفتر غرب آسیا با رأی اکثریت همچنان در لبنان بماند.

اهمیت دبیرکلی غرب آسیا در همین استقرار دفتر منطقه در کشور ایران بود. طباطبایی در پاسخ به خبرنگار ما که چرا در انتخابات دبیرکلی غرب آسیا کاندیدا نشد؟ تاکید کرد:​​ متاسفانه به علت تحریم‌ها و مشکلاتی که برای افتتاح حساب بانکی بین المللی در ایران وجود دارد، انتقال دفتر وابا (غرب آسیا) به ایران ممکن نبود.

بهانه تحریم‌ها

دلیل مطرح شده برای شرکت نکردن در انتخابات غرب آسیا بیشتر بهانه به نظر می‌رسد. طباطبایی در حالی بحث تحریم‌ها را مطرح می‌کند که در زمان مجمع سالیانه فدراسیون حدود یک ماه قبل هم وضع تحریم‌ها به همین شکل بود و اتفاق جدیدی در این مدت رخ نداده است.

از طرفی گفته می‌شود در سال‌های ابتدایی فعالیت هاگوپ خاجیریان در بسکتبال آسیا،​ حساب‌های فیبا آسیا در کشور مالزی بود و حالا هم می‌توان حساب‌های بانکی منطقه را برای مثال در کشور خزانه دار مستقر کرد.

همچنین امکان افتتاح حساب در برخی کشور‌های دیگر منطقه برای خود مسئولان فدراسیون ایران وجود دارد و در سال‌های اخیر هم با وجود مشکلات بانکی، مقر غرب آسیای برخی رشته‌های ورزشی مثل کشتی در ایران تعیین شده بود.

بازی غرب آسیا در زمین لبنان

در حالی که اختلاف میان جان تابت و سایر لبنانی‌ها فرصت خوبی را پدید آورده بود که بعد از مدت ها، ​ مقر غرب آسیا از کشور لبنان خارج شود؛ رئیس فدراسیون عراق در مقابله با سلطه لبنانی‌ها در این منطقه تنها ماند و فقط کشور یمن در انتخابات دبیرکلی غرب آسیا به نفع عراق رای داد.

رامین طباطبایی رئیس فدراسیون ایران هم که از فرصت برای حضور در انتخابات بهره نبرد، یکی از نخستین کسانی بود که به کاندیدای لبنانی رای داد. طباطبایی در پاسخ به اینکه چرا از نماینده لبنان حمایت کرد؟ می‌گوید: به جز من رای کشور‌های فلسطین، سوریه و اردن هم با لبنان بود.

با این شرایط دست بسکتبال ایران از هر سمتی در آسیا و منطقه غرب آسیا خالی مانده و در عوض لبنانی‌ها با نگه داشتن دفتر منطقه غرب آسیا در این کشور و انتقال آن به مقر فیباآسیا سود کردند. هاگوپ خاجیریان دبیرکل بسکتبال آسیا را هم می‌توان برنده این بازی قدرت در منطقه دانست که موفق به عبور از جان تابت دبیرکل سابق غرب آسیا شد و در نهایت هم وعده‌ها به طباطبایی رئیس فدراسیون بسکتبال ایران را عملی نکرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل