لاسجردی: نشست آستانه در پیشبرد سیاسی برای بحران سوریه موثر بود


لاسجردی: نشست آستانه در پیشبرد سیاسی برای بحران سوریه موثر بود

یک کارشناس مسائل خاورمیانه، با اشاره به برگزاری نشست آستانه با حضور حسن روحانی، رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین در آنکارا اظهار کرد: به نظر می‌رسد این نشست در پیشبرد و تسهیل روند سیاسی برای حل بحران سوریه موثر بوده و باعث شتاب بیشتر در این زمینه می‌شود.

اتاق خبر 24:

حسن لاسجردی با اشاره به روند کنونی تحولات میدانی و سیاسی در سوریه و همچنین موضوع ادلب اظهار کرد: به نظر می‌رسد یکی از مهم ترین مسائلی که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفته موضوع ادلب و اختلافاتی است که بعضا در این زمینه بین سه کشور برای حل بحران در این منطقه وجود دارد.

وی با اشاره به موضع ترک‌ها مبنی بر این‌که می‌بایست یک منطقه حائل در شمال سوریه ایجاد شود و همسویی آمریکایی‌ها با این نظر ترک‌ها گفت: روس‌ها در این چارچوب یک نظر بینابینی داشته‌اند و دیدگاه ایران در این ارتباط کاملا مشخص است چراکه تهران بر حاکمیت کامل دولت سوریه برتمامی مناطق این کشور تاکید دارد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان این‌که در نشست اخیر آستانه بار دیگر سه کشور تاکید کردند که می‌بایست روند سیاسی برای حل بحران سوریه مورد توجه و پیگیری قرار گیرد و بر این نظریه مهر تایید زدند، ادامه داد: ترکیه در این نشست تلاش کرد که در ارتباط با مسائل سوریه به نوعی خود را همسو با ایران و روسیه نشان دهد و درواقع تاکید بر آن داشت که تحولات در این کشور را در چارچوب آستانه دنبال کنند گرچه باید دید آنها در عمل چگونه رفتار خواهند کرد.

لاسجردی با بیان این‌که ایران و روسیه تلاش دارند که ترکیه در این فرآیند از تک‌محوری دوری کند، در پاسخ به این سوال که به چه میزان می‌توان امیدوار بود که ترکیه به آنچه که در این نشست اعلام کرده وفادار بماند و به مانند گذشته از اجرای توافقات حاصل شده خودداری نکند، گفت: باید توجه داشت که ترک‌ها منفعت‌محور هستند و تلاش دارند که از تحولات سوریه در راستای منافع خود بهره‌برداری کنند چنانکه حداقل در ارتباط با موضوع کردها در این منطقه به نتیجه‌ای برسند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان این‌که ترک‌ها از تحولات جاری به دنبال فرصت‌سازی برای خود هستند بنابراین خیلی شفاف عمل نمی‌کنند، ادامه داد: آنها در نشست آستانه تلاش کردند که خود را همسو با مذاکرات نشان دهند ولی قطعا منتظر می‌مانند تا ببینند تحولات به چه سمتی می‌رود.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن