قطع آب جنگل چیتگر به دلیل بدهی 120 میلیاردی شهرداری تهران به وزارت نیرو


قطع آب جنگل چیتگر به دلیل بدهی 120 میلیاردی شهرداری تهران به وزارت نیرو

شهردار منطقه 22 با اشاره به آبیاری جنگل چیتگر از طریق پساب تصفیه‌خانه منطفه گفت: در طی سال‌های گذشته مبلغ 120 میلیارد تومان به عنوان بدهی شهرداری تهران به وزارت نیرو باقیمانده است و هم اکنون سازمان آب منطقه آب رسانی را به چیتگر را ممنوع کرده است.

علی نوذرپور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره موقعیت جغرافیایی منطقه 22 شهرداری تهران اظهار کرد: منطقه 22 جدیدترین منطقه شهری تهران است که در شمال غرب تهران واقع شده‌است این منطقه از شمال به ارتفاعات البرز، از شرق به منطقه 5 شهرداری تهران، از غرب به محدوده وردآورد شمالی و از جنوب به آزادراه تهران-کرج محدود می‌شود. مساحت این منطقه حدود 6200 هکتار است که از این مساحت حدود 1300 هکتار متعلق به فضای سبز است و میانگین ارتفاع منطقه از سطح دریا 1340 است و دسترسی‌های این منطقه بزرگراه‌های حکیم، همت، آزادگان، تهران-کرج و آزادراه در دست ساخت تهران-شمال است.

نوذرپور ادامه داد: ردپای تاریخی منطقه 22 را باید در طرح جامع سال 1347 تهران دید و در این طرح آمده است که شهری جدید تحت عنوان شهر کن و لتمار در منطقه 22 همراه با شهرکهای ویژه و خاص برای برخی از صنوف و دستگاه‌ها ایجاد شود.

شهردار منطقه 22 گفت: در طرح جامع اشاره شده بود که منطقه 22 فضای مفرح اعم از کوه و دریاچه باشد، همچین گودالی در این منطقه وجود داشت که از آب داخل گودال برای کشاورزی و آبیاری باغات استفاده می‌شد که دریاچه چیتگر فعلی همان گودالی است که در آن زمان بود و در همان سال هم چیتگر توسط مدیریت شهری وقت شکل می‌گیرد و در آن سو نیز سرخه‌حصار شکل می‌گیرد و در واقع این دو مجموعه در سال 1347 شکل گرفته‌اند.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که دلیل کاشت درختان سوزنی برگ در چیتگر بر چه اساسی بوده، تصریح کرد: با توجه به اینکه کاشت درختان در آن زمان انجام شده بود قاعدتا بنده اطلاعاتی در این باره ندارم و بر اساس اسنادی که موجود است این کار توسط دولت وقت انجام شد نه شهرداری تهران.

نوذرپور افزود: اسناد حاکی از آن است مساحت چیتگر 1500 هکتار بوده که به مرور این مساحت کاهش پیدا کرد و هم اکنون مساحت چیتگر حدود 870 هکتار است و در واقع بخشی از مساحت چیتگر در گذشته در بزرگراه‌ها افتاده است و بخشی از آن نیز تخریب و برای ساخت و ساز استفاده شده است.

شهردار منطقه 22 خاطرنشان کرد: مطالعه‌ای حدود 3 سال پیش به درخواست شهرداری تهران توسط مشاورین انجام شده است و مساحت فعلی اعلام شده است و ما نیز طرح جامع جنگل چیتگر را تهیه کرده‌ایم و برای سازمان جنگل‌ها و مراتع ارسال کرده‌ایم که در صورت توافق سازمان جنگل‌ها قرار است هر اقدامی در چیتگر بر اساس طرح جامع چیتگر انجام شود.

وی درباره طرح جامع چیتگر توضیح داد: این طرح بین شهرداری و سازمان جنگل‌ها است و قرار است این طرح در کمیته فنی مورد بررسی قرار بگیرد و این طرح به عنوان سند برنامه ریزی و فعالیت‌‌های اجرایی در چیتگر شود و بر اساس اسناد موجود چیتگر پس از انقلاب به بنیاد شهید واگذار شد و دو سال این مجموعه توسط بنیاد شهید اداره می‌شد و سپس به شهرداری منطقه 5 واگذار شد و در نهایت سال 1364 و با شکل‌گیری منطقه 22، چیتگر به این منطقه واگذار شده است.

