2 میلیون فرانسوی در معرض خطرات ناشی از اشعه های رادیواکتیو


2 میلیون فرانسوی در معرض خطرات ناشی از اشعه های رادیواکتیو

تهران - ایرنا - 2میلیون و 200هزار نفر از جمعیت حدود 70میلیون نفری فرانسه در نزدیکی نیروگاه های هسته ای زندگی می کنند که در معرض خطرات جدی ناشی از تشعشعات مواد رادیواکتیو قرار دارند.

در اتحادیه اروپا در زمان حاضر ۱۲۷ رآکتور هسته ای فعال وجود دارد که فرانسه با ۵۸ رآکتور در صدر است؛ سه چهارم انرژی برق فرانسه توسط ۵۸ رآکتور هسته ای در نیروگاه های هسته ای این کشور تولید می شود و از این حیث متکی به انرژی هسته ای است.

حدود ۲ ماه پیش، یک سازمان مدافع محیط زیست، نقشه محل های زباله های هسته ای در سراسر فرانسه را منتشر کرد تا به شهروندان هشدار دهد که تا چه حد به این مناطق نزدیک هستند.

"گرین پیس(Green Peace) "صلح سبز که یک سازمان غیردولتی مدافع محیط زیست است در این نقشه ها به وضوح به مکان های دفن زباله های هسته ای فرانسه اشاره کرده و به شهروندان فرانسوی که در نزدیکی این مکان ها و نیروگاه های هسته ای سکونت دارند نسبت به خطرات ناشی از تشعشعات مواد رادیواکتیو هشدار داد.


2 میلیون فرانسوی در معرض خطرات ناشی از اشعه های رادیواکتیو


در این نقشه های آنلاین تمام اطلاعات مربوط به محل های مواد رادیو اکتیو ارائه شده تا هشداری برای مردم باشد که تا چه حد نزدیک به این زباله ها زندگی می کنند.

فرانسه ۲۰ نیروگاه و ۵۸ رآکتور هسته‌ای دارد که عمر سه چهارم آنها تا سال ۲۰۲۷ به بالای ۴۰ سال خواهد رسید.

علاوه بر ۲.۲میلیون نفر از جمعیت فرانسه که در مجاورت نیروگاه های هسته ای سکونت دارند، حدود ۲۰۰هزار موسسه از جمله مدارس هم در محدوده این نیروگاه ها وجود دارد که تشعشعات رادیواکتیوی خطری جدی به دلیل تاثیرات مخرب و عامل بروز سرطان به حساب می آید.

آژانس نظارت بر فعالیت های هسته ای فرانسه روز سه شنبه اعلام کرد که برای پیشگیری از خطرات تشعشعات هسته ای، به افرادی که تا شعاع ۲۰کیلومتری نیروگاه های هسته ای سکونت دارند قرص های ید به صورت رایگان عرضه می شود؛

به گزارش روز چهارشنبه رویترز از این آژانس، قرص های ید کمک می کند تا در صورت بروز حادثه افراد در برابر اشعه محافظت شوند.

پیشتر، فرانسه این قرص ها را در بین افرادی که در شعاع ۱۰ کیلومتری نیروگاه های هسته ای زندگی می کردند توزیع می کرد که اکنون و به دنبال ۲موج گرمای شدید هوا که مرگ ۱۵۰۰ نفر را در فرانسه به دنبال داشت و تعدادی از نیروگاه های هسته ای این کشور را به تعطیلی کشاند، هشدارها در ارتباط با تشعشعات مواد رادیواکتیو جدی تر شده است.

به همین سبب و به نوشته رویترز، دولت فرانسه تصمیم گرفته است که این شعاع را گسترش دهد.

آژانس نظارت بر فعالیت های هسته ای فرانسه تصریح کرد: در حین بروز حوادث هسته ای، ید رادیواکتیو در جو آزاد می شود که هنگام استنشاق یا بلع غده تیروئید می تواند باعث ایجاد سرطان در سال های بعدی شود.

ید ۱۳۱ رادیواکتیوی و بسیار خطرناک است که در بدن نشست و تابش اشعه را به بافت‌های اطراف ارسال می ‌کند و باعث آسیب رساندن به DNA می‌شود؛ بنابراین بدن برای دریافت ید اضافی و پیشگیری از آسیب به DNA به ید نیاز دارد.

پس از حادثه انتشار تشعشعات هسته ای چرنوبیل، بررسی‌ها نشان داد که رادیواکتیو موجب افزایش سرطان تیروئید در کودکان منطقه شده است.


2 میلیون فرانسوی در معرض خطرات ناشی از اشعه های رادیواکتیو


به گفته آژانس نظارت بر فعالیت های هسته ای فرانسه، وقتی غده تیروئید با ید پایدار(۱۲۷) اشباع شود، دیگر ید رادیواکتیو را جذب نمی کند.
این آژانس هشدار داده است در صورت بروز حادثه هسته ای، مردم باید در ساختمانها به دنبال پناهگاه بروند.
رودخانه "رون" فرانسه در طول سواحل خود دارای چندین نیروگاه هسته ای است.

نشستی عمومی در این ارتباط با موضوع زباله های هسته ای قرار است در ۲۵ سپتامبر برگزار شود که از طریق آن مردم فرانسه می توانند به اطلاعات بیشتری دست یابند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور