اشتغال بیش از اندازه طلاب به امور فرهنگی و تبلیغی آفت است/ عواقب کثرت تعطیلی حوزه‌ها


اشتغال بیش از اندازه طلاب به امور فرهنگی و تبلیغی آفت است/ عواقب کثرت تعطیلی حوزه‌ها

حجت‌الاسلام جوادی‌آملی اشتغال بیش از اندازه طلاب به امور فرهنگی و تبلیغی را آفت دانست و گفت: همّ و غم اصلی طلاب باید درس خواندن باشد؛ اشتغال بیش از اندازه به کارهای تبلیغی و فرهنگی، طلاب را از درس و پژوهش دور کرده است.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف: آیین آغاز به کار سال تحصیلی 98-99 حوزه علمیه حضرت حجت (عج) تهران (واقع در خیابان قزوین، خیابان 16 متری امیری، خیابان حسام الدین) با حضور جمعی از نمایندگان مراجع معظم تقلید، ائمه جماعات مساجد و استادان و طلاب حوزه علمیه تهران در شبستان مسجد جامع حضرت حجت (عج) برگزار شد.

حجت ‌الاسلام ‌و‌المسلمین «مرتضی جوادی‌ آملی» در این آیین آغاز به کار سال تحصیلی 98-99 حوزه علمیه حضرت حجت (عج) تهران با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم وجود دو عالم شهادت و غیب را یادآوری کرده است و خود را هم عالم شهادت و غیب می‌ داند، گفت: پروردگار در قرآن هم به عالم غیب اشاره کرده و می ‌فرماید «هُوَ اللَّهُ الَّذِی لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ عَالِمُ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ».

اشتغال بیش از اندازه طلاب به امور فرهنگی و تبلیغی آفت است/ عواقب کثرت تعطیلی حوزه‌ها

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء خطاب به طلاب حوزه علمیه حضرت حجت (عج) بیان کرد: شما در مسیری بزرگ قدم گذاشتید که انتهای این مسیر همین عالم غیب است، بنابراین اهمیت کار شما صدچندان است و باید قدر خود را بدانید.

وی اضافه کرد: مسیری که طلاب در پیش گرفته اند، همین عالم غیب است و شما طلاب باید قدر بدانید که در این مسیر قرار گرفته ‌اید. هر چند ما از جهت اینکه عالم شهادت، مبدأ آفرینش بوده به این عالم هم توجه می‌کنیم اما عالم اصلی، عالم غیب است.

جوادی آملی در ادامه، اشتغال بیش از اندازه طلاب به امور فرهنگی و تبلیغی را آفت دانست و یادآور شد: هم و غم اصلی طلاب باید درس خواندن باشد و انجام سایر امور باید بخش کوچکی از زندگی آنان را شامل شود.

وی خاطرنشان کرد: اشتغال بیش از اندازه به کارهای تبلیغی و فرهنگی، طلاب را از درس و پژوهش دور کرده است و همین موجب شده که طلاب تهرانی با وجود داشتن استعدادهای درخشان، خروجی خوبی ندارند. نظام جمهوری اسلامی بیش از مبلغ و فعال فرهنگی به روحانیون باسواد نیاز دارد.

نظر علامه طباطبایی(ره) درباره علامه های بعد از خود

همچنین، آیت الله «علی سیفی آملی» امام جماعت مسجد جامع حضرت حجت (عج) تهران در این مراسم با اشاره به روایتی از پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) که فرمودند: «أَلنظَرُ إِلی وَجْهِ الْعالِمِ عِبادَةٌ؛ نگاه کردن به چهره عالم، عبادت است»(من ‌لا یحضره ‌الفقیه، ج 2، ص ۲۰۵؛ وسائل‌ الشیعة، ج ۱۲، ص ۳۱۲؛ ج ۱۳، ص ۲۶۴) گفت: فردی از امام جعفر صادق (ع) پرسید، منظور از این روایت، چیست؟ حضرت جعفر بن محمد (ع) فرمودند: منظور عالمی است که انسان را به یاد قیامت بیندازد.

اشتغال بیش از اندازه طلاب به امور فرهنگی و تبلیغی آفت است/ عواقب کثرت تعطیلی حوزه‌ها

تولیت حوزه علمیه حضرت حجت (عج) افزود: روحانیون برای رسیدن به این مقام که نگاه به آنان عبادت محسوب شود، نیازمند مجاهدت اخلاقی و علمی هستند:

با علم اگر عمل برابر گردد کام دو جهان ترا میسر گردد

مغرور مشو به خود که خواندی ورقی زان روز حذر کن که ورق بر گردد

(شعر از ابوسعید ابوالخیر)

امام جماعت مسجد جامع حجت (عج) با بیان اینکه نگاهی به سیره بزرگان و علما از جمله مرحوم علامه طباطبایی(ره)، راه و روش رسیدن به جایگاه عالم واقعی را روشن می کند، تاکید کرد: نقل شده است فردی به علامه طباطبایی بد می گفت، اما مرحوم علامه فرمودند هر وقت به زیارت حرم حضرت فاطمه معصومه (س) می روم، اول برای عاقبت به خیری آن فرد دعا می کنم. خروجی آن سیره و آن روش، می شود علامه طباطبایی.

سیفی آملی با بیان اینکه مراجع معظم تقلید اسوه های اخلاق و تهذیب نفس هستند و با مجاهدت شبانه روزی به مقام فقاهت و اجتهاد رسیده اند، اظهار کرد: از علامه طباطبایی(ره) پرسیدند بعد از شما چه کسی را می توان، علامه نامید؟ ایشان پاسخ داد، من لایق این نیستم که مرا علامه بنامند، ولی عبدالله جوادی آملی و مرتضی مطهری را علامه می دانم.

تولیت حوزه علمیه حضرت حجت (عج) در ادامه با انتقاد از کثرت تعطیلی حوزه های علمیه، گفت: ما به منظور رفع این مشکل، کلاس های درس در روزهای پنجشنبه در این حوزه برگزار می کنیم.

به گزارش شبستان، حجت الاسلام جوادی آملی، رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با اتمام این مراسم، همراه با آیت الله سیفی آملی از بخش های مختلف مسجد جامع و حوزه علمیه حضرت حجت (عج) تهران بازدید کرد.

یادآور می شود، حوزه علمیه حضرت حجت (عج) در سال ۱۳۴۲ تأسیس شد و اکنون 80 نفر در واحد خواهران و 70 نفر در واحد برادران در این حوزه علمیه مشغول تحصیل هستند.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس دختر برای پروفایل | 80 عکس پروفایل دخترونه زیبا و لاکچری