نوذرپور ادامه داد: این جنگل‌ها با مالکیت دولت برای بهره‌برداری به شهرداری واگذار شده است و همین امر مشکلاتی را به وجود آورده است و هرازگاهی سازمان جنگل‌ها شکایتی را علیه شهرداری انجام می‌دهد و ما نیز هم‌اکنون پرونده‌های متعددی را در مراجع قضایی داریم.

شهردار منطقه 22 گفت: با توجه به شرایط چیتگر که مالکیت با دولت و بهره‌برداری با شهرداری است، برای رفع مشکل بین دولت و شهرداری دو راهکار کوتاه‌مدت و بلند‌مدت وجود دارد که در راهکار کوتاه مدت می‌توان به امضای تفاهمنامه بین شهرداری و وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد که البته این تفاهمنامه تهیه شده است و طی روزهای آینده به امضا خواهد رسید و در واقع مراتعی که در تملک دولت قرار دارد و در محدوده حریم شهر قرار می‌گیرد نحوه مداخله در آن تعریف شود چرا که براساس قانونی که مربوط به جنگل‌ها و مراتع است دولت می‌تواند بهره‌برداری از اراضی جنگلی را بخش خصوصی و نهادهای دولتی و غیردولتی واگذار کند ولی باید بهره مالکانه دریافت کند.

وی افزود: در این ماجرا نیز دولت به دنبال بهره مالکانه است و اخیراً گزارش توسط سازمان آب منطقه‌ای داده ارائه شده است که مبلغ 120 میلیارد تومان بابت برخی از آبیاری چیتگر باید پرداخت شود. این رقم بابت بدهی آب در سالهای گذشته است و حدود 3 سال است که آب چیتگر قطع است و اداره آب منطقه‌ای آب چیتگر را بسته است و اعلام کرده است تا این رقم پرداخت نشود، خبری از آب نیست.

نوذرپور همچنین درباره تمهیدات صورت گرفته در منطقه 22 برای تامین آب مورد نیاز چیتگر خاطرنشان کرد: با توجه به احداث تصفیه‌خانه فاضلاب در منطقه 22 که توسط سپاه احداث شده بود بر همین اساس مذاکراتی را از مدت‌ها پیش آغاز کردیم که بر اساس آن فاضلاب‌های مجتمع‌های مسکونی در منطقه به جای اینکه در جوی‌ها رها شوند به این تصفیه خانه تحویل شود و در مقابل آبی که تصفیه می‌شود برای آبیاری چیتگر به شهرداری منطقه داده شود که این اتفاق عملیاتی شده است.

شهردار منطقه 22 درباره بدهی 120 میلیاری چیتگر به سازمان آب منطقه‌ای تصریح کرد: رقم اعلام شده مورد تایید ما نیست و در همین زمینه با وزارت نیرو در حال رایزنی هستیم تا این موضوع تعیین تکلیف شود چرا که با وجود جنگلی با این مساحت در تهران، آبی برای آبیاری وجود نداشته باشد و این اتفاق خوبی نیست، چرا که چیتگر از منابع و ثروت کشور است و مالکیت آن برای دولت است نه شهرداری و فرض کنید اگر شهرداری بهره‌بردار نبود و بهره‌برداری چیتگر به عهده وزارت جهاد کشاورزی بود آیا نباید آب مورد نیاز چیتگر به این وزارتخانه داده می‌شد؟

وی اضافه کرد: در حال حاضر با توجه به اقدامات انجام شده و استفاده از آب تصفیه شده و پساب حاصل از این تصفیه‌خانه تقریبا تا حدودی مشکل برطرف شده است و از این جهت مسئله‌ای وجود ندارد.

نوذرپور با تاکید بر مراقبت و حفاظت از چیتگر تصریح کرد:در یک سال گذشته 120 هزار اصله درخت در چیتگر، خرگوش‌دره و وردآورد کاشته شده است و آب مورد نیاز آن نیز به طریقی تامین کرده‌ایم ولی اینکه عنوان می‌شود برنامه‌ای برای چیتگر وجود ندارد و چیتگر رها شده است کاملا نادرست است و برنامه منظم و مدونی برای چیتگر طراحی شده است.

شهردار منطقه 22 افزود: 2900 هکتار جنگل و فضای سبز در منطقه 22 وجود دارد و در واقع بالاترین پوشش گیاهی و سرانه فضای سبز در تهران به منطقه 22 اختصاص دارد چرا که منطقه 22 تنها پاسخگوی ساکنان این منطقه نیست بلکه فضایی فراهم شده است تا شهروندان سایر مناطق به منطقه 22 مراجعه کرده و از فضای سبز و شرایط فراهم شده استفاده کنند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